English Romana
SONDAJ

Ce program credeti ca vor avea magazinele moderne, in an centenar, de Ziua Nationala a Romaniei?

  • Program normal
  • Vor fi inchise
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Ungurul, pepenii si... Lidl         

13/08/2019 07:12

99 forinti kilogramul de pepeni unguresti. La asa un pret, vecinii nostri, in loc sa se bucure de avantajele pe care le pot obtine in urma unei promotii Lidl au sarit ca arsi. Producatorii, sustinuti de Camera Ungara a Agriculturii au protestat impotriva pretului mic, argumentul fiind unul extrem de realist: la asa un pret nu este platita nici macar munca producatorilor. In fata reactiei prompte, Lidl a dat inapoi si a majorat pretul. E adevarat, nu cu mult, dar totusi l-a majorat. Asa se face ca acum kilogramul de pepeni unguresti costa 119 forinti. In banii nostri asta inseamna cam 1,73 lei la curs BNR.

 

Fara nicio legatura cu reactia agricultorilor maghiari. Saptamana trecuta, kilogramul de pepeni romanesti costa in magazinele Lidl Romania (DOAR) 0,99 lei. Toata lumea multumita, producatorii fericiti nevoie mare. Nicio reactie din partea ministerului de resort. Saptamana aceasta, probabil dupa scandalul din Ungaria (dar asta o spunem noi, fara sa avem si o confirmare oficiala din partea retailerului), Lidl Romania a majorat pretul pepenilor romanesti la 1,39 lei. Chiar si cu aceasta crestere peste noapte cu 40%, pepenii nostri sunt mai ieftini decat cei ai vecinilor maghiari. Trecem insa peste acest detaliu aparent fara importanta si va propunem o problema de aritmetica primara: Lidl castiga si atunci - la 0,99 lei/kilogram – castiga si acum. Doar ca acum, dupa majorare, castigul germanilor este mai mare. Sa presupunem insa ca Lidl castiga doar 45 bani la kilogram. Credeti ca ne aflam in fata unui model de tip win-win, menit sa sustina producatorii romani si sa aprecieze corect munca si sudoarea acestora? Credeti ca agricultorul roman baga in buzunar aceeasi suma pe care o castiga Lidl? Evident, si aici, la fel ca in cazul cormoranilor care iau zilnic, de la gura pescarilor romani, fiecare cate 10 kilograme de peste, exista un singur castigator. Iar acesta NU este agricultorul roman.

 

Nota brandprivat.ro – Pepenii unguresti au devenit o sursa importanta de profit pentru lanturile internationale de retail. In 2018, Lidl Ungaria a exportat catre tara sa de origine peste 4500 tone pepeni in valoare de peste 400 milioane forinti. In acelasi an, Tesco a exportat spre magazinele sale din Regatul Unit peste 10.000 tone in timp ce alte 8.000 tone au fost vandute prin subsidiarele Tesco din Slovacia, Polonia si Republica Ceha.

 


Toate actualitatile