English Romana
SONDAJ

Exista coruptie in retailul modern?

  • Da
  • Nu
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Profi, un mar frumos pe dinafara dar putred in interior. In spatele unor cifre cosmetizate se ascunde un nivel de indatorare fara precedent

02/10/2018 16:23

Recorduri peste recorduri si deschideri pe banda rulanta. Asa poate fi caracterizata evolutia Profi din ultimii ani. O evolutie pe muchie de cutit ce incepe sa semene tot mai mult cu modelul falimentarului Mic.ro. Reteaua creste de la o zi la alta intr-un ritm ametitor fara ca in spate, expansiunea accelerata sa fie sustinuta si prin cresterea proportionala a departamentelor logistice. Ori fara o logistica solida este doar o chestiune de timp pana cand intreaga activitate se poate darama aidoma unui castel de nisip.

 

O vanzare pe repede inainte

„Cea mai mare tranzactie din retailul romanesc”. „Tranzactie record in retailul romanesc”. Sunt doar doua dintre titlurile aparute in presa la inceputul anului 2017. Avizul Consiliului Concurentei dadea unda verde vanzarii Profi. O tranzactie aparent in familie, vanzator si cumparator deopotriva avand aceleasi origini poloneze. Zvonuri privind o posibila vanzare Profi au aparut insa cu mult timp inainte. In partea de final a anului 2016 lucrurile s-au precipitat si, la nici trei saptamani de la anuntarea ofertantilor intrati in cursa pentru achizitia retelei de magazine era anuntat si cumparatorul. Practic, negocierile daca putem sa le numim asa, s-au derulat pe parcursul a trei saptamani. E mult? E putin? Ca sa ne facem o idee e suficient sa spunem ca negocierile dintre Carrefour si Billa pentru achizitia retelei Billa au durat aproape un an. Iar Billa numara atunci „doar” 86 de magazine si nu putin peste 500 cate avea Profi la momentul vanzarii. Rapiditatea cu care cumparator si vanzator deopotriva au discutat fiecare detaliu in parte, surprinde. Au fost sute de magazine, atat constructii proprii cat si spatii preluate in chirie, cu clauze contractuale si termene diferite de la o locatie la alta. Si totusi, toate actele au fost finalizate intr-un termen record si, ce este poate mai important, si la o suma record. Nota de plata a depasit 500 milioane euro, suma vehiculata fiind 533 milioane euro. Practic, la asa o valoare record, ar trebui sa fim bucurosi pentru sumele intrate sub forma de taxe si impozite la bugetul statului roman. Sa ne reintoarcem insa la vanzarea Billa. Suma platita pentru cele 86 de magazine a fost putin peste 100 milioane euro. Si asta in conditiile in care reteaua numara cateva spatii mari, de peste 2000m², ridicate in zone importante din capitala si din cateva mari orase. Toate constructii proprii, cu parcari de sute de locuri. In plus mai exista un sediu central chiar in buricul targului, aproape de kilometrul zero al capitalei dar si trei depozite centrale, plasate strategic in regiuni importante. Cu alte cuvinte, Carrefour a platit in medie un milion de euro pentru fiecare magazin Billa. Surprinzator, aceeasi suma a reiesit si din vanzarea Profi. Doar ca la Profi nu au existat magazine de peste 2000m², cu sute de locuri de parcare. E adevarat, exista un sediu central in Timisoara si cateva depozite centrale. Majoritatea magazinelor insa functioneaza in spatii inchiriate, suprafata comerciala medie fiind in jurul a 400-500m² per magazin. Desi nu suntem experti in imobiliare, suma platita pentru magazinele Profi pare exagerata.

 

Sub aripa fondurilor de investitii

Anuntarea cumparatorului a declansat un moment de bucurie in randul concurentei. Am putea chiar sa ne imaginam sampania curgand in valuri prin cateva sedii centrale. Cu un fond de investitii in spate, Profi nu mai reprezenta nicio amenintare pentru Kaufland, Carrefour & Comp. Spre deosebire de retailerii autentici, fondurile de investitii nu au know-how-ul necesar gestionarii unor retele mari de magazine. Scopul lor nu este imbunatatirea performantelor comerciale sau cresterea calitatii serviciilor ci profitul. Actionarii nu dau doi bani pe conditiile de munca sau pe pregatirea profesionala a salariatilor. Totul este privit strict prin prisma profitului, pe principiul clasic „ia berea ca pleaca trenul”. Actualii proprietari Profi nu vor pastra reteaua ci, mai mult ca sigur, o vor vinde la randul lor. Si asta cat de repede posibil. Argumentul este simplu si poate fi gasit chiar in bilantul contabil. Dar sa nu anticipam...

 

Un mar frumos pe dinafara dar...

