English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Zacusca da in clocot

08/11/2011 10:03

Semnalam anul trecut in cadrul unui simpozion pe tematica brandurilor private, oportunitatile existente in piata pe categoria zacusca.

Produsul beneficia de spatii generoase la raft, dar si de un loc special in preferintele romanilor. Oferta, la momentul respectiv, numara peste 50 de articole atat ale unor producatori nationali cat si diferite importuri. Printre ele un singur produs sub brand privat, in reteaua Carrefour.

Produsul dezvoltat de Carrefour era unul aparte, prin prisma pozitionarii sale. Brandul ales - Carrefour Selection - este un brand cu tenta spre segmentul premium, la care retailerul garanteaza clientilor sai calitatea si selectia atenta a produselor. In timp, decizia Carrefour s-a dovedit una inspirata, mai ales ca articolul a fost urmat de un al doilea, sub acelasi brand: Carrefour Selection Zacusca de ciuperci.

Initiativa Carrefour nu a trecut neobservata, iar viteza cu care au reactionat lanturile de retail a fost impresionanta. Dovada ca poate unii retaileri aveau produsul in lucru si a fost doar o chestiune de timp lansarea lui.

 

Astazi, la aproape un an, regasim in piata 15 articole brand privat dezvoltate de 6 lanturi de retail, sub 7 branduri diferite (fig.1)

Pozitionarea produselor s-a incadrat in strategia fiecarui lant. Regasim produsul fie sub branduri cu tenta traditionala (Penny Market sau Cora), fie sub branduri din generatia a doua.

Avalansa de produse a generat o diversitate sortimentala la raft, fara insa a crea o presiune excesiva asupra brandurilor de producator. Retailerii au preferat sa mentina brandurile de producator listate fara sa incerce pozitionarea privilegiata a propriilor branduri. De ce aceasta reactie? Zacusca are o sezonalitate de productie, limitata la o perioada de maxim trei luni pe an. Atunci sunt si preturile cele mai bune pentru materia prima. Vanzarea este insa tot timpul anului, iar greul cade pe producatori care trebuie sa stocheze intreaga productie luni bune. Pentru produsele lansate dupa incheierea perioadei de productie riscul unor situatii de out of stock era iminent. Ceea ce s-a si intamplat. Au fost insa experiente care cu siguranta au contat in stabilirea forecastului pe produs pentru perioadele urmatoare.

 

Aparitia unui numar atat de mare de branduri private a deschis noi oportunitati si pentru producatori. Oportunitati de volum si cifra de afaceri, dar si de patrundere pe noi piete. Lansarea unui produs romanesc pe o piata straina este vizata de catre Cora. Retailerul a abordat produsul prin lansarea lui sub doua branduri diferite: Traditia Gustului si Cora. Ambele cu cate trei articole. Pentru cele lansate sub brand Cora, au fost create etichete bilingve, produsele urmand a fi comercializate prin retelele din Romania si Ungaria.

 

Dezvoltarea unui numar mare de branduri private, pe fondul unei recolte exceptionale inregistrate in acest an, va contribui cu siguranta la cresterea in timp a categoriei si poate si la aparitia unor produse noi.

Avem deja un prim exemplu printr-un articol sub brand de producator: Zacusca de vinete Topoloveana, fara conservanti si aditivi alimentari. Pentru acest articol, producatorul, compania Sonimpex Serv Com, a primit titlul de Furnizor al Casei Regale a Romaniei.

Florin Frasineanu 

 

 


Toate actualitatile