English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Sarat! Un nou trend in etichetarea sucului de rosii

11/07/2013 15:39

Discret, sucul de rosii sub brand Auchan, a aparut de cateva zile cu un nou design. Produsul pare sa inlocuiasca vechiul articol, cu atat mai mult cu cat codul de bare este identic. La o privire mai atenta, pe eticheta frontala troneaza un nou cuvant: salé. Adica sarat in limba franceza. Comparam eticheta cu cea a produsului vechi si realizam ca ne aflam de fapt in fata unei noi retete. Nici vorba insa de o concentratie mai mare de sare. Din contra, noul produs are doar 4g de sare la litru, fata de 6g in varianta veche (aici). E adevarat si varianta veche continea o mentiune asemanatoare, dar scrisa mult mai mic.

Provenit din Hexagon, sucul de rosii sub brandul mainstream Auchan deschide un nou trend in etichetarea acestui tip de produs. Din start, surprinde grija retailerului pentru consumator prin etichetarea transparenta de pe ambalajul frontal, ca o adevarata alerta de pericol, iar atentionarea „Sarat" nu este nicidecum o forma de promovare a produsului. Ea vine pe fondul unei campanii la nivel mondial prin care tot mai multe voci avertizeaza asupra pericolului pe care il reprezinta consumul de sare. O campanie care poate fi urmarita si in Romania, prin spoturile TV rulate periodic: „...consumul de sare, grasimi...".

 

Sarea-n bucate

Specialistii in nutritie avertizeaza asupra consumului in exces de sare. Care esta insa doza zilnica recomandata? Pe plan mondial nu exista o limita clar stabilita, nivelul diferind de la o tara la alta. Mai mult, in unele tari se face referire la grame de sare, iar in altele la grame de sodiu, desi vorbim de doua lucruri diferite. Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) recomanda sa nu depasim un aport de sare de 6 grame pe zi, pentru un adult pina in 50 de ani. Doza are in vedere ca circa 70% din cantitate provine din alimentele procesate (paine, mezeluri, etc), circa 15% din ce adaugam noi in mancare, restul fiind in alimentele naturale. Limitele recomandate sunt insa mult mai mici pentru copii si oameni cu varste peste 50 de ani. Pentru ultima categorie medicii recomanda ca, pe masura ce inaintam in varsta sa reducem consumul de sare pentru a preveni bolile de natura cardiovasculara.

 

Privita prin prisma acestor cifre, initiativa celor de la Auchan se alatura campaniilor de informare a consumatorilor, urmarind reducerea consumului de sare. Trebuie insa precizat ca  in momentul de fata nu exista o reglementare la nivel national si nici la nivelul Uniunii Europene care sa impuna o astfel de etichetare si cu atat mai mult pe ambalajul frontal al produsului. Singura reglementare se refera strict la continutul ingredientelor, a caror enumerare trebuie sa apara in rubrica special rezervata. Iata de ce initiativa laudabila a celor de la Auchan este o initiativa proprie a retailerului, fara ca aceasta sa arunce in derizoriu produsele similare existente in piata. Da, putem vorbi de o abordare diferita si, de ce nu de o atentie sporita fata de produsele proprii si implicit fata de consumatori. O transparenta in comunicarea unui mesaj, ce deschide astfel un nou trend in etichetarea produsului. O miscare ce nu va ramane nesesizata de catre lanturile concurente.

Vom incerca in cele ce urmeaza o trecere in revista a categoriei, printr-o monitorizare* limitata strict la produsele brand privat existente.

 

Auchan, un produs - doua abordari

Schimbarea de reteta operata de Auchan a prins pe picior gresit filiala din Romania. Sucul de rosii, cu o transparenta totala fata de consumatorul francez, a fost asimilat in Romania cu o simpla schimbare colorata de eticheta. Pare si normal in conditiile in care codul de bare al celor doua articole - reteta veche si reteta noua - este acelasi. Motiv pentru care, noul suc de rosii sub brandul privat Auchan poate fi cumparat cu eticheta de traducere a ... vechiului suc de rosii. Reducerea procentului de sare, de la 6g la 4g in varianta noua este astfel nesesizata, eticheta in limba romana indicand in continuare vechiul gramaj cu 6g/l. Mai mult, schimbarile aparute la capitolul informatii nutritionale, prin reducerea numarului de calorii, sunt si ele trecute cu vederea, traducerea romana afisand vechile cifre.

