English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Pouce vs. Carrefour Discount, in disputa cascavalului feliat

05/08/2014 14:35

Doua retete aparent identice, aparute aproape simultan pe rafturile magazinelor Auchan si Carrefour, aduc in fata consumatorului roman propunerile celor doi retaileri pentru un cascaval feliat. Coincidenta? Am spus-o si ne repetam: in retail nu exista coincidente, iar cazul de fata este un nou exemplu care confirma practic aceasta teorie.

 

Ce avem? In primul rand doua pozitionari identice: entry level la Auchan, entry level la Carrefour. Apoi un gramaj identic: 150g pentru cascavalul Pouce, 150g pentru cascavalul Carrefour Discount (aici). Lista asemanarilor nu se opreste insa aici. In amonte, regasim pentru ambele articole, aceeasi companie furnizoare, ascunsa stangaci sub codul european: Lacto Food S.R.L. din Arad. In cautarea unor minime elemente de diferentiere, trecem la lista ingredientelor unde gasim pentru cascavalul Pouce, urmatoarele: lapte de vaca pasteurizat, agent de intarire (clorura de calciu), culturi lactice, cheag, sare. De cealalta parte, la cascavalul Carrefour Discount, lista ingredientelor contine: lapte de vaca pasteurizat, sare, agent de intarire (clorura de calciu), cheag, culturi lactice (aici). Asadar, iata ca avem o prima deosebire intre cele doua retete, amanunt ce reiese din ordinea in care sunt plasate ingredientele. Nu este insa o simpla deosebire si asta deoarece ingredintele se plaseaza intotdeauna in ordinea descrescatoare a procentului existent in reteta. Chiar daca acesta nu este mentionat pe eticheta. Cu sarea plasata pe pozitia secunda, cascavalul Carrefour Discount este mai sarat. Cantitatea exacta o regasim pe lista informatiilor nutritionale si este de 2,17g/100g produs fata de numai 1,75g/100g produs in cazul cascavalului Pouce. Nu vom intra insa in alte detalii. Din cele prezentate, se desprinde o intrebare: Cum au reusit Auchan si Carrefour sa isi sincronizeze lansarea, in conditiile in care (teoretic) dezvoltarea unui brand privat nu se face de pe o zi pe alta.

Se desprind doua scenarii: primul, porneste chiar de la compania furnizoare, care, a prezentat celor doi retaileri, aproape simultan, oportunitatea noului produs. Al doilea scenariu este putin mai complicat si tine de eventuale scurgeri de informatii intre cei doi retaileri. Desi pare ciudat, genul acesta de strategii exista in piata, rolul lor fiind de contracarare a actiunilor concurentei. In cazul de fata raspunsul conteaza mai putin. Cert este ca avem doua articole aproximativ identice, pornite din aceeasi companie, insa sub branduri diferite. Si atunci, cum se pot totusi diferentia cele doua produse? Paradoxal, in ciuda multiplelor asemanari, deosebirile vin chiar din strategiile celor doua lanturi de retail. Mai precis din modul in care acestea transmit anumite informatii consumatorilor.

Un prim plus apare la cascavalul Carrefour Discount, pe al carui ambalaj frontal apare trecut, langa gramaj: „7 felii". Un detaliu aparent minor, dar care uneori conteaza enorm atunci cand vrei sa stii exact cum iti dozezi resursele. Interesant este ca acelasi numar de felii exista si la cascavalul Pouce. Auchan insa nu a considerat aceasta ca pe o informatie importanta.

Cascavalul Carrefour Discount puncteaza din nou, de data aceasta prin mentionarea provenientei. Pentru ca ceea ce nu v-am spus este chiar rolul Lacto Food de simplu ambalator si nu de producator. Compania cumpara produsul finit, il feliaza si apoi il ambaleaza pentru fiecare din cei doi retaileri. De unde? Ei bine, pentru cascavalul Carrefour Discount tara de provenienta este Germania. Si aici, un detaliu aparent minor, ce poate cantari greu in decizia de cumparare. De cealalta parte, la Auchan, cascavalul Pouce nu are trecuta tara de provenienta ci doar mentiunea „Ambalat in Romania", inscriptionata langa drapelul tricolor. O abordare subtila, ce poate arunca in prim plan tricolorul national, intr-o asociere ireala cu o posibila origine romaneasca a produsului.

 

Iata cum doua mici detalii pot contribui la diferentierea unor produse. E greu de cuantificat cat conteaza ele pentru consumatorul de rand si in ce masura pot influenta decisiv decizia de cumparare. Fiind vorba de entry level posibil ca pretul sa fie elementul hotarator. Chiar si asa, simpla lor prezenta pe ambalaj arata ca pe undeva, cei care stau in spatele unor lansari, sunt din ce in ce mai atenti si la micile detalii.

ec. Florin Frasineanu

 

Nota brandprivat.ro - Desi conteaza mai putin, pretul celor doua articole difera radical: 5,90 lei cascavalul Pouce si 4,99 lei cascavalul Carrefour Discount.
 
 
 
 
 
 
 

Toate actualitatile