English Romana
SONDAJ

Ce program credeti ca vor avea magazinele moderne, in an centenar, de Ziua Nationala a Romaniei?

  • Program normal
  • Vor fi inchise
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Romania a descoperit standardul dublu cu ajutorul rudelor din strainatate ale presedintelui ANPC          

17/10/2019 08:42

Stupefianta declaratia presedintelui A.N.P.C. facuta la Antena1: „Dansul a apelat la rudele dansului din strainatate, eu la ale mele. Am primit paravion cate o punga cu produse similare cu cele aflate pe piata romaneasca si pe baza etichetarii acestora si calitatii acestora am demarat aceasta evaluare corecta si concreta a fiecaruia dintre aceste produse. In felul acesta am depistat diferente. Cred ca exista un dublu standard, dar acesta este de fapt o dubla abordare a pietelor. Piata romaneasca este privita altfel decat piata occidentala.”

Intr-o tara in care ajungi sa fii numit in functie cu ajutorul rudelor, declaratia presedintelui A.N.P.C. nu ar mai trebui sa mire pe nimeni. In fond de ce sa nu apelam la rude cand in joc este chiar onoarea noastra nationala? Si totusi, felul total lipsit de profesionalism in care s-a actionat ridica mari semne de intrebare asupra a ceea ce chiar presedintele A.N.P.C. clasifica drept o „evaluare corecta”. Cum s-a pastrat circuitul de frig pentru produsele care aveau nevoie de temperatura controlata? Cine a platit toate costurile, inclusiv „deranjul” rudelor din strainatate? S-au facut analize de laborator sau s-a mers pe simpla comparatie a etichetelor? Nu in utimul rand, de ce a fost nevoie de tot acest teatru ieftin cu produse trimise paravion de rudele din strainatate cand Uniunea Europeana ne-a pus la dispozitie, gratuit, un studiu extrem de solid, realizat in spatiul comunitar?

La o saptamana dupa interviul acordat celor de la Antena1, A.N.P.C. iese din nou la rampa si, intr-o conferinta organizata chiar in cladirea ce a fost emblema pentru epoca ceausista, pune la dispozitia presei date privind existenta unui standard dublu, marea victima fiind chiar poporul roman. Aici se cuvine sa facem o prima paranteza si sa explicam de ce aceasta succinta trimitere la o epoca de trista amintire. Paradoxal, ceea ce se intampla acum, toata aceasta poveste rasuflata a standardelor duble aruncata in fata publicului de politicieni si oameni cu functii in stat, are loc chiar in tara care a dus standardul dublu la rang de arta. Sunt de notorietate produsele economiei socialiste livrate la export, calitatea lor fiind net superioara celor oferite cu picatura romanilor de rand. Dar sa nu mergem atat de departe si sa ne oprim strict la un alt simbol national: tigarile Carpati. Fumatorii inversunati apreciau tigarile fara filtru dar erau atenti la fabrica producatoare. Ceea ce iesea pe poarta fabricii din Sfantu Gheorghe era incomparabil mai apreciat decat tigarile de Ramnic, Targu Jiu sau Timisoara. Ca o ironie a soartei, peste ani, tocmai Romania a ajuns sa critice standardul dublu, infierand capitalistii verosi care s-au decis sa faca astfel profit de pe urma romanilor.

 

Am parcurs si noi studiul A.N.P.C. Nu in intregime ci doar acea parte care a fost pusa la dispozitia presei. Marturisim ca ne-a surprins nu lipsa de profesionalism ci stilul agresiv proletar in care a fost redactat respectivul raport. In treacat fie spus e prea mult sa numim "studiu" o simpla comparatie de etichete. Pentru ca in final, ceea ce a emanat din sediul A.N.P.C. este o simpla comparatie a etichetelor si nimic mai mult, in balanta fiind puse produse existente acum pe piata romaneasca cu produse sub aceleasi branduri, comercializate in tarile europene. Informatiile incluse in materialul A.N.P.C. sunt trunchiate sau prezentate tendentios, in vizor fiind asa cum spuneam companiile straine dornice sa faca profit pe seama romanilor. In cele ce urmeaza, vom incerca sa argumentam toate aceste afirmatii. Subiectul standardului dublu este insa mult prea vast, motiv pentru care vom veni in zilele si saptamanile urmatoare cu noi materiale.

 

Kinder  - Pingui - Un „produs care si prin denumire este adresat copiilor”

Subtitlul nu ne apartine ci a fost preluat din materialul ANPC. De ce am inceput cu Kinder Pingui? Pentru acelasi motiv pentru care cei de la ANPC au ales sa puncteze: „un produs care si prin denumire este adresat copiilor”. S-a mizat asadar pe coarda sensibila, cei de la ANPC incercand sa trezeasca astfel atentia (si indignarea) parintilor. Dar sa dam cuvantul oficialilor ANPC:

„Produsul din Romania si Bulgaria prezinta continutul de lapte de 21% fata de 24% in cazul produsului comercializat in Germania, Danemarca, Franta, Olanda si Finlanda.

Produsul comercializat in Romania si Bulgaria prezinta continutul de proteine de 5,3% fata de acelasi produs comercializat  in Germania si Finlanda care prezinta continutul de proteine de 7%.

Produsul comercializat in Germania si Finlanda prezinta un continut de proteine mai mare cu 32% fata de produsul comercializat in Romania si Bulgaria, produs care si prin denumire este adresat copiilor.”

