English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Telemeaua de Sibiu in cautarea propriei identitati

05/08/2015 17:52

Confruntata cu o serie interminabila de probleme pe plan intern, Grecia isi gaseste totusi timp sa blocheze telemeaua de Ibanesti in drumul sau spre certificarea europeana. Motivul aparent banal, nu contesta reteta in sine ci denumirea produsului. Mutarea grecilor ridica astfel un mare semn de intrebare asupra cuvantului “telemea” lovind indirect in intreaga industrie romaneasca de profil. Paradoxal, desi au primit atentionarea inca de luna trecuta, oficialii de la Ministerul Agriculturii sunt calmi, convinsi ca in cele trei luni pe care le au la dispozitie vor rezolva problema.

 

De la cascavalul Rucar produs de Lidl la lista produselor consacrate

Februarie 2013 – Lidl listeaza in premiera o reteta de cascaval Rucar produsa in Polonia, sub brandul sau privat Bluedino. Mutarea venea pe fondul unui vid legislativ, retete precum cea a cascavalurilor Rucar sau Dalia nefiind protejate pe teritoriul Romaniei. Semnalarea brandprivat.ro ramane fara ecou. Ca o companie germana care se respecta, Lidl nu da doi bani pe reactiile presei. In definitiv de ce ar face-o atata timp cat legea este de partea sa? Articolul nostru ajunge insa in Camera Deputatilor, stand la baza unei interpelari adresate ministrului agriculturii de catre deputatul Adrian Gurzau. In interpelarea sa deputatul solicita masuri ferme de protectie a retetelor romanesti (aici). Din pacate nu avem si raspunsul ministrului Daniel Constantin. Cert este ca un an mai tarziu, in martie 2014, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale emite ordinul 394 privind atestarea produselor alimentare obtinute conform retetelor consacrate romanesti (aici). In paralel, este facuta publica si Lista retetelor consacrate romanesti, lista in cuprinsul careia se regasesc si retetele de cascaval Rucar si Dalia (aici). Urmarea acestor mutari, Lidl renunta la compania poloneza, transferand productia cascavalului Rucar inapoi in Romania, la fabrica Five Continents din Rachiti, judetul Botosani.

Salutara, reactia ministerului de resort a salvat in ultima clipa doua retete ce si-au castigat in decursul timpului aprecierea romanilor. Surprinzator insa, in lista retetelor consacrate romanesti nu gasim nici urma de telemea. Sa nu existe oare o traditie romaneasca in productia de branza telemea? Greu de crezut. Retete diferite, multe ridicate la superlativ de ciobani in decursul timpului, sunt acum pe fluxurile de fabricatie ale fabricilor autohtone. La nivel national insa nu putem vorbi de un standard, varietatea de sortimente fiind impresionanta.

 

Telemeaua de Sibiu in lupta cu propriile clone

Apreciata de consumatori, telemeaua de Sibiu a ajuns relativ tarziu in retailul modern. Pentru multi romani, o telemea buna putea fi gasita doar in piata. In lipsa unei identitati de brand singura identitate vizuala era data de clasica palarie a oierului transformat peste noapte in comerciant. Nici vorba insa de retete bine definite, liste cu ingrediente sau termene de valabilitate. Se cumpara pe „gustate”, fara alte garantii suplimentare, criteriile de alegere fiind pretul, gustul sau aspectul produsului, functie si de consumator.

Intrarea produsului in retailul modern a consolidat identitatea acestuia. Datele de producator devin vizibile, la fel si lista ingredientelor sau valorile nutritionale. Iar de aici si pana la aparitia primelor branduri private nu a mai fost decat un pas. In momentul de fata, telemeaua de Sibiu poata fi gasita in lanturile internationale de retail sub trei branduri private diferite. Intre toate exista un numitor comun, dat de compania producatoare. Care companie, surpriza, nu produce in Sibiu sau in Marginime, ci la cateva sute de kilometri spre vest, tocmai in judetul Arad, la Socodor. Fiind vorba de branduri private, identitatea companiei producatoare dispare, singurul element de identificare pe ambalaj fiind clasicul cod de producator. Ar mai cumpara oare romanii telemea de Sibiu stiind ca aceasta este facuta la Arad? Indraznim sa spunem ca da, exemplul cel mai concret fiind cel al salamului de Sibiu, produs astazi sub diferite branduri de mai multe companii.

