English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Tehnologia ESL sau prelungirea termenului de valabilitate la lapte

20/06/2012 11:19

Tehnologia ESL (Extended Shelf Life) este, in cazul produselor lactate, o alternativa viabila la laptele UHT. Se reduce astfel nivelul de micro-organisme care se dezvolta in lactate si nu in ultimul rand conduce la prelungirea termenului de valabilitate al produselor. Durata medie de viata a produselor creste la 20-25 de zile pentru cele pe baza de lapte.

 

O tehnologie ce deschide noi oportunitati de piata in fata producatorilor

Prin prisma cifrelor, prelungirea termenului de valabilitate reducere retururile de produse. In fapt doar o compensare prin acte intre producator si retailer pentru ca legislatia actuala nu mai permite si returul faptic al produsului. Retailerul este cel care trebuie sa se ocupe de distrugerea acestuia. O bataie de cap in plus pentru comercianti, care inclina tot mai mult spre laptele provenit prin tehnologia ESL. O tendinta care se manifesta in special pe segmentul brandurilor private, acolo unde orice pierdere este suportata direct de retailer.

Pentru producatorii de lapte, tehnologia ESL nu aduce cu sine doar beneficii financiare, prin scaderea retururilor ci deschide noi oportunitati de piata. In primul rand aria de distributie a produselor se largeste. Laptele poate ajunge astfel in cele mai indepartate zone ale tarii, fara sa piarda prea mult din termenul sau de valabilitate. O oportunitate exploatata insa mai mult de producatorii straini care pot intra astfel pe piete aflate la sute sau chiar mii de kilometri departare. Cazul laptelui LaDorna sau mai recent al celui sub brandul privat Pilos, comercializat de Lidl, sunt doar doua exemple in care originea laptelui provine din indepartata Polonie.

Nu in ultimul rand, tehnologia ESL, deschide in fata producatorilor noi categorii de piata precum laptele fortifiat si aromatizat, produsele probiotice sau cu omega3. Piata este plina de astfel de produse, provenite insa in marea lor majoritate din spatiul Uniunii Europene.

Asadar, o lista de oportunitati pentru producatorii romani dublata de avantaje financiare. Nu este de mirare ca retailerii, in dezvoltarea propriilor lor branduri private, agreaza astfel de produse. De aici insa si pana la partea practica, este cale lunga. Rafturile comertului modern abunda de produse lactate provenite din alte tari. Laptele UHT incepe sa devina tot mai mult apanajul producatorilor straini, sustinuti de politici coerente si de subventii guvernamentale in tarile lor de origine. Pretul de achizitie devine astfel un handicap major pentru producatorii romani in negocierile lor cu lanturile de retail.

 

Mai este proaspat laptele proaspat?

Ofensiva laptelui provenit din alte tari s-a extins si asupra laptelui proaspat. Mai este insa acesta proaspat, la 20 de zile de la prelucrare? O intrebare la care, in lipsa unui raspuns, retailerii au incercat o rezolvare simpla. Lidl, pentru laptele Pilos produs in Polonia, a eliminat de pe ambalajul frontal cuvantul proaspat. O decizie justificata, atata timp cat ea nu incalca legislatia in vigoare.

Ce se intampla insa la raft? Un lapte cu un termen de valabilitate mai mare este preferat de consumatori. Indiferent cate articole exista listate in sortimentatia unui magazin, termenul de valabilitate se afla printre criteriile de selectie ale consumatorilor. Ce sanse mai au atunci produsele cu adevarat proaspete, cu termene de 3-4 zile? Minime am spune noi, pentru ca incet, consumatorii se reorienteaza. Cati insa dintre acestia cunosc ce inseamna noua tehnologie? Greu de spus, mai ales ca ambalajele produselor nu ofera informatii suplimentare. Exemplul Lidl de eliminare a cuvantului proaspat, prezentat mai sus, nu este insa un caz singular. Recent, Penny Market a ales o alta strategie de sustinere a brandului sau privat Boni, provenit din Ungaria. Retailerul a demarat o campanie de informare a consumatorilor asupra beneficiilor pe care tehnologia ESL le aduce noilor produse. Astfel, pe ambalajul laptelui Boni 1l apare evidentiata mentiunea ESL. In plus, la promovarea articolului prin revista sa de reclama, retailerul a inserat langa fotografia produsului si urmatorul text pe care il publicam integral:

"Tehnologia ESL (Extended Shelf Life) presupune tratarea laptelui la temperaturi cuprinse intre 100⁰C si 134⁰C, in vederea asigurarii unui termen de valabilitate de 20-25 de zile. Astfel va oferim un produs care isi pastreaza continutul nutritiv, gustul proaspat si delicat pe timp indelungat."

 

 


Toate actualitatile