La Judecata de Apoi a buyerilor: TVA-ul redus, o mare necunoscuta pentru angajatii din centrala Penny sau cum poti face bani prin incalcarea legii
Cum, necum, Penny a venit pe final de an cu o dubla premiera si ne-a pus pe masa o chisca moldoveneasca, certificata pe deasupra si ca produs traditional. Reusita este insa umbrita de cateva mici scapari dar si de o greseala fundamentala a buyerului de marca privata.
Dezvoltat in parteneriat cu compania Marcel din Rachiteni, Iasi, articolul poate fi considerat ca fiind primul produs traditional sub un brand privat. Pozitionarea, corecta sub brandul propriu de inspiratie traditionala, lasa insa de dorit. Penny nu sufla o vorba despre compania producatoare, singura trimitere catre aceasta fiind codul de producator. Am aruncat si noi o privire prin Registrul Produselor Traditionale si da, chisca moldoveneasca produsa la Rachiteni figureaza ca articol certificat. Doar ca in respectivul registru denumirea corecta a produsului este "chisca moldoveneasca Marcel". Acum, daca stam sa judecam logic, numele companiei trebuia sa se regaseasca si in denumirea produsului. Un cobranded Hanul Boieresc – Marcel, in deplin respect fata de munca producatorului dar si fata de unicitatea produsului. Din pacate nu a fost sa fie...
O alta scapare, recomandarea de preparare. Am aflat ca produsul trebuie incalzit in cuptorul cu microunde inainte de a fi consumat. Ce ne facem daca nu avem cuptor cu microunde? Venim cu produsul inapoi la magazin sau ne resemnam si pierdem acea savoare unica data de incalzirea unui produs traditional in cuptorul cu microunde? Neatentia buyerului fata de un detaliu aparent minor, depuncteaza inca odata produsul. Cert este ca pentru un produs cu o asemenea valoare adaugata, eticheta merita mai multa atentie.
Am lasat la final cireasa de pe tort. Desi am cumparat un produs traditional, am platit pentru el ca pentru unul normal. Si asta deoarece nimeni, dar absolut NIMENI din toata centrala Penny nu a aflat pana acum ca produsele traditionale sunt taxate de statul roman, prin lege, doar cu 5% TVA. Si nu 9% cat am fost nevoiti sa platim. Ajutorul oferit astfel de stat micilor producatori s-a dus dintr-un condei in conturile retailerului. Cum dezvoltarea unor produse proprii este o munca de echipa, culpa pentru aceasta incalcare flagranta a legii poate fi extinsa si in afara departamentului de achizitii.