English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Rudolf Hartmann, Alconor Company: "In urmatorii cinci ani piata romaneasca a energizantelor va continua trendul ascendent".

02/04/2012 06:22

Potrivit raportului anual al Beverage Can Makers Europe (BCME), bauturile la doza au inregistrat in 2011 o crestere de peste 5% in tarile Europei. Welf Jung, presedintele comitetului de marketing al BCME, declara: "Anul 2011, in ciuda incertitudinilor economice din Europa a fost un an bun iar dozele au reusit sa isi creasca cota de piata in mixul de ambalaje pentru bauturi". Printre categoriile cele mai performante se numara bauturile energizante, cu rezultate deosebite inregistrate in Austria, Elvetia, Olanda, Polonia sau Ungaria.

 

Chiar daca nu se afla printre primele cinci tari europene ca rata de crestere, piata romaneasca a bauturilor energizante se situeaza pe un trend ascendent. Potrivit datelor furnizate de catre Asociatia Nationala a Bauturilor Racoritoare (ANBR) in 2010 consumul de energizante a fost de peste 14,8 milioane litri, in crestere cu aproape 2% fata de anul precedent. Vorbim insa de o categorie relativ noua pentru consumatorul roman, dominata de cateva branduri internationale. Ultimii ani au adus o dezvoltare fara precedent a categoriei, marcata de numeroase importuri dar si de o mare diversitate a brandurilor private. Practic, aproape toate lanturile de retail au cel putin un produs brand privat in sortimentatie. O sortimentatie care porneste de la unu - doua articole, in cazul discounterilor si poate ajunge pana la 35 de articole sau chiar peste, in cazul hypermarketurilor. Spre deosebire de alte categorii in care brandurile private provin in mare parte din import, categoria energizantelor sub brand privat este dominata de produsele romanesti. Multe dintre acestea poarta stampila Alconor Company si sunt fabricate in unitatea de productie de la Carei.

Despre ascensiunea unei companii romanesti pe o piata dominata de multinationale cu bugete de milioane de euro dar si despre tendintele existente pe piata energizantelor, intr-un interviu cu Rudolf Hartmann, National Manager for Private Brands - Alconor Company.

 

Totul a inceput ca o afacere de familie in 1999 pentru ca acum, Alconor Company sa fie un adevarat brand al pietei romanesti.

Compania a crescut constant de la an la an, consolidandu-si pozitia pe piata nationala. Avem 320 de angajati si o cifra de afaceri de 15 milioane euro, ce ne situeaza intre primii 5 producatori nationali pe segmentul lichide (bauturi racoritoare, energizante si apa de masa).

In cei 13 ani de activitate cum a evoluat sortimentatia?

Producem o gama larga de bauturi racoritoare, bauturi energizante si apa de masa. Practic, acum avem in sortimentatia permanenta peste 300 de articole, dintre care doar 100 sunt articole proprii, sub cele 14 branduri ale noastre. Toate sunt marci inregistrate, create pe parcursul anilor de activitate. Pentru marile lanturi de retail producem peste 200 de articole sub 30 de branduri private. Capacitatea de productie a fabricii de la Carei este de 500 de mii de litri zilnic, atat liniile la pet cat si cele la doze. Volumul ne permite pe langa brandurile proprii dezvoltarea altor produse, inclusiv producerea marcilor private pentru diferite companii. In prezent functioneaza mai multe linii de productie, pe ele imbuteliindu-se flacoane PET de diferite marimi (0,33l; 0,5l; 1,5l; 2l, 3l si 5l), precum si o performanta linie de imbuteliere la doza. Tehnologia de care dispunem si echipa tanara si dinamica pe care am construit-o ne permit un mod foarte flexibil de lucru. Astfel, putem sa adaptam permanent sortimentatia produselor noastre la cerintele pietei din Romania. Departamentul nostru de marketing  reactioneaza rapid la schimbarile din piata si are capacitatea de a pregati produse de succes pe segmentele in care suntem prezenti.

Ati inaugurat in 2009 cea mai prformanta linie de imbuteliere pentru doze metalice din tara.

Domeniul in care lucram presupune servicii speciale la standarde inalte precum si precizie privind controlul riguros si constant asupra calitatii produselor. Modul in care am inteles sa respectam "regula jocului" ne-a ajutat sa cladim relatii fructuoase de afaceri cu o multitudine de parteneri cu exigente foarte variate. Inca dispunem de o capacitate de productie libera la linia de doze, care ne permite atat dezvoltarea unor produse noi premium, pliate pe trendurile pietei europene, cat si contracte noi pe volume pentru retaileri. Datorita cresterii nivelului calitatii si folosirii celei mai noi tehnologii, Alconor Company a implementat sistemul calitatii managementului HACCP (Hazard Critical Control Point) si ISO: 22000. Acest lucru presupune o atentie deosebita in asigurarea calitatii si securitatii produselor de consum din punct de vedere microbiologic si fizico-chimic. Calitatea produsului finit este riguros controlata, atat din punct de vedere chimic, cat si microbiologic, in laboratoare autorizate dar si in cadrul laboratorului propriu. Astfel partenerii nostri dezvolta si finalizeaza noi proiecte cu compania noastra cu cea mai mare incredere.

