English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Saptamana Iberica revine la Lidl

09/05/2016 11:51

Putin mai devreme ca in anii precedenti, Saptamana Iberica aduce incepand din aceasta dimineata in fata clientilor Lidl, o diversitate sortimentala bazata pe gastronomia peninsulei Iberice. Oferta cuprinde peste 50 de produse, mare parte din ele reunite sub brandul privat Sol&Mar. Mereu atent la detalii, retailerul isi adapteaza preturile din mers, existand si de aceasta data diferente. Comparatiile nu sunt facute prin raportare la oferta similara din alte tari Lidl ci functie de editiile precedente derulate in Romania. Data fiind reducerea de TVA valabila din iunie 2015, am preferat o paralela nu cu editia Saptamanii Iberice din 2015 (aici) ci cu cea din 2014, derulata in mod exceptional pe o perioada extinsa, intre 28 iulie – 10 august.

 

La prima vedere pot fi identificate trei mari categorii de produse:

  • Articole al caror pret s-a majorat in decursul celor aproape doi ani
  • Articole al caror pret a ramas nemodificat
  • Articole reduse la pret

In sortimentatia editiei actuale, prima categorie este majoritara. Pretul produselor de rulaj s-a marit, cresterea absorbind practic integral reducerea de TVA. (O exemplificare regasiti aici). Procentul de crestere porneste de la +28% si trece in unele cazuri chiar si de 60%. Interesant este ca cele mai mari procente se inregistreaza pe articolele mici, ce nu au in spate costuri logistice mari. Desigur, explicatiile acestei strategii pot fi multiple. Trebuie tinut cont insa de un amanunt esential: retailul trebuie sa genereze profit si, la capitolul acesta Lidl nu se dezminte.

 

Am reunit intr-o categorie distincta articole al caror pret a ramas neschimbat. Este insa doar o iluzie optica. Sa nu uitam ca in 2014 am avut un TVA de 24% in timp ce acum acesta este doar de 9%. Desi preturile au ramas neschimbate, diferenta de TVA se regaseste in conturile retailerului.

 

Ultima categorie grupeaza produse al caror pret s-a redus. Si aici insa avem o dubla interpretare. Sunt articole al caror pret, in ciuda reducerii operate in timp, genereaza totusi un profit suplimentar pentru retailer. Cum e posibil? Reducerea de pret este sub limita reducerii TVA-ului. Astfel, desi clientul plateste mai putin, retailerul castiga la randul sau oprindu-si o parte din reducerea de TVA acordata de stat.

Regasim aici si cateva articole la care pretul a scazut, sub procentul provenit din reducerea TVA-ului. Atentie: chiar si in aceste cazuri retailerul castiga. Listarea de tip in-out vine cu marja in spatele fiecarui articol. Cantitatile estimate pentru fiecare actiune in parte se negociaza la pachet, cel mai adesea pentru grupuri de tari, cu preturi net-net, fata taxe si marketing. Absenta unor produse similare in piata reduce orice comparatie cu eventuale preturi concurente. Marja intra practic integral in buzunarul retailerului.

Cum pot fi interpretate reducerile operate de Lidl? Un prim scenariu ne duce spre cea mai importanta lege a pietei libere: raportul cerere-oferta. Articolele in cauza pot avea un rulaj scazut, nefiind printre preferatele romanilor. Este nevoie insa de ele fie pentru asigurarea diversitatii sortimentale fie, din cauze ce tin strict de ocuparea unor capacitati de productie. Reducerea de pret poate fi in acelasi timp privita ca o capcana de marketing, pentru putinii consumatori avizati.

ec. Florin Frasineanu

 

Nota brandprivat.ro – Stabilirea preturilor in actiunile de tip in-out conduce si spre un scenariu aparte. O sifonare pornita din negocieri in amonte, interesele vizand terte piete. Despre acest subiect insa intr-un material viitor.

 

Va recomandam sa cititi si:

Las Cuarenta a murit! Traiasca Sol&Mar! - 29/07/2014

 

 

 

 


Toate actualitatile