 

Cora, se alatura Auchan

Aproape simultan cu produsul Auchan, Cora a introdus un suc de rosii sub brandul sau mainstream, preluat din sortimentatia franceza. Tendinta de transparenta in comunicare se regaseste si aici. Chiar daca nu apare scris cu aceleasi caractere mari ca la Auchan, cuvantul „salé" apare pe eticheta frontala, alaturi de gramajul de sare continut de produs: 5g/l. Traducerea in limba romana, contine si ea in denumirea produsului continutul de sare al acestuia: „Suc de rosii cu sare 5g/l"

 

Schimbare de reteta la Kaufland

Spre finalul lunii mai, in sortimentatia Kaufland a aparut o schimbare in reteta sucului de rosii sub brandul KClassic, fapt evidentiat pe eticheta frontala a noului produs. Schimbarea, vizibila la rubrica de ingrediente, se referea chiar la continutul de sare. Daca in varianta veche continutul de sare nu era precizat, acum, odata cu lansarea noului articol, lista ingredientelor este mult mai transparenta: „suc de tomate (98%) obtinut din suc concentrat de tomate, concentrat de lamaie, sare de mare (0.7%), condimente". Adica o cantitate de 7g la un litru de produs, aproape dubla fata de cea a sucului Auchan. Ambalajul, personalizat si in limba romana, nu face insa nicio referire la faptul ca produsul este sarat. Atat varianta veche cat si reteta noua a sucului de rosii sub brandul KClassic sunt produse in Polonia.  

 

Carrefour, intre Bio si rosiile romanesti

Carrefour se distinge de competitorii sai prin cele doua articole listate la sucul de rosii. Primul, produs in Franta, are la baza o reteta Bio dezvoltata sub brandul premium Carrefour Bio. Lista ingredientelor contine suc de rosii, provenite din agricultura biologica si sare de mare (6g/l). Si aici eticheta frontala atentioneaza in limba franceza: „salé a 6g/l". Mai pragmatica, traducerea in romana include doar continutul de sare.

Al doilea articol, sub brandul mainstream Carrefour (aici), provine din productia autohtona, fiind dezvoltat asa cum reiese din eticheta produsului „din rosii proaspete romanesti". In privinta continutului de sare, lucrurile se complica, acesta fiind trecut doar la rubrica ingrediente, sub forma de procent. Sucul de rosii Carrefour contine sare in procent de 1%. Adica 10g/l am adauga noi, ceea ce face din el cel mai sarat produs din piata. Cantitatea trebuie ajustata putin pentru ca sticla cu suc de rosii Carrefour are doar 750ml. Chiar si asa, transpus in grame, procentul ne indica 7.5g pentru cele 750ml de suc, de aproape doua ori mai mult decat cantitatea de sare din litrul de suc de rosii Auchan.

O mentiune aparte pentru mercantizarea produsului, ce poate fi gasit (din pacate) doar la raionul cu paste tomate, cel mai adesea pe polita inferioara, printre alte doua produse cu etichete similare. Spre deosebire de acesta, sucul de rosii Carrefour Bio ocupa cu larghete cateva fete de raft (eye-level!), in mijlocul raionului de sucuri.

 

Real, gloria apusa a unor branduri de calitate

Iminenta iesire din piata a celor de la Real face ca sortimentatia lor de brand privat sa fie tot mai saraca. Dupa experimentul sucului de rosii la Tetra Pak, sub brandul Real Quality, retailerul s-a axat pe produse Bio, iar articolul preluat din sortimentatia germana era un exemplu de produs premium. La rubrica ingrediente era trecut suc de rosii si sare de mare (6g/l), ambele provenite din agricultura biologica. Cu putin noroc, produsul Real Bio Suc de rosii 1l (aici), mai poate fi gasit prin unele hypermarketuri Real.

 

Billa - Un suc de rosii „produs cu deosebita grija"

Ascuns cu grija sub paravanul U.E. producatorul sucului de rosii sub brandul Clever, ne lanseaza o problema de matematica prin procentele trecute la rubrica ingrediente: „suc de rosii (100%), sare". Un adevarat test am putea spune pentru candidatii la bacalureat. Daca sucul in sine detine deja 100% unde mai intra si sarea? Nu o sa aflam niciodata pentru simplul motiv ca procentul (sau gramajul) nu este mentionat deloc. In schimb suntem asigurati de catre retailer ca sucul de rosii este „produs cu deosebita grija in Uniunea Europeana, in exclusivitate pentru Billa Romania". Ceea ce nu poate decat sa ne linisteasca.

