English Romana
SONDAJ

Exista coruptie in retailul modern?

  • Da
  • Nu
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Prodprosper rescrie definitia standardului dublu

06/08/2018 18:43

O banala ceafa de porc crud uscata. Acelasi lot de fabricatie (717), acelasi termen de valabilitate (15.09.2018) si, aparent, acelasi produs. Realitatea de la raft este insa cu totul alta. Si nu vorbim aici doar de designul de ambalaj diferit. O simpla comparatie intre cele doua produse scoate la lumina diferente majore. Inainte de a le enumera, mai venim cu o precizare: produsul A poate fi cumparat din magazinele Kaufland in timp ce produsul B se gaseste pe rafturile Auchan, fiecare in parte cu pretul sau de vanzare. Diferit si acesta. Dar sa nu anticipam si sa revenim la diferentele (vizibile) dintre cele doua ambalari:

 

Lista de ingrediente:  produsul A are precizat procentul de carne (ceafa de porc dezosata 96%) in timp ce la produsul B este trecuta doar ceafa de porc. Dezosata sau nu, nu mai conteaza. Ordinea ingredientelor este si ea diferita, ceea ce conduce spre ideea unor cantitati diferite. In fine, ultima deosebire este la condimente, produsul A avand in plus piper rosu, ienupar si nucsoara.

Codul de bare: diferit. Ceea ce inseamna invariabil doua produse diferite.

Surprinzator, in ciuda unor ingrediente diferite, tabelul valorilor nutritionale este aproape identic. De ce aproape? Pentru ca la produsul B, comercializat prin magazinele Auchan, valoarea zaharurilor este trecuta ca fiind zero. Ceea ce este aproape imposibil dat fiind ca printre ingrediente, in reteta produsului apare si zaharul. Din moment ce asupra valorilor nutritionale planeaza un prim semn de intrebare, mai putem fi oare siguri ca informatiile tiparite pe cele doua ambalaje sunt corecte?  

(Ambele produse obtin un punctaj Nutriscore E, influentat negativ de continutul mare de sare si de aczi grasi saturati din retete).

 

Desi vorbim de acelasi lot de fabricatie, se contureaza scenariul unor produse diferite. Cu alte cuvinte un standard dublu. Abordarea este o premiera. Ne-am obisnuit sa asociem sintagma standard dublu cu produse de o calitate inferioara, realizate de companii straine special pentru tarile din estul Europei. Iata insa ca in cazul de fata vorbim de un posibil standard dublu de la romani, pentru romani. De ce si mai ales cu ce scop o astfel de strategie? Am fi tentati sa credem ca tinta principala nu este consumatorul ci buyerul. Sau mai precis retailerul. Nu este exclus ca la listare, buyerul sa nu fi cerut fisa tehnica a produsului. O scapare de care, ulterior, compania producatoare a profitat, modificand subtil reteta produsului astfel incat sa-si creasca profitabilitatea. Prezenta unor ambalaje diferite ca design plus cele doua coduri de bare, pare sa confirme acest scenariu. Nu este exclus ca pentru cei de la Prodprosper, articolele sa fie asimilate cu doua ambalari diferite, create pentru fiecare retailer in parte. Ambalari care in final sunt comercializate numai prin respectivele lanturi de retail.

 

Un alt scenariu poate avea la baza o intelegere a partilor. De comun acord, compania producatoare a negociat cu fiecare retailer in parte, retete diferite, prezentate insa asemanator. Scenariul acesta este insa mai mult in favoarea retailerilor, produsele transformandu-se pentru fiecare in parte in generatoare de marja.

 

Pretul de vanzare

Desi suntem asigurati ca produsele provin din acelasi lot, pretul de vanzare practicat de cei doi retaileri surprinde. De acord, fiecare raspunde de strategia sa comerciala. Adaosul de aproape suta la suta practicat de Auchan exclude insa din start orice model win-win. Este practic imposibil ca producatorul sa aiba aceeasi marja cu cea practicata de Auchan. Si asta in ciuda asigurarilor date de retailer prin celebrul sau slogan „diferenta e in buzunarul tau”.

 

Premium? Premium!

Cei care cred ca avem in fata doua produse premium se inseala. Cuvantul „Premium” aplicat mare pe cele doua ambalaje ascunde de fapt un asa zis brand. O procedura controversata, ce lasa sa se intrevada (inca odata) scaparile unei legislatii facute pe genunchi. Aidoma celebrilor carnati Promo care rezista bine mersi la raft, in ciuda mesajului lor controversat, cuvantul „Premium” nu are legatura cu calitate ci este mai mult un instrument de marketing, menit sa influenteze decizia cumparatorului.

 

Ceafa de porc crud uscata nu este singurul articol Prodprosper prezent in ambalari diferite in cele doua lanturi de retail. La raft am mai gasit si un muschi de porc. In cazul acestuia, strategia este identica. Ambalaje diferite, coduri de bare diferite, ingrediente diferite si totusi aceleasi valori nutritionale. Ambele variante obtin un punctaj Nutriscore D, datorita continutului mare de sare din reteta. Cat despre preturi, diferenta dintre Kaufland si Auchan este mai mult decat semnificativa: 3,99 lei pret de vanzare in Kaufland, 6,85 lei pret de vanzare in Auchan. Cu alte cuvinte, pentru ca se poate...

ec. Florin Frasineanu

 

 

Nota brandprivat.ro – Surprizele pe care ni le-a rezervat compania Prodprosper nu se opresc aici. Maine, marti 7 august, vom continua cu un nou episod, punand fata in fata alte noi produse dar, atentie, de data aceasta sub branduri private.

 

 

Va recomandam sa cititi si:

PROMO®, sau cum poti transforma un brand intr-o capcana pentru consumatori - 25/08/2015

 

 

 

 


Toate actualitatile