English Romana
SONDAJ

Ce program credeti ca vor avea magazinele moderne, in an centenar, de Ziua Nationala a Romaniei?

  • Program normal
  • Vor fi inchise
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Un proiect de ordonanta de urgenta care poate transforma ANPC intr-o institutie mai puternica decat ANAF

22/01/2019 16:23

Discret, conducerea ANPC a postat pe site-ul propriu un Proiect de Ordonanta de urgenta privind modificarea si completarea unor acte normative din domeniul protectiei consumatorilor. Motivul? „Protejarea cetatenilor in calitatea lor de consumatori precum si asigurarea cadrului necesar accesului neingradit la produse si servicii...”.  In spatele declaratiilor de intentie se ascunde insa un text legislativ facut pe genunchi, cu multe scapari dar si cu amenzi pe masura. E suficient sa mentionam ca amenzile in suma fixa dispar, in locul acestora urmand sa fie introduse procente din cifra de afaceri. Deoarece intre cifra de afaceri a unui magazin satesc si cea a unui lant international de retail cu sute de magazine, diferenta este de ordinul sutelor de milioane de euro si cuantumul amenzilor urmeaza sa fie diferentiat. Vom vedea astfel ca pentru aceeasi greseala, micutul magazin plateste cateva sute sau mii de lei in timp ce multinationalele vor scoate din buzunar chiar si zeci de milioane de euro. Evident, cu o asa marja uriasa de decizie, integritatea morala a inspectorilor ANPC va fi pusa la grea incercare. Vor rezista ei oare tentatiei banului sau vor inchide ochii in schimbul unor atentii mai mult sau mai putin substantiale?

Sirul sanctiunilor nu se opreste insa aici, proiectul de ordonanta mergand pana la interzicerea de a mai desfasura activitatile prevazute in Codul CAEN pentru care a fost sanctionata societatea, pentru o perioada de pana la 3 ani”, interzicere aplicata „societatii, administratorului si asociatiilor societatii”. Cu asa o precizare normativa, ANPC tinde sa devina o institutie mai puternica decat ANAF, deciziile inspectorilor ANPC putand produce un efect de tsunami la nivelul economiei nationale.  

 

Cum ANPC invita societatea civila sa depuna observatii si propuneri la proiectul sau de ordonanta de urgenta, am dat curs acestei cereri, trimitand o adresa oficiala in termenul si la adresa de mail indicata pe site. Fara a avea pretentia ca am atins toate punctele sensibile ale acestui proiect legislativ de o importanta cruciala pentru economia nationala, adresam cititorilor nostri rugamintea de a se implica la randul lor in acest proiect cu propuneri sau observatii pe marginea textului elaborat de ANPC. Precizam ca proiectul de ordonanta este deschis consultarii societatii civile pana vineri, 25 ianuarie 2019, observatiile putand fi trimise in scris pe adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor din Bulevardul Aviatorilor nr. 72, cod 011865, sector 1, Bucuresti sau la adresa de e-mail: cabinet@anpc.ro 

 

In ce ne priveste, am transmis Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor urmatoarele propuneri si observatii:

 

Art.7² In cazul produselor alimentare provenite din tari extracomunitare operatorii economici sunt obligati, inainte de punerea acestora pe piata, sa obtina un aviz de conformitate cu informatiile inscrise prin etichetare privind compozitia, din partea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor prin DGCSPAE la propunerea CNIEP LAREX, in baza analizelor de laborator si a documentelor insotitoare”.

Asa cum este formulat, articolul nu ofera detalii asupra modului in care consumatorul final va putea verifica daca produsele prezente in magazine si provenite din tari extracomunitare au primit avizul ANPC. Practic, articolul de lege nu contribuie la o mai buna informare a consumatorului si nici nu limiteaza aparitia produselor contrafacute sau care nu corespund legislatiei europene.