Cat reprezinta productia de doze in volumul imbuteliat zilnic?

Peste 25% din productia zilnica.

Aveti o distributie nationala dar si o prezenta vizibila in retailul modern

Portofoliul de clienti este format din peste 60 de distribuitori nationali, plus partenerul din grup „Beverage drink" care desfasoara activitate de distributie directa la nivelul a 7 judete. Dintre lanturile internationale de retail colaboram cu Metro Cash&Carry, Profi Rom Food, Carrefour, Grupul REWE, Billa, Romania Hypermarche si Kaufland.

Sunteti prezenti cu branduri private in toate canalele comertului modern. Ce insemna aceste colaborari pentru Alconor Company?

Peste 35% din totalul dozelor imbuteliate sunt energizante sub branduri private.

La nivel european ambalarea la doza este pe un trend crescator. In Romania tendinta este imprimata de catre producatori in functie de capacitatile lor de productie sau vine dinspre retaileri, ca o solicitare a pietei?  

Solicitarea pentru ambalare la doza vine din partea lanturilor de retail. La propunerea noastra, finalizarea unui proiect depinde de cantitatea pe care clientul estimeaza ca o va vinde intr-o anumita perioada, acesta fiind factorul cel mai important care se ia in considerare. Este o cantitate de 350000 doze care trebuie produse si litografiate, iar aceasta cantitate trebuie sa fie ridicata de client in decurs de 2-3 luni.

Criteriile care stau la baza unui produs nou sub brand privat sunt o cerinta a retailerilor?

In cele mai multe cazuri clientul specifica doar nivelul de pret unde doreste sa incadreze produsul (prim pret, mediu sau premim). In baza acestei informatii ii prezentam un proiect complet, adica retetele propuse (sa ne incadram in costuri), mod de prezentare daca este cazul (4 pack, 6 pack), concurenta pe care o sa o aiba pe raftul lui si ce propuneri avem pentru ca produsul sa aiba succes.

Exista posibilitatea unor diferentieri intre produsele entry level, alta decat pretul de raft?

Diferenta cea mai mare intre retete este in continutul de zahar, in rest diferentele sunt mici, chiar nesemnificative.

Diferenta de pret existenta intre produsele brand privat si brandurile internationale cunoscute, poate fi un avantaj care sa influenteze o crestere a consumului?

Da, diferenta de pret este un factor important pentru ca diferenta de reteta este destul de mica intre un produs marca proprie (care are 100% zahar si acelasi continut de taurina si cofeina si foarte asemanator vitaminele) si un brand international.

Cum vedeti piata romaneasca la momentul actual, comparativ cu ultimii cinci ani?

Piata in acest moment cat de cat s-a stabilizat, din punct de vedere al marcilor private versus brandurile nationale si ma refer aici strict la retailerii care listeaza produse. Pana anul trecut toata lumea se lista cam peste tot si din toate marcile nu performa niciuna. Anul trecut s-a produs o schimbare in mentalitatea retailerilor si astfel au inceput sa faca putina curatenie si sa promoveze mai agresiv  brandurile private. Au fost delistate marcile nationale care nu performau si erau la acelasi nivel de pret si astfel categoria a crescut foarte frumos.

Care sunt perspectivele pentru sa spunem urmatorii cinci ani?

In urmatorii cinci ani piata romaneasca a energizantelor va continua trendul ascendent. Suntem inca departe de consumul de energizant al vecinilor nostri sau al tarilor din vestul Europei. Pretul este insa tot mai accesibil pentru toate categoriile de cosumatori, nu asa cum a fost in anii trecuti, cand un energizant era considerat un produs de lux.

Articolele similare, sub brand privat, produse in alte tari si importate de lanturile de retail sunt mai de succes decat cele produse in Romania?

Nu si in mare parte am preluat noi toate proiectele de energizant. In acest moment doar acele produse nu sunt facute in Romania care sunt pe licitatii internationale si sunt proiecte mari; in general aceste proiecte sunt castigate de un producator din tara in care s-a organizat licitatia.

Consumul national de energizante a fost in 2010, potrivit datelor furnizate de catre Asociatia Nationala a Bauturilor Racoritoare (ANBR), de peste 14,8 milioane litri. Transpus in doze, acesta ar insemna aproximativ 3 doze per capita.

Productia noastra de energizante a fost anul trecut de circa 22.000.000 doze.

Florin Frasineanu 

 


Toate actualitatile