English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Traditia de Ignat, o oportunitate exploatata de brandurile private

20/12/2011 08:12

Ignatul, o traditie veche de sute de ani, izvorata din ritualurile egiptene in cinstea zeului Osiris, se petrece in fiecare an in 20 decembrie. Data coincide in calendarulul orthodox cu ziua  Sfantului Ignatie Teoforul. Obiceiurile si superstitiile stravechi, atestate in Europa numai la romani si aromani, incep inca din ajun.

In ziua de Ignat, numita in unele zone ale tarii si Ignatul Porcilor, nu se lucreaza, ci doar se taie porcul. Sacrificiul sangeros al porcului si ritul funerar de incinerare (parlitul porcului) este o practica traditionala ce a supravietuit in timp in tinuturile romanesti extracarpatice. Finalul ritualului se incheie invariabil cu traditionala "Pomana porcului", moment in care cei ce au ajutat la taierea animalului sunt tratati cu bucate si nelipsita tuica fiarta.

 

Pomana Porcului - produse dupa retete traditionale romanesti

Taierea si mai ales prepararea porcului este o adevarata arta. Teoretic nimic din porc nu se pierde. Carne, slanina, maruntaie, sange sau soric, totul intra in componenta produselor finite. Retetele difera de la o gospodarie la alta, dar si de la o zona geografica la alta. Rezultatul intrece insa orice imaginatie si poate starni pofta oricui. O lista lunga de produse, in fruntea careia se situeaza invariabil carnatii si slanina. Li se alatura toba, caltabosii, sangeretele sau  jumarile. Cunoscatorii apreciaza soricul de porc, un produs cu un gust unic mai ales atunci cand porcul taiat a fost tanar.

Pentru multi romani, produsele specifice din pomana porcului trezesc nostalgia trecutului. Le regasesc de fiecare data cu placere si pofta in targurile traditionale sau prin comertul modern. Perceptia asupra gusturilor inclina invariabil balanta in favoarea retetelor traditionale si a preparatelor produse in casa.

 

Retetele traditionale - sursa de inspiratie pentru brandurile private

Preferinta consumatorilor pentru produse pe baza unor retete traditionale nu a ramas neexploatata de lanturile de retail. Pentru cele in al caror portofoliu exista branduri cu tenta traditionala, dezvoltarea unor produse a fost o adevarata dovada de inventivitate. Pe rafturile magazinelor au aparut produse dintre cele mai diverse, specifice diferitelor zone geografice ale tarii. Trebuie sa recunoastem ca aparitia unor produse si mai ales calitatea lor, a fost o surpriza placuta. Putina lume se gandea ca un produs traditional precum soricul de porc se va regasi vreodata intr-un magazin modern sub un brand privat. Si totusi astfel de articole exista deja.

Multe dintre produse au scos in fata mici producatori locali, pana mai ieri necunoscuti. Pentru unii dintre ei, produsele respective au reprezentat sansa intrarii in marile lanturi de retail. Meritul revine deopotriva si buyerilor care au schimbat abordarea clasica si au iesit in cautarea unor producatori locali.

 

Cora si Mega Image propun cea mai diversa sortimentatie

Cele doua lanturi de retail au folosit cu brio avantajele oferite de propriile branduri traditionale. Traditia Gustului si Gusturi Romanesti propun consumatorilor cea mai diversificata oferta. Printre ele si unele articole speciale, unicat printre brandurile private.

Traditia Gustului Bucati la garnita 800g - este un produs specific zonei Olteniei. In Oltenia, garnita este vasul de metal in care se pastreaza peste iarna carnea de porc, topita in untura. Bucati la garnita, contine un mix de carne de porc (spata de porc prajita) si carnati de porc, totul in untura de porc.

 

Gusturi Romanesti Carne in untura 500g - O reteta bazata doar pe carne de porc prajita si pastrata in untura. Ambalajul (caserola de plastic), permite incalzirea produsului la microunde. Un ambalaj similar, ce poate fi folosit la fel in cuptorul cu microunde, regasim la un alt produs Mega Image: Gusturi Romanesti Jumari.

Tot Mega Image isi adauga in sortimentatie si traditionalul soric de porc: Gusturi Romanesti Specialitate sorici. O decizie curajoasa am spune pentru ca, teoretic soricul de porc este considerat un produs ieftin. Pozitionarea lui sub un brand din segment mediu superior, cu tenta premium, poate ridica semne de intrebare asupra brandului. Este insa doar o chestiune de interpretare.

 

Penny Market, titularul celui de-al treilea brand cu tenta traditionala, Hanul Boieresc, a decis sa nu lase loc de interpretari si a pastrat sub brand doar produse superioare. Pentru restul produselor, a dezvoltat un al doilea brand: Casa Gustului (Casa Gustului Slanina cu boia).

Celelalte lanturi de retail, in absenta unor branduri cu tenta traditionala, au optat pentru articole izolate. Preferintele buyerilor s-au indreptat spre cele mai cautate si cunoscute articole. In top, sunt diferite sortimente de carnati, toba, slanina sau jumari. Clasica toba o regasim spre exemplu la Lidl, sub brand Baroni, sau Kaufland, sub brand Best Farm, in timp ce Carrefour opteaza pentru jumari sub brandul propriu Carrefour.

 

Oportunitatea unor produse traditionale romanesti, asociate cu produse din "Pomana porcului", a fost exploatata extrem de rapid de retaileri. Doar in ultimul an s-au lansat peste 20 de produse noi, unele unice pe piata, si s-au adus inovatii la ambalajele de prezentare. Nu in ultimul rand, produsele lansate au "scos in fata", in premiera, producatori locali. Un inceput promitator care ne va rezerva cu siguranta surprize placute in viitor.

Florin Frasineanu 

 


Toate actualitatile