 

 

Art.26³ Orice anunt privind vanzarile cu pret redus, pret promotional, outlet, soldari, fara a fi limitative, trebuie sa specifice obligatoriu data de debut si data finalizarii, precum si sortimentul de marfuri supus vanzarii cu pret redus in cazul in care aceasta operatiune nu se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare.” 

In articol nu exista nicio referire la afisarea cantitatilor vandute la pret redus sau pret promotional. Sunt astazi promotii pentru care cantitatea alocata se epuizeaza inca de la deschidere, magazinele avand repartizate doar cateva bucati.   

Cuvantul outlet trebuie inclus in definitiile de la Art.1, acesta modificandu-si continutul.

 

 

Art. 50. - (1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

  1. a) incalcarea dispozitiilor art. 4, art. 7 lit. a) a 2-a, a 3-a si a 5-a liniuta, lit. c) prima si a 2-a liniuta, cu amenda contraventionala de pana la 2% din cifra de afaceri;
  2. b) incalcarea dispozitiilor art. 7 lit. a) a 4-a liniuta, lit. b) a 3-a si a 4-a liniuta, cu amenda contraventionala de pana la 2% din cifra de afaceri;
  3. c) incalcarea dispozitiilor art. 5, art. 7 lit. b) prima, a 2-a si a 5-a liniuta, lit. c) a 3-a si a 4-a liniuta, art. 9, art. 10 lit. a)-f), h) si i), art. 11 si art. 14, cu amenda contraventionala de pana la 2% din cifra de afaceri;
  4. d) incalcarea dispozitiilor art. 13 alin. (1), art. 17-25 si art. 26 alin. (1) si (2) si art. 26¹, art. 26² si art.26³, cu amenda contraventionala de pana la 2% din cifra de afaceri;
  5. e) incalcarea dispozitiilor art. 9¹, art. 9² si art. 9³, cu amenda contraventionala de pana la 3% din cifra de afaceri;
  6. f) incalcarea dispozitiilor art. 94-9¹¹, cu amenda contraventionala de pana la 4% din cifra de afaceri.”

Actul normativ nu precizeaza explicit care este baza de calcul a amenzii contraventionale si nici perioada pentru care se calculeaza cifra de afaceri. Se ia in calcul cifra de afaceri la nivel national a respectivei companii sau cifra de afaceri a punctului de lucru/subunitatii/magazinului aflat in culpa?  

Formularea „amenda contraventionala de pana la 2% din cifra de afaceri;” lasa loc unor diferente enorme intre amenda minima si cea maxima, decizia finala fiind la bunul plac al inspectorilor aflati in control.

Care sunt riscurile*?

Sanctiuni diferentiate pentru aceeasi fapta. Absenta unor informatii de pe un produs comercializat de un magazin satesc poate fi taxata cu cateva sute/mii de lei in timp ce aceeasi greseala gasita pe un produs identic intr-un lant international de retail poate fi sanctionata cu cateva zeci de milioane de euro. Da, cifra este corecta. Nu uitati ca in Romania exista lanturi de retail care au cifre de afaceri de peste 1-2 miliarde euro anual. In cazul acestora, o amenda contraventionala de pana la 2% din cifra de afaceri poate ajunge la 20 sau chiar 40 milioane euro!

Derapaje de la etica profesionala, printre acestea figurand si scenariul incasarii unor folosoase necuvenite de catre inspectorii veniti in control.

Falimentul societatilor comerciale. Sa luam cazul unui lant cu 1000 de magazine (in urmatoarele doua luni vom avea un prim astfel de caz). Daca intr-un an calendaristic, ANPC controleaza si sanctioneaza doar 20 de magazine din respectivul lant, cuantumul total al amenzii poate ajunge la 40% din cifra de afaceri. Iar 20 de magazine dintr-un lant cu 1000 de unitati reprezinta un procent neglijabil, fiind doar 2% din totalul acestora. Aceeasi situatie se poate intampla in cazul unor retele locale mici. Exista in tara retele cu 5-10 magazine. Pentru acestea, un procent de amenda de 2% din cifra de afaceri poate arunca respectiva societate pe pierdere sau chiar in faliment.