Potrivit datelor depuse la Ministerul Finantelor Publice, Profi a incheiat anul 2016 cu un profit net de 126,848 milioane lei, in crestere cu 141% fata de anul 2015. Iar anul 2017 a fost si el profitabil, suma intrata in conturi fiind de peste 163,842 milioane lei, cresterea fiind insa doar de 10%. Intorcandu-ne in timp, ultimul an incheiat pe pierdere a fost 2007. De atunci insa si pana acum, Profi s-a transformat intr-o masina de facut bani, profitul sau net crescand de la un an la altul. Si totusi, Profi NU ESTE UN LANT DE MAGAZINE PROFITABIL. Activitatea sa de baza nu genereaza profit. Daca Profi ar trebui sa traiasca doar din activitatea comerciala, atunci magazinele sale ar fi fost inchise demult. Cum este posibil? Explicatia este simpla si sta in controversata taxa de raft. Adica sume incasate de la furnizori pentru diferite prestatii comerciale. O deschidere de magazin poate fi facturata furnizorilor, sumele osciland aici functie de brand, sortimentatie, etc. La fel si o promotie, un capat de raft sau o vitrina frigorifica cu insemnele producatorului amplasata in fiecare magazin. Desigur, furnizorul vine cu vitrina platind lunar diferite sume pentru spatiul ocupat de aceasta, energia electrica consumata sau marfa expusa la vanzare. Lista surselor suplimentare de venit este mult mai lunga si nu are sens sa o detaliem. Cert este ca toate aceste venituri din activitati secundare sunt balonul de oxigen care nu doar ca mentine reteaua pe linia de plutire dar ii asigura si profituri incredibile.

Ca sa intelegem mai bine, haideti sa aruncam o privire pe cifrele din bilantul contabil:

 

Din 2001 si pana in 2016, cheltuielile Profi au fost mai mari decat vanzarile. 2017 este practic primul an la finalul caruia retailerul reuseste sa-si acopere cheltuilile totale cu sumele provenite din incasari. Datoriile au crescut constant, fara ca in toata aceasta perioada sa existe vreun an in care suma lor sa se fi diminuat. De la un varf de 27,33% in anul 2008, ponderea datoriilor in cifra de afaceri a oscilat, mentinandu-se insa anual in limite rezonabile. Schimbarea actionariatului a adus in premiera si modificarea fragilului echilibru financiar, cheltuielile explodand practic pana la nivelul record de 2,008 miliarde lei, nivel inregistrat la 31 decembrie 2017. Defalcata, suma poate sa contina datorii dintre cele mai diverse, pe lista creditorilor putand figura furnizori de marfa dintre cei mai diversi, de la mici producatori agricoli si pana la multinationale, furnizori de imobilizari, furnizori de servicii dar si bugetele locale sau bugetul de stat. Tot aici pot fi incluse si eventuale creante bancare dar si obligatii de plata fata de personalul angajat. Nu vom intra in detalii ci ne vom limita strict la analiza sumei totale. Nivelul fara precedent de indatorare atins la 31 decembrie 2017, dezvaluie un grad de expunere extrem de ridicat. Practic, datoria de peste doua miliarde lei inregistrata in bilantul Profi reprezinta 42,46% din cifra de afaceri anuala a retailerului. Ce inseamna asta? Sa presupunem ca, dintr-o data, conducerea Profi vrea sa plateasca toate datoriile, fara sa mai angajeze altele noi. Plata se va face din sumele incasate zilnic, la nivelul intregii retele de magazine. Ei bine, ca sa-si lichideze toate datoriile Profi are nevoie de 153 de zile de vanzare. Primul mare semnal de alarma: cele 153 de zile de vanzare reprezinta termenul minim de plata de care are astazi nevoie retailerul. Evident, vorbim de un termen mediu la nivel de retea. Nu poti sa pui in balanta furnizorii de produse proaspete precum lapte, carne, paine sau legume cu furnizorii de produse non-food. Ceea ce inseamna ca daca pentru prima categorie termenul de plata poate fi si sub 30 de zile, pentru cea de-a doua categorie acesta poate fi mult mai mare. Activitatea Profi se desfasoara practic pe muchie de cutit, echilibrul financiar fiind unul extrem de fragil. Cum rezista retailerul? O explicatie vine chiar din cunoscutul slogan ’’Profi tine preturile mici’’. Urmarite cu atentie, promotiile sunt extrem de agresive. Desi au existat semne mari de intrebare asupra unor preturi, preferam sa eliminam din start scenariul unor actiuni pe marja negativa. Sa presupunem asadar ca totul este corect si la vedere, forta retelei fiind elementul principal in negocierea preturilor si a cantitatilor. Sa luam spre exemplu o promotie pe zahar, jucata recent de retailer la 1,79 lei pret de vanzare. Cantitatea aruncata in piata a fost de 1.500 tone, in valoare de peste 2,6 milioane lei. La un astfel de pret, intreaga cantitate poate fi vanduta in doar doua zile. Sa nu uitam ca vorbim totusi de o retea cu aproape 800 de magazine la nivel national. Pentru retailer, suma poate fi un balon de oxigen, asigurand cursivitatea platilor zilnice. Profi incaseaza astfel rapid sume importante pe care le foloseste ca sa mai stinga din platile restante. Iar furnizorul de zahar trece la randul lui pe lunga lista a creditorilor. Extrem de simpla, metoda asigura o sursa rapida de cash. Sunt bani obtinuti usor, fara niciun cost auxiliar. Iar ritmul tot mai alert al promotiilor pe pret confirma, chiar si partial, foamea de cash a retailerului.

