English Romana
SONDAJ

Ce program credeti ca vor avea magazinele moderne, in an centenar, de Ziua Nationala a Romaniei?

  • Program normal
  • Vor fi inchise
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Replica Zott la felia de lapte Kinder are acum o reteta modificata, inferioara calitativ

12/06/2018 12:23

Aflata pe un trend ascendent, sub-categoria mini prajiturilor pe baza de lapte incearca sa-si depaseasca statutul de nisa. O confirma si numarul mare de articole lansate aici in ultimele luni, producatori si distribuitori deopotriva luptand cu inversunare pentru fiecare procent din piata. O piata creata incet, cu rabdare, dar si cu bugete substantiale de marketing de cei de la Ferrero. In tot acest timp, presiunea pe brandul Kinder, devenit un adevarat reper pentru competitori, creste cu fiecare replica mai mult sau mai putin reusita aparuta in piata.

 

Printre produsele listate in marile lanturi de magazine se numara si o replica dezvoltata de germanii de la Zott. Initial, produsul a fost fabricat in Italia de Euro Cakes S.p.a. special pentru Zott Germania, intr-o varianta destinata tarilor din Europa Centrala si de Est (Croatia, Muntenegru, Serbia, Bosnia si Hertegovina, Macedonia, Albania, Slovenia, Bulgaria si Romania). In tara noastra a fost listat sub denumirea „pandispan cu crema de lapte, ciocolata si alune” fiind distribuit alaturi de alte produse Zott de compania Delaco Distribution. Desi este destinat in principal copiilor, produsul nu impresioneaza. Din contra, reteta sa contine grasimi, acizi grasi saturati si zaharuri peste limitele admise, printre ingrediente aflandu-se si controversatul acum ulei de palmier. Alaturi de acesta, nu mai putin de 3 aditivi alimentari: E471; E450; E500.

Ultimele luni au adus o modificare in strategia produsului, germanii de la Zott preluand productia lui in fabrica proprie. Renuntarea la parteneriatul cu Euro Cakes si transferul productiei din Italia in Germania a adus insa si o modificare de reteta. La prima vedere, reteta germana are mai putine calorii dar si un procent mai mic de zaharuri, cantitatea scazand de la 31,3g la 26g/100g produs. Creste insa continutul de grasimi cu aproape 10% dar si cantitatea de acizi grasi. Motivul il constituie inlocuirea uleiului de palmier cu grasimea de palmier dar si deprecierea calitativa a unor ingrediente. In ciuda reducerii continutului de zaharuri, zaharul devine ingredientul secundar. Cantitatea de pudra de cacao scade de la 2,6% la 1,5%. Dispare oul praf dar apare grasimea din samburi de palmier si zerul praf. Nu in ultimul rand, numarul aditivilor alimentari sare de la 3 in varianta initiala la 5 in prezent: E322; E471; E472b; E450; E500; Cu alte cuvinte avem in fata o reteta schimbata, inferioara calitativ. De precizat ca designul ambalajului a ramas neschimbat, la fel si codul de bare. Cu alte cuvinte, nu este exclus ca firma distribuitoare dar si buyerii de categorie sa nici nu fi aflat de schimbarea de reteta operata de producator.

 

Intr-o incercare de promovare a produsului, in marile lanturi de magazine a fost listat in paralel cu articolul individual si un pachet promotional, mecanismul din spatele acestuia fiind „4 la pret de 3”. Evident, in interior se afla noua reteta, produsa de Zott Germania. Compania producatoare a pastrat acelasi grupaj de tari din Europa Centrala si de Est. Toate informatiile sunt tiparite pe cutia de carton ceea ce face ca ambalajul individual pentru produsele din interior sa aiba un design mai simplu si, bineinteles, fara cod de bare.

 

In loc de concluzii

Zott nu este prima si nici ultima companie care modifica reteta unui produs propriu, depreciind voit calitatea acestuia. In spatele acestei asa zise strategii se regaseste goana marilor companii dupa profit. Un profit ieftin, obtinut usor, pe seama clientilor lipsiti de orice informatie. Teoretic, retailul modern ar trebui sa fie un filtru in calea unor astfel de produse, buyerii marilor lanturi putand chiar refuza listarea. Dar cine oare isi mai permite astazi sa refuze listarea unui produs atunci cand in spatele acestuia sunt bugete de marketing puse la dispozitie cu generozitate de furnizorii aflati in culpa?

ec. Florin Frasineanu

 


Toate actualitatile