*Observatiile enuntate mai sus sunt valabile si pentru prevederile de la art.51 – (1); art.51 – (2); art.51 – (3).

 

Art. 51. - (6) Savarsirea repetata a uneia dintre contraventiile prevazute la art. 50 se sanctioneaza cu amenda contraventionala de pana la 4% din cifra de afaceri.”

Formularea savarsirea repetata este ambigua. Savarsirea aceleasi fapte de doua ori poate fi o repetare. Sa presupunem ca la un magazin parte dintr-un lant de retail sunt gasite produse fara traducere. Este o fapta sanctionabila? Este. Peste o saptamana, alt control, la alt magazin al aceluiasi retailer gaseste alte produse fara traducere. Este o repetare a contraventiei? Este. Poate fi in acest caz aplicata amenda contraventionala de pana la 4% din cifra de afaceri? Poate. Calculati va rog 4% dintr-o cifra de afaceri de doua miliarde euro. Nu este cam mult o amenda de 80 milioane euro pentru un produs fara eticheta in limba romana?

 

Art. 51. - (9) Operatorii economici sanctionati de organele autoritatilor publice prevazute la art. 54 sunt obligati sa afiseze pe usa de la intrarea principala in unitate pe o perioada de 30 de zile o informare cu privire la masurile aplicate prin actele de control.”

Asa cum este formulat acum, articolul nu contribuie la o mai buna informare a consumatorului. De unde va sti un consumator din Sighetu Marmatiei ce scrie pe usa unui magazin din Tulcea si ce produse au fost gasite acolo in neregula?

 

Art.56¹ In cazul aplicarii prevederilor art.56 alin.(1) lit c), agentul constatator propune pentru societate, administrator si asociatii societatii, interzicerea de a mai desfasura activitatile prevazute in Codul CAEN pentru care a fost sanctionata societatea, pentru o perioada de pana la 3 ani.”

Masura nu are un caracter general, ci loveste in mod unilateral doar in societatile mici si mijlocii, in special in cele cu capital romanesc, fara forta financiara. Cum v-ati gandit sa aplicati sanctiunea de interzicere a activitatii de comert pentru un lant international care a investit in Romania sute de milioane de euro si are mii de angajati? Ii veti suspenda activitatea si veti pune mii de oameni in somaj, producand efecte atat pe verticala cat si pe orizontala? Daca da, atunci luati va rog in calcul si modificarea celor trecute in Sectiunea a 3-a - Impactul socioeconomic al proiectului de act normativ, in speta la punctele:

1. Impactul macroeconomic. Exista in acest caz un impact major la nivel macroeconomic!

1.¹ Impactul asupra mediului concurential si domeniul ajutoarelor de stat. Da, exista impact. Decideti inchiderea unui restaurant in Vama Veche, suspendand activitatea firmei respective pentru 3 ani. Veti lua insa aceeasi masura pentru o fapta similara si in cazul unui lant international de tip fast-food cu mii de angajati si puncte deschise la nivel national? Va exista acelasi tratament pentru o firma cu obligatii fiscale platite la zi si pentru una cu datorii la bugetul de stat? Daca da, cum si din ce activitate isi va plati ultima datoriile fata de buget si cine va suporta dobanzile penalizatoare? 

2. Impactul asupra mediului de afaceri. Da, exista impact asupra mediului de afaceri, societatea fiind astfel obligata sa rezilieze in mod unilateral sute, chiar mii de contracte economice.

2². Impactul asupra intreprinderilor mici si mijlocii. Si in acest caz exista impact, prin rezilierea contractelor de colaborare.

3. Impactul social. Evident, prin interzicerea unei societati sa mai presteze activitatea prevazuta in codul CAEN, societatea va fi obligata sa-si concedieze angajatii si sa rezilieze contractele cu firmele partenere, furnizoare de marfuri sau servicii. Decizia poate produce efecte in cascada, afectand direct activitatea altor companii.

