English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Sezonul gratarelor incinge vanzarile de mangal

19/06/2012 10:48

Nu mai este un secret pentru nimeni pasiunea romanilor pentru gratar. Orice iesire in aer liber nu poate fi perfecta fara mirosul carbunilor incinsi si al carnii sfarainde. Ingredientul secret ce asigura reusita oricarei fripturi, fie ea de vita, porc sau pui, se ascunde in mirosul de fum provenit de la carbunii de lemn. Fara acestia calitatea mancarii pare sa paleasaca, indiferent de aromele si condimentele folosite.

 

Fabricarea mangalului - scurt istoric

Traditia fabricarii mangalului se pierde in timp. Kladiva Ottmar in a sa lucrare "Istoria industriei in Banatul Montan" mentioneaza aparitia la 1785 a primelor bocse de mangal, la poalele Semenicului. Productia acestora era insa destinata in exclusivitate furnalelor de la Uzinele Resita. In timp, pentru multe comunitati din zonele montane, fabricarea mangalului a devenit indeletnicire de baza si in acelasi timp o sursa importanta de venit. Procedeul de fabricare presupune arderea mocnita a lemnului de esenta tare, in bocse. Lemul, pregatit si taiat la dimensiuni, este cladit in ruguri inalte de trei-patru metri, care apoi sunt acoperite cu pamant. Arderea mocnita a lemnului dureaza aproape doua saptamani. Carbunele astfel rezultat se scoate apoi afara impreuna cu pamantul si este lasat sa se stinga, mai bine de 24 de ore. Un procedeu anevoios, cu o rata de randament destul de scazuta daca ne gandim ca din cei 150 de m³ de lemn ce intra intr-o bocsa rezulta cam 15 tone de carbune.

 

Productia de mangal in Romania

La nivel national principalul producator de mangal este Regia Nationala a Padurilor - Romsilva. Mangalul produs in cadrul unitatilor regiei asigura in principal necesarul de consum al pietei interne fiind insa in acelasi timp si un produs de export. Anual, desi cantitatile fluctueaza in functie de pretul de piata al mangalului, Romsilva obtine intre 1,5 - 2 milioane de euro din exporturile de mangal. Ceea ce transpus in tone inseamna intre 3-5,000 tone.

La acestea se adauga cantitatile produse local, in zonele montane, de diverse societati comerciale ce continua astfel traditiile comunitatilor respective. Multe dintre ele, specializate exclusiv pe productia mangalului si-au cautat parteneri externi cu care au contractat aproape integral capacitatile de productie.

 

Mangalul, ca oportunitate pentru brandurile private

Categoria nu este dominata de mari producatori si nici nu se poate vorbi de o conotatie a unor branduri in randul consumatorilor. Nici nu ar fi posibil daca mentionam doar diversitatea mare de producatori existenti pe piata. Odata cu aparitia primelor semne ale primaverii si pana tarziu in toamna, produsul este omniprezent. Practic nu exista magazin din comertul modern care sa nu comercializeze mangal in diferite gramaje si ambalari. Chiar si benzinariile au inclus articolul in sortimentatia lor permanenta, fiind poate pentru multi consumatori locul cel mai nimerit in achizitionarea produsului. Ori prezenta articolului intr-un astfel de punct de vanzare, recunoscut prin marjele mari practicate, este o dovada in plus ca pretul produsului conteaza mai putin.

Un produs pentru care exista cerere constanta cateva luni bune pe an, fara ca pretul sa fie un criteriu definitoriu, poate fi din start un proiect reusit de brand privat. In plus sa nu uitam, categoria nu este dominata de branduri sau multinationale, iar produsul nu necesita un grad ridicat de inovatie. Un cadru perfect am putea spune. Si totusi nu este asa. O monitorizare a pietei indica o slaba prezenta a brandurilor private. Cauzele sunt diverse si tin mai mult de partea logistica, dar si de puterea financiara a producatorilor. Multe dintre societatile producatoare isi bazeaza oferta pe productia zilnica fara sa fie in masura sa livreze regulat cantitati mari de produs. In plus, posibilitatile acestora de livrare directa, la diferite puncte, sunt limitate. Peste toate se adauga fluctuatiile de pret dar si eventualele imobilizari de fonduri in urma unor termene de plata contractuale. Paradoxal, desi colaborarea cu lanturile mari de retail poate fi o sursa sigura de venit pentru micile societati, multe dintre ele prefera sa isi livreze productia constant la export.

Exista insa si cazuri in care retailerii au depasit aceste bariere si au reusit prin negociere sa dezvolte pe acest articol propriile lor branduri private. Grill Meister, brandul privat al Lidl, propune consumatorilor o ambalare a produsului la saci de 3kg. Un articol creat special, asa cum mentioneaza si ambalajul, "pentru profesionistii gratarelor".

Metro, in oferta sa destinata canalului HoReCa, a lansat anul trecut o ambalare speciala, la sac de 20 de kg, sub brandul sau privat Horeca Select. Recent, retailerul si-a adaugat un nou articol in sortimentatie, oferind in premiera si o optiune de prim pret, sub brandul sau Aro. La fel insa ca in cazul primului articol si cel lansat sub brandul Aro propune tot o ambalare la sac de 20 kg.

 

Desi la inceput de drum, categoria ramane deschisa proiectelor de brand privat si cu siguranta oportunitatile ce deriva de aici vor fi exploatate in viitor si de alte lanturi de retail.

 

 


Toate actualitatile