English Romana
SONDAJ

Ce program credeti ca vor avea magazinele moderne, in an centenar, de Ziua Nationala a Romaniei?

  • Program normal
  • Vor fi inchise
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Svetofor iese definitiv din Polonia fara ca rusii sa mai deschida vreun magazin

03/09/2018 08:33

Rusii de la Svetofor au renuntat sa mai deschida magazine iesind definitiv din Polonia. Practic, pentru ei Polonia reprezinta acum un subiect inchis pentru totdeauna. Anuntata cu surle si trambite, intrarea pe piata poloneza ridica din start mari semne de intrebare. Nu poti sa vii peste noapte si, fara un istoric pe vreo piata europeana, sa te bati de la egal la egal cu lanturi puternice, cu sute sau chiar mii de magazine perfect functionale. Si asta in conditiile in care rusii aveau in plan sa deschida doar 8 magazine pana la finele acestui an. Esecul polonez nu este un accident, intrarea pe piata locala nefiind pregatita suficient. Ba mai mult, am spune ca rusii nu au avut nici cea mai mica idee despre piata si profilul consumatorului polonez. Va urma oare si un exit romanesc?

 

brandprivat.ro este singura publicatie de specialitate care a tras un semnal de alarma, avertizandu-si cititorii asupra modelului de business practicat de Svetofor.

Parcurgand articolele aparute in presa de pe malurile Dambovitei nu putem sa nu remarcam informatiile contradictorii venite chiar de la membrii echipei de achizitii Svetofor. Am spicuit cateva la intamplare. Cu permisiunea cititorilor am adaugat si observatiile noastre:

„Bugetul de investitii este nelimitat”, dar deschidem numai in spatii inchiriate.

„Vom deschide in Germania”. O provocare am spune, Germania fiind singura tara unde lanturile internationale de retail nu au rezistat. Pana si americanii de la Walmart au plecat de acolo cu coada intre picioare...

„In Romania vom deschide 100 de magazine”. Cand? In cati ani? Unde? Intre timp declaratia a fost nuantata, directorul de achizitii vorbind mai nou doar de 16 magazine anul acesta. Dupa care, pauza... In functie de rezultate „vom decide” daca vom mai deschide in continuare.

Unde vor fi cele 16 magazine? Intrebarea este perfect justificata. Pana la finele anului mai sunt fix 16 saptamani, ceea ce ar insemna cate o deschidere pe saptamana. Si totusi, directorul de achizitii nu are informatii decat despre doua magazine „sigure”, primul la Snagov si al doilea la Brasov. De ce nu are omul nostru mai multe informatii? Simplu. Pentru ca se intalneste foarte rar cu echipa care coordoneaza expansiunea. Bine, intrebam noi, si atunci, ce informatii vinde furnizorilor? Cum ii convinge directorul de achizitii sa vina in barca sa si sa livreze la usa magazinelor daca nu stie unde vor fi acestea? Pe ce informatii isi poate construi un producator bugetul de investitii daca nu stie unde vor fi deschise magazine? 

„Primul magazin va fi deschis la Snagov, in luna septembrie”. La ce data? Nu se stie. Si nici care este adresa viitorului magazin.

De ce la Snagov? Pentru ca acolo au gasit un spatiu liber. Snagov, localitatea cu cea mai mare densitate de milionari pe metru patrat se preteaza pentru un magazin de acest tip? Isi vor parca oare milionarii cu palate cu deschidere la lac si ponton propriu, jeep-urile in micuta parcare a supermarketului Mere, avizi dupa produse „no name” doar de dragul preturilor mici? Vor intra oare acestia intr-o incapere frigorifica unde sunt expuse pe rafturi metalice toate produsele proaspete ce necesita temperatura controlata, de la lactate si branzeturi si pana la mezeluri? 

Construiesti o expansiune bazata nu pe analiza pietei ci pe sansa ca cineva sa-ti puna la dispozitie spatii pretabile modelului tau de retail, fara sa tii cont de detalii precum zona geografica, vadul comercial sau concurenta. Si vrei sa te bati cu greii pietei, in conditiile in care Lidl cumpara case si foste fabrici, le culca la pamant si ridica in locul lor magazine. Iar Kaufland, Penny Market, Mega Image sau Carrefour se bat pentru fiecare locatie interesanta, punand la bataie bugete impresionante. Asistam oare la o gluma?

„Suntem un hard-discounter”... dar nu vom avea branduri private. Cu alte cuvinte, rusii vor sa revolutioneze comertul mondial, propunand un model de hard-discount fara urma de brand privat.

Nu vrem sa fim ironici, dar toate informatiile pe care le furnizeaza presei echipa de achizitii de la Svetofor sunt hilare. In spatele lipsei de profesionalism, oamenii par sa nu cunoasca piata si realitatea romaneasca. De acord, consumatorul cauta preturi mici. In acelasi timp insa el este tot mai atent la calitate, la diversitate si, nu in ultimul rand la calitatea serviciilor. Vorbim despre self-service, vorbim despre magazine cu acoperisuri verzi. In aceste conditii e greu de crezut ca vor fi oameni care sa accepte sa se intoarca in timp la un model de comert inspirat parca din perioada economiei socialiste.

In ce ne priveste asteptam cu maxim interes deschiderea primului magazin Mere, indiferent unde si cand va avea loc aceasta. Asta daca intre timp nu vom primi un anunt precum cel facut in Polonia. 

ec. Florin Frasineanu

 

 

Nota brandprivat.ro – Recomandam furnizorilor care doresc sa incheie contracte de colaborarea cu reteaua Svetofor sa fie foarte atenti la termenii si conditiile comerciale si, mai ales la proiectia modelului de business pe urmatorii doi ani, cu toate efectele negative ce pot decurge din acesta. Cei care doresc informatii suplimentare ne pot contacta direct, printre activitatile noastre fiind si consultanta de specialitate in retail.

 

Va recomandam sa cititi si:

Ce pretentii exagerate au buyerii „hard-discounterului” Svetofor. Se pregateste oare o noua teapa in retail? - 31/07/2018 – articol rezervat abonatilor

 

 


Toate actualitatile