Efectele in cazul inchiderii unei societati mari sunt multiple, lovind inclusiv in comunitatile locale. Este regretabil ca in acest caz nu s-a facut o analiza detaliata a posibilelor efecte negative.

 

ATENTIE! Desi proiectul de ordonanta nu precizeaza, aplicarea art. 56¹ va trebui corelata cu modificarea urmatoarelor acte normative:

  • Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale;
  • Codul comercial;
  • Legea 72/2013 privind disciplina contractuala;
  • Codul muncii;

 

Am cautat in cuprinsul noului act normativ precizari care sa reflecte schimbarile aparute in ultimii ani si in acelasi timp sa contribuie la o mai buna informare a consumatorului. Din pacate in proiectul de ordonanta nu am regasit nimic in acest sens. Va dam cateva exemple:

Nu exista precizari privind alertele si retragerea produselor neconforme din piata. In prezent, odata ce un control a gasit produse neconforme intr-un magazin acestea sunt retrase de la vanzare doar din magazinul (sau lantul respectiv de magazine) si nu din intreaga piata cum ar fi normal. Consumatorul nu este informat despre existenta unor produse neconforme, iar comunicatele de presa A.N.P.C. nu mai fac demult referire la branduri. In cazul unor produse neconforme a caror vina cade in sarcina producatorului/importatorului este sanctionat doar lantul de retail, nu si compania producatoare/importatoare. Produsele nu sunt retrase din piata ci doar punctual din unele magazine ceea ce duce spre situatii de concurenta neloiala, deciziile favorizand cel mai adesea lanturile concurente.

Pe site-ul A.N.P.C. nu exista o sectiune dedicata produselor problema, consumatorul nefiind astfel informat in timp util.

Nu exista o colaborare eficienta intre A.N.P.C. si A.N.S.V.S.A. in sensul emiterii unor alerte rapide de retragere din piata a produselor neconforme.

Proiectul de ordonanta de urgenta nu vine cu precizari clare privind colaborarea dintre inspectorii A.N.P.C. si presa. Dupa cum stiti in unele judete ale tarii, inspectorii A.N.P.C. si-au facut un obicei din a iesi in control insotiti de presa si in special de reporteri ai unor posturi de televiziune. Informatiile care ajung astfel in fata opiniei publice sunt distorsionate, faptele fiind prezentate voit intr-un stil tabloid. Ar fi util ca in proiectul de ordonanta de urgenta sa fie incluse si precizari referitoare la colaborarea cu presa si in special posturile de televiziune astfel incat controalele sa respecte prezumptia de nevinovatie a agentilor economici. Circul mediatic creat voit cu ocazia unor controale nu doar ca afecteaza imaginea unor companii sau branduri ci contrasteaza cu absenta unor date concrete din comunicatele de presa ale A.N.P.C.


 

Concluzie

Asa cum este formulat acum, proiectul de ordonanta de urgenta poate produce efecte majore la nivel macroeconomic, fara ca acestea sa poata fi cuantificate. In spatele declaratiilor privind protectia consumatorului, ANPC devine o institutie cu puteri sporite, rolul sau principal fiind acela de colectare de fonduri pentru bugetul de stat. Chiar si contestate in instanta, pana la pronuntarea definitiva, amenzile calculate devind in mod scriptic venituri la buget si, nu in ultimul rand, o parghie in controlul indicatorilor macroeconomici.

ec. Florin Frasineanu

 

 

Nota brandprivat.ro – Urmatoarele documente pot fi accesate/descrcate aici:

Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor

Proiectul Ordonantei de urgenta privind modificarea si completarea unor acte normative din domeniul protectiei consumatorilor

 

Va recomandam sa cititi si:

Aflati in control la Mega Image, inspectorii OPC Constanta au descoperit apa calda. Cine mai protejeaza interesele consumatorului roman? - 21/01/2019

A.N.P.C. arunca in aer piata berii. Totul din dragoste pentru limba romana! - 21/01/2019

 

 


Toate actualitatile