English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Oportunitati in categoria legume-fructe

26/10/2011 08:23

La un simplu tur de piata putem numara pe degete produsele brand privat existente in categoria legume-fructe. Consumam anual in medie 110-120kg legume-fructe pe cap de locuitor. Putin, in comparatie cu cele peste 200kg per capita la nivelul Uniunii Europene. Chiar si asa consumul anual poate reprezenta o oportunitate pentru dezvoltarea unor branduri private. De ce nu sunt ele pe piata? Adevarul e undeva la mijloc si, ca de obicei, ne invartim intr-un cerc vicios.

Retailerii arata spre calitatea produselor, lipsa unor ambalaje conforme cu cerintele pietii si, nu in ultimul rand, onorarea comenzilor marilor magazine la termen si in cantitatile cerute.

Producatorii invoca pretentiile logistice si financiare ale lanturilor de retail, dar si pretul prohibitiv al produselor din import.

Iar cei care sufera sunt consumatorii. Multi prefera legumele si fructele romanesti pe care le considera mai gustoase si mai sanatoase.

Cerere exista. Avem insa si produse? "In conditii normale, fără a ajunge la maximalizări, România poate să-ÅŸi asigure fără nici un fel de probleme consumul de produse agro-alimentare din producÅ£ia internă ÅŸi în acelaÅŸi timp să aibă ÅŸi disponibilităţi de export". Din pacate insa "rămânem tributari importului la legume ÅŸi fructe". Sunt declaratiile ministrului Agriculturii Valeriu Tabara, intr-un interviu la RFI in martie 2011.

Am avut parte de o vara speciala, iar recoltele au depasit orice asteptari. Mai mult, agricultura reuseste sa contribuie cu aproape doua miliarde euro la PIB-ul Romaniei. Asadar productie exista. Ramane doar ca partile - atat retailerii cat si micii producatori - sa se aseze la masa negocierilor si sa ajunga la un numitor comun.

 

Ca acest lucru este posibil au demonstrat-o cei de la Carrefour in urma cu un an. Proiectul lor, Filiera Calitatii la morcovi, a lansat in premiera un brand privat cu un produs romanesc. Morcovii Carrefour, produsi in Dobrogea de cei de la Big Land Company, au fost si sunt bine primiti de consumatori.

La randul lor cei de la Billa au lansat sub brand Clever cinci articole: portocale, mere, cartofi, ceapa si recent, lamai. Doar ceapa si cartofii sunt din productie autohtona, restul fiind importuri. Toate cinci articolele sunt rodul colaborarii cu firme de distributie. O veriga intermediara, capabila iata sa asigure standardele cerute de piata pentru calitate, volume si logistica si in acelasi timp sa pastreze un prêt corect.

Mega Image a testat la randul sau piata cu diferite importuri fie sub brand 365 (cartofi si morcovi), fie Delhaize. Pozitionarea produselor pe brandul Delhaize a fost una superioara. Am regasit aici morcovi cu indicatie geografica de origine, import Belgia, dar si doua tipuri de cartofi speciali pentru prajit (import Marea Britanie) si fiert (import Belgia). In acelasi timp, insa, Mega Image s-a orientat si catre producatorii locali, iar ultimele articole aparute in piata dovedesc ca negocierile au fost un succes.

Retailerul ne propune sub brandul propriu Gusturi Romanesti, legume autohtone din diferite bazine legumicole ale tarii. "Iti mai amintesti gustul legumelor si fructelor din gradina bunicilor? Noi comercializam legume si fructe cultivate ca odinioara pentru ca tu sa te bucuri de gustul autentic romanesc". Asa suna textul de pe etichetele ambalajelor. Un indemn, dar si o garantie pentru consumatori.

Intr-o prima etapa am regasit pe rafturi salata verde (la punga), rosii si castraveti (la caserola de plastic). Ulterior, sortimentatia a fost extinsa cu noi articole: legume (ardei) si fructe (mere sau prune). La acestea din urma retailerul a optat pentru o inovatie: ambalare in baxuri personalizate. Vanzarea, insa, a fost la vrac. Pe langa baxurile personalizate cu insemnele brandului Gusturi Romanesti produsele erau promovate la raft prin etichete speciale, cu sigla brandului, dar si cu garantia retailerului pentru un produs autentic romanesc.

 

Categoria legume-fructe ramane o categorie plina de oportunitati, iar orice brand privat lansat impreuna cu producatori locali poate fi considerat un succes, dar si un prim pas pentru posibile proiecte de anvergura. O demonstreaza si recent lansatul proiect Filiera Calitatii Carrefour pentru cartofi.

Nu ne ramine decat sa speram ca poate, cine stie, intr-un viitor apropiat, vom regasi pe rafturile magazinelor din strainate branduri private pe legume sau fructe provenite din Romania.

 

 

 

 


Toate actualitatile