Strategia are insa si o parte sensibila, preturile mici practicate de retailer generand o presiune suplimentara pe furnizori. Ca sa intelegem impactul negativ e suficient sa aruncam o privire peste sortimentatia de brand privat a retailerului. Proxi, brandul extrem de agresiv pe segmentul primului pret, este dezvoltat apoape in exclusivitate cu companii autohtone. Cu un adaos la limita, producatorii care au semnat contracte pe entry level nu se mai pot gandi la investitii majore. Pentru ei, scenariul presupune doar supravietuire si nimic altceva. Aceste companii sunt practic pioni de sacrificiu, sustinand financiar cresterea Profi.  

 

O expansiune pe banii furnizorilor

Mecanismul ’’Profi tine preturile mici’’ si brandul entry level Proxi sunt doua dintre motoarele care asigura nu doar lichiditatile retailerului ci si expansiunea sa. O expansiune care rar mai bifeaza magazine construite de la zero. Se merge pe spatii inchiriate dar si pe un mecanism de franciza pe care nu il vom detalia. Avantajele sunt multiple. Autorizatii mai putine, termene de implementare mult mai scurte dar si costuri mai mici. Iar la final, fiecare spatiu, indiferent ca este sau nu deschis intr-o zona cu vad comercial devine generator de venituri. Dar, inca odata, nu atat prin vanzarea de marfuri ci mai mult prin sumele atrase de la furnizori sub forma de taxe dintre cele mai diverse.

Sa revenim insa la cele peste doua miliarde lei datoria Profi la final de an 2017. O suma enorma, care s-a dublat in ultimul an, ajunsa la 42,46% din cifra de afaceri Profi. Adica aproape jumatate din vanzarile sale anuale. Un procent enorm, care readuce in prim plan fragilitatea afacerii. Si stiti unde este calcaiul lui Ahile? Spuneam de cele peste 150 de zile de vanzare necesare pentru plata tuturor datoriilor. Asta, repetam, in conditiile in care nu mai apar alte datorii noi. Problema este insa alta: Profi NU ARE STOCURI DE MARFA PENTRU 150 DE ZILE. Conform datelor din bilantul contabil, stocul de marfa din magazinele Profi era la finalul anului 2017 de 406.978.976 lei. Ceea ce inseamna ca prin vanzarea intregului stoc de marfa Profi poate acoperi doar 20% din datoria de peste doua miliarde lei.  

 

In loc de concluzii

Aidoma unui castel din nisip, Profi poate cadea la orice adiere de vant. O redresare poate veni chiar din partea actualilor proprietari, prin investitii masive de capital. O alta solutie poate veni din partea furnizorilor dispusi sa sustina in continuare, din propriile buzunare, existenta retailerului. Solutia nu este deloc o gluma. Exista companii dispuse oricand sa plateasca si sa inchida ochii la toate aceste derapaje, in schimbul unui procent in plus la cota lor de piata. Pentru ca sa nu uitam, cele peste 700 de magazine reprezinta un as de temut in maneca Profi. O multinationala ar face orice sa stie ca peste noapte distributia sa numerica a crescut cu 700 de magazine. Iar Profi (sau mai corect spus cei din spatele Profi) stiu toate acestea, mutand pe tabla de sah in consecinta. Expansiunea ramane asadar o carte importanta pe care Profi trebuie sa o joace pana la capat. Cu cat sunt mai multe magazine, sumele se ruleaza mai repede. Aidoma celebrului joc piramidal, dezvoltat la Cluj in anii ’90. Iar daca mai ai de partea ta si o presa care nu stie sa interpreteze corect niste date, lucrurile sunt ca si rezolvate.

 

Cand si cum se vor termina toate acestea?

Cu fiecare noua deschidere de magazin, centrifuga in care se afla Profi se invarte tot mai repede. Ne asteapta cel mai probabil o noua vanzare. Dar asta poate dupa repartizarea profitului pe 2018 sau poate chiar 2019 desi nu ne-am hazarda sa mergem atat de departe. Este greu de crezut ca in 2016 cand a fost vanduta reteaua, actualii proprietari nu au cunoscut gradul de indatorare si adevarul din spatele cifrelor din bilant. Modelul Profi a fost insa unul prea frumos, iar profiturile extrem de tentante si, ce este mai important, usor de obtinut.

ec. Florin Frasineanu

 

Nota brandprivat.ro – Profi mai are un as in maneca, fiind in prezent unul dintre cei mai mari angajatori la nivel national. Existenta acestor locuri de munca este o parghie cu care Profi poate pune oricand presiune pe actualii guvernanti. Va mai amintiti modelul European Food?

 

Va recomandam sa cititi si:

Topul datornicilor. Lanturile internationale de retail isi bazeaza cresterea si pe sumele atrase de la furnizori - 01/10/2018

 

 

 


Toate actualitatile