Am incercat sa punem in balanta aspectele pozitive si negative. Productia in afara zonei de referinta, in speta Marginimea Sibiului poate fi un minus, afectand negativ calitatea produsului. Argumentul suprem vine de la o autoritate in domeniu, domnul Marcel Andrei, presedintele Asociatiei Crescatorilor de Ovine din judetul Sibiu. Raspunzand la intrebarea noastra, domnia sa atrage atentia asupra microclimatului zonei. Compozitia floristica a pasunilor si nu in ultimul rand puritatea aerului si a apei de munte, dar si temperaturile exterioare, cu medii zilnice de 20-24?C. Toate confera in final gustul unic al branzei de Sibiu. Fabrica de la Socodor a aparut ca un efect indirect al popularii Marginimii Sibiului. E practic imposibil ne spune Marcel Andrei sa mai putem adaposti astazi sutele de mii de oi. Industrializarea a eliminat insa partea de traditie. „Inainte de casatorie, fetele oierilor din Marginime erau angajate la alte stane decat cele ale familiei. Se intorceau acasa doar cand stapaneau cu adevarat meseria si tainele branzei de Sibiu”. Povestea oierilor din Marginimea Sibiului urmeaza inevitabil cursul evolutiei naturale. Regretele domnului Marcel Andrei sunt justificate. Este insa optimist in privinta viitorului, iar faptul ca acum, undeva la sute de kilometri distanta se produce telemea de Sibiu pare un lucru normal. „Cei care au pus bazele afacerii aradene sunt oieri din tata in fiu, producand dupa retete autentice”. Apartenenta actionarilor la zona Marginimii pare asadar un element de greutate. Si totusi insistam: daca maine, un grup de oieri din Marginime, se muta in Italia si incep sa produca acolo branza de Sibiu, mai poate fi aceasta considerata autentica? „Da, daca respecta reteta”. Argumentul interlocutorului noastru este dezarmant. Vom trece insa reteta ca element pozitiv in analiza branzei de Sibiu produsa la fabrica din Socodor, in speranta ca aceasta va reusi sa incline balanta spre plus.

Avem asadar un punct pozitiv – reteta branzei de Sibiu – si unul negativ, dat de productia intr-o locatie diferita de Marginimea Sibiului. In mod normal aceasta ar trebui sa afecteze calitatea produsului finit.

 

In piata exista in acest moment telemea de Sibiu sub trei branduri private diferite. Ultima lansare apartine celor de la Billa, sub brandul propriu Bun, din Romania! Comercializata la vrac, telemeaua de Sibiu nu are o identitate vizuala de brand. Pur si simplu e o branza telemea ca oricare alta, ascunsa in spatele unei etichete, printre alte produse similare din galantarul raionului de servire asistata. Marketingul nu impresioneaza iar povestea construita de Billa nu reuseste sa ne convinga. Din contra, ridica noi semne de intrebare, subrezind increderea in produsul finit.

Citam din pliantul Bun, din Romania!: „Telemeaua de oaie de Sibiu, telemeaua de bivolita sau telemeaua de capra vin de la Cris Sib, un producator care face parte din Asociatia Marginimea Sibiului”. Informatia este corecta si totusi, mesajul este unul de tip greewashing. Apartenenta actionarilor unei societati la o asociatia profesionala nu are nimic in comun cu calitatea materiei prime sau a produsului finit. Textul insa accentueaza si mai mult starea de confuzie: „Cu pana la 50 de angajati, cu peste 20.000 de capete de animale si 10 hectare de teren, producatorul reuseste sa isi asigure cea mai mare parte a laptelui din productia proprie, pe restul procurandu-l de la alti producatori romani, din zona Maramuresului”. Asadar telemea de Sibiu, produsa in judetul Arad, cu lapte colectat din zona Socodor dar si din Maramures. In ce procente nu vom afla niciodata. Abordarea Billa aduce un deserviciu de imagine brandului, eliminand transparenta atat de necesara in promovarea unui produs romanesc autentic. Cat despre reteta, nu ne putem pronunta. Prezenta produsului la raionul de servire asistata elimina informatii importante precum lista de ingrediente, perioada de maturare sau valorile nutritionale. Intr-o incercare de compensare a acestor deficiente, Billa isi asigura consumatorii, printr-o declaratie cu valoare de angajament:

„Branzeturile BUN, DIN ROMANIA! sunt produse din materie prima 100% romaneasca fara conservanti, lapte praf sau proteina animala, si sunt lunar verificate si certificate ca naturale de Asociatia BIO Romania”.