 

Vitafit Suc de rosii

Cu un ambalaj bilingv si cu traducerea in romana imprimata pe laterala produsului, sucul de rosii al celor de la Lidl, dezvoltat sub brandul privat Vitafit, aduce in fata consumatorului roman o reteta compusa din urmatoarele ingrediente: „suc de rosii (99%) din concentrat, suc de lamaie din concentrat de suc de lamaie, sare de mare (0.6%), otet de vin, condimente, sare de telina". Alaturi de acestea, o mentiune pana in prezent unica: „Recomandat si vegetarienilor".

 

Wake Up, un produs premium, made in Ungaria

Produs in Ungaria pentru retelele Penny Market, sucul de rosii sub brandul privat Wake Up, este de departe cel mai putin sarat produs existent in piata, cu doar 3g sare de masa la litru. In ciuda acestui aspect retailerul considera necesar sa isi atentioneze consumatorii si mentioneaza aceasta chiar in denumirea produsului: „Suc de rosii cu adaos de sare". Si ca lucrurile sa fie extrem de clare, mentiunea „Produs sarat" mai apare o data, imediat dupa insiruirea ingredientelor componente.

 

Metro, intre entry level si premium

Sortimentatia celor de la Metro include, la fel ca la Carrefour, doua articole, singura deosebire fiind in pozitionarea lor. Primul articol, dezvoltat sub brandul entry level Aro, provine din Romania si contine un procent de 0.5% sare. Adica 5g pentru un litru de suc, sau 3.75g in cazul de fata, fiind vorba de o ambalare la sticla de 750ml. Existenta sarii, dar si a zaharului, in procent de 2%, este evidentiata nu doar la rubrica ingredinete ci chiar in denumirea produsului: „Suc de tomate obtinut din concentrat de tomate, cu adaos de zahar si sare". Cel de-al doilea articol provine din Italia, tara recunoscuta prin productia sa de rosii. Ambalat in sticlute a cate 125ml, sub brandul exclusivist Rioba, produsul este destinat in special canalului HoReCa. Continutul de sare al retetei ajunge la 0.6%. In absenta unor mentiuni pe ambalajul frontal, eticheta cu traducerea in limba romana face referire la continutul de sare, chiar in denumirea produsului: „Suc de rosii cu adaos de sare".

 

 

Ce putem spune la final? Avem un produs aparent simplu si extrem de popular. Un produs cu care consumatorul roman s-a obisnuit inca din perioada socialista. Sucul de rosii alaturi de cel de mere, erau la acea vreme singurele produse existente pe piata in categoria sucurilor din fructe. Ceea ce avem acum in retailul modern, inclina clar balanta categoriei spre importuri, Franta fiind tara cu cele mai multe articole prezente. Alaturi de produsele din Hexagon regasim si branduri private produse in Ungaria, Polonia, Italia sau Uniunea Europeana. Au uitat oare producatorii romani cum se mai produce sucul de rosii? Greu de crezut, mai ales ca avem doua exemple de astfel de produse dezvoltate local. Produse care pot face fata oricand articolelor provenite din import nu doar prin pret ci si prin calitatea acestora.

Continutul de sare folosit in retete difera de la un brand la altul, fiind insa in majoritatea cazurilor trecut cu procente sau gramaje clare, la rubricile de ingrediente. Exista si produse care, aidoma sucului de rosii de la Auchan, au atentionari suplimentare, fie pe etichetele frontale (Cora, Carrefour Bio, Aro), fie in laterala, la rubricile de ingrediente (Wake Up).

Exemplul Auchan nu este asadar un caz singular, dovada ca tot mai multe lanturi de retail includ acest gen de atentionari pe ambalajul produselor brand privat, in respect fata de proprii consumatori.

Florin Frasineanu 

 

 

*Monitorizarea sucurilor de rosii a fost efectuata de catre Sales Consulting, societate specializata in retail si in analiza pietei FMCG, fiind extrasa din analiza complexa „Romania - Piata smoothie si a sucurilor sub brand privat" (aici).

 

 


Toate actualitatile