Pentru cei care nu au inteles cat de grava este situatia, ANPC a facut un calcul simplu, scotand in evidenta cu ajutorul unui grafic, diferenta procentuala. Totul subliniat pentru ca romanul greu de cap sa priceapa cum suntem vazuti prin ochii capitalistilor. De fapt nu doar noi ci si bulgarii. Asocierea Romania si Bulgaria, repetata de trei ori in cele trei fraze care fac referire la produsul Kinder Pingui nu este intamplatoare. In ochii occidentalilor, Romania si Bulgaria sunt percepute ca fiind codasele Europei. De aici poate si aceasta asociere, preluata obsesiv.

 

Prima omisiune

Voit sau nu, ANPC omite un detaliu. MAJOR. Produsul Kinder Pingui comercializat in Romania poate fi gasit nu doar in Bulgaria ci si in tara vecina, Ungaria. Distribuit oficial in toata Ungaria prin subsidiara locala, Ferrero Magyarorszag. Desigur, una este sa spui ca suntem in aceasi oala cu vecinii bulgari si alta atunci cand afli ca si ungurii ne sunt colegi de suferinta.

 

Jocul cu procentele

Romanului ii plac procentele. Le foloseste frecvent dar nu stie sa le asocieze cu o baza stabila, in asa fel incat ele sa poata fi cuantificate. In cazul de fata, ANPC a mizat tocmai pe aceasta diferenta majora. Pai cum sa nu te apuce indignarea cand afli ca mananci cu 32% mai putine proteine decat copii nemtilor sau ai finlandezilor? Dar sa revenim la comunicatul ANPC:

„Produsul comercializat in Romania si Bulgaria prezinta continutul de proteine de 5,3% fata de acelasi produs comercializat  in Germania si Finlanda care prezinta continutul de proteine de 7%.

Produsul comercializat in Germania si Finlanda prezinta un continut de proteine mai mare cu 32% fata de produsul comercializat in Romania si Bulgaria, produs care si prin denumire este adresat copiilor.”

Partial corect. ANPC omite insa (din nou!) un detaliu. Procentele sunt corecte dar se refera la 100g produs. Cat reprezinta acestea pentru un baton Kinder Pingui de 30g? 1,6g proteine pentru produsul comercializat in Romania, Bulgaria si Ungaria si 2,1g pentru produsul comercializat in Germania si Finlanda. Asadar, in spatele unui procent major, marul discordiei il reprezinta o diferenta de doar 0,5g proteine per baton. Copiii nostri, ai bulgarilor si ai ungurilor, mananca practic cu 0,5g proteine mai putin la fiecare baton de Kinder Pingui. Realizati acum ca una este sa spui 0,5g si alta 32%.

 

A doua omisiune

Extrem de stufos (478 pagini!), studiul Comisiei Europene a evaluat 1380 de mostre din 128 de produse alimentare diferite, provenite din 19 state membre.

Impartiali, europenii au solicitat pentru fiecare produs in parte si un punct de vedere din partea companiei producatoare sau, in cazul brandurilor private, din partea lantului de retail care detine respectivul brand. Raspunsurile au fost incluse in studiu, la fiecare produs. In cazul Kinder Pingui, compania Ferrero s-a angajat sa remedieze de urgenta cateva diferente semnalate in studiu. Referitor la diferentele de calitate, Ferrero a oferit urmatoarea explicatie:

„Kinder Pinguì is produced in two different plants, built over time first in Italy and later-on in Germany. The different technological needs and production feasibility requirements of these two plants require the use of a slightly different recipe. However, Ferrero considers these recipes to be of similar quality, also due to the minimum impact they both have on a daily diet. In fact, in several cases they are marketed indifferently in the same country.

Market research (available upon request) confirms that 2/3 (66%) of consumers do not recognize the difference between the two recipes and 69% show the same satisfaction rating.”

Avem, aidoma tigarilor Carpati – sau mai recent, aidoma salamului de Sibiu - doua fabrici producatoare. Una in Italia, a doua in Germania. Sa vina oare minuscula diferenta de proteine din calitatea laptelui, mai gras in Germania datorita climei? Posibil. Cert este ca la orice produs alimentar unde exista mai multe unitati de productie pot exista diferente similare celor descoperite la Kinder Pingui. Mai clar nici ca se poate. Si totusi, raportul ANPC nu face nici cea mai mica referire la raspunsul oficial al companiei Ferrero.

Un ultim detaliu omis cu buna stiinta

ANPC arata cu degetul spre Germania. Germania in sus, Germania in jos (sa fie oare o simpla coincidenta, intr-un an electoral?) dar nu sufla nicio vorba despre Italia. De ce Italia? Pentru ca produsul comercializat in Romania provine din fabrica din Italia. Adica de la mama lui. Cu alte cuvinte, copiii nostri, si ai bulgarilor, si ai ungurilor, mananca aceeasi prajiturica Kinder Pingui ca si copiii italienilor. Avem sansa sa putem cumpara produsul original, facut chiar acasa la mama lui, la standardele de calitate pe care Ferrero le ofera si copiilor din tara sa de origine. Ei, acum cand cititi toate aceste date, cum vi se mai par acuzatiile ANPC?

 

Post scriptum

Ne-am procurat si noi produsul german. Fara sa apelam la rudele din strainatate. Pur si simplu am trecut pragul primului magazin Lidl si am cumparat varianta Kinder Pingui facuta, evident, de fabrica germana a Ferrero. Practic, prin importul paralel derulat de Lidl, romanii au avut la dispozitie ambele retete Kinder Pingui. Si cea italiana, dar si cea germana cu cele 0,5g proteine in plus. Cati romani au simtit oare diferenta?

ec. Florin Frasineanu

 

 


Toate actualitatile