La prima vedere am spune ca avem parte de proceduri extrem de severe, menite sa elimine din start orice produs ce nu corespunde cerintelor Billa si standardelor brandului. Aparitia in aceasta ecuatie a Asociatiei BIO Romania surprinde, dat fiind ca respectiva asociatie nu se ocupa cu teste de laborator. Din pacate pana la ora cand scriem aceste randuri, Billa Romania nu ne-a oferit lamuriri suplimentare privind procedura lunara de verificare si certificare agreata cu asociatia in cauza. 

 

Horeca Select vs. Gusturi Romanesti

Metro, primul retailer care si-a deschis portile in fata producatorului aradean, a construit pe mainstream intr-o tentativa clara de valoare adaugata. Telemeaua de Sibiu are sub brandul Horeca Select o perioada clara de maturare, plus nelipsitele informatii nutritionale alaturi de lista ingredientelor. Dintre cele doua ambalari – cryovac cu greutate variabila si galetusa cu greutate neta de 4 kg – ultima este unica pe plan national. Potrivit domnului Marcel Andrei, perioada de maturare de 45 de zile este arhisuficienta, telemeaua de Sibiu avand nevoie in mod normal de minim 28 de zile pentru o maturare de calitate.  Este insa alegerea Metro si putem pune acest detaliu pe seama atentiei retailerului pentru calitate.

O a treia replica poate fi gasita in magazinele Mega Image, sub brandul Gusturi Romanesti. Si aici exista doua variante de amblare: cryovac cu greutate variabila si vrac, disponibil numai in magazinele unde exista raioane cu servire asistata. Prima diferenta apare chiar la maturare. Daca Metro opteaza pentru o perioada bine definita, abordarea pe Gusturi Romanesti este extrem de vaga, durata in timp nefiind precizata: „telemea maturata de Sibiu, din lapte de oaie”. Atat si nimic mai mult. Diferente apar si la ingrediente, telemeaua Gusturi Romanesti avand in plus, pe langa lapte de oaie, sare si cheag si culturi lactice selectionate.

 

Avem asadar doua retete diferite, provenite insa din aceeasi fabrica. Nevand un termen clar de comparatie, inclinam sa credem ca si reteta Bun, din Romania! este diferita. Teoretic, lucrurile acestea nu ar trebui sa ne mire. Un brand privat este apanajul retailerului, el fiind direct implicat in dezvoltarea retetei. Pentru retaileri, o reteta aparte poate fi un element clar de diferentiere in raport cu concurenta. Elementul pret si influenta sa asupra marjei conteaza prea putin, nefiind vorba de branduri entry level, sensibile la fiecare variatie a pietei.

Pentru telemeaua de Sibiu, variatiile de reteta aduse de cele trei branduri private sunt prea putin importante. Prezenta produselor la raft aduce un plus la conotatia brandului si in acelasi timp contribuie la cresterea cotei sale de piata. Un rol deloc de neglijat revine companiei producatoare, responsabila direct de mentinerea produsului finit in standardele retetei autentice.

 

In loc de concluzii

Telemeaua de Sibiu incearca timid sa isi croiasca un drum in recunoasterea sa nationala ca brand, gratie si unei companii care a avut curajul sa bata la poarta lanturilor internationale. Scaparile actuale pot fi remediate din mers astfel incat telemeaua de Sibiu sa devina un produs de export al Romaniei. Pe o piata concurentiala, efortul producatorului nu este insa suficient. Este nevoie de mai mult, iar sprijinul asociatiilor patronale si al ministerului de resort poate contribui decisiv la succesul brandului. Iar un prim pas il poate reprezenta chiar includerea produsului in Lista retetelor consacrate romanesti.

ec. Florin Frasineanu

 

Va recomandam sa cititi si:

Va pierde Romania certificarea europeana pentru telemeaua de Ibanesti? - 04/08/2015

Lidl va produce in Polonia cascavalul Rucar - 22/02/2013

 

 

 


Toate actualitatile