English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Miraculoasa transformare a unui gel dezinfectant in gel igienizant sau cum poti ocoli legea printr-o simpla reetichetare

26/08/2020 19:19

In urma cu cateva zile, o alerta RAPEX semnala aparitia unui produs care putea afecta sanatatea consumatorilor. Concret, era vorba despre un gel de maini, produs in Turcia. Potrivit directorului ANPC, Paul Anghel, „produsul continea metanol (valoare masurata: 11,6 %), substanta care este deosebit de toxica pentru sistemul nervos central si pentru ochi.” In plus, de pe produsul vizat, lipseau pictogramele si avertizarile necesare.

Citam in continuare din declaratia directorului ANPC pentru agentia Mediafax: „...utilizatorii nu au nicio informatie cu privire la toxicitatea si la inflamabilitatea produsului. Ambalajul nu este prevazut cu sistem de inchidere de siguranta pentru copii. Ingestia sau contactul cu metanolul poate duce la orbire si la deces. Produsul nu respecta regulamentele privind produsele biocide si regulamentele privind clasificarea, etichetarea si ambalarea (CLP). In urma acestui call al Danemarcei, noi ne vom sesiza si vom efectua verificari sa vedem daca pe piata romaneasca au intrat aceste loturi de produse si daca au intrat cat din ele s-au vandut si cat din ele reprezinta si ce reprezinta.”

Evident, dupa toata aceasta zarva mediatica, subiectul a fost ingropat. Banuim ca in continuare, cei de la ANPC cauta prin magazine produsul incriminat.

 

Am facut aceasta nepermis de lunga introducere dintr-un motiv simplu. Produse precum gelul din alerta Danemarcei exista in piata. Usurinta cu care producatorii, in speta producatorii turci, modifica datele si informatiile produselor reprezinta un risc pentru sanatatea umana. Da, directorul ANPC are perfecta dreptate, pentru ca nu te joci atunci cand e vorba de sanatatea oamenilor.


 

Va prezentam in cele ce urmeaza un produs. Faceti va rugam abstractie de ambalaj si de etichete. Este acelasi gel in toate cele trei recipiente. Ba mai mult, toate trei au acelasi cod de bare: 8697415371041. Evident, toate sunt produse in Turcia dar sunt comercializate prin intermediul unor firme diferite. De aici insa lucrurile se complica.

Initial, produsul a fost ofertat comerciantilor ca gel de maini dezinfectant. De altfel, sub aceasta titulatura, produsul a si fost listat in magazinele Mega Image. Se pare insa ca cineva s-a sesizat de greseala comisa. Ca dezinfectant, asa cum bine spunea directorul ANPC, produsul intra in categoria biocidelor. Alte reguli de etichetare si ambalare, mult mai stricte. Ori produsul, asa cum se vede din imagini, nu are nici macar un sistem de inchidere de siguranta pentru copii, desi, atentie, pe ambalaj se mentioneaza ca produsul nu trebuie lasat pe mana copiilor. Ba mai mult, nici continutul de alcool nu este clar. Am cautat in zadar, dar informatiile oferite de producator nu fac nici cea mai mica referire la procentul de alcool.

Cu atatea bube in cap, produsul nu putea sta la raft. Asa a aparut ideea transformarii lui din dezinfectant in igienizant. Cum? In cel mai pur stil romanesc, prin lipirea unei banale etichete peste textul intial. Asa se face ca dezinfectantul Detox a devenit peste noapte igienizantul Detox. Ba mai mult, aflam dintr-o data ca in interior nu se afla decat fix 70% alcool si nimic mai mult. Si sa mai zica cineva ca Romania nu este tara tuturor posibilitatilor.

Ca sa intelegem ce presupune noua denumire, ca igienizant, produsul intra in categoria cosmetice. Avizarile nu mai sunt atat de complicate, si nu mai trebuie sa completezi dosare si sa astepti aprobari. Am cautat si noi produsul in Registrul National al Produselor Biocide dar degeaba. Asa cum ne asteptam, odata cu transformarea din dezinfectant in igienizant, statutul lui s-a schimbat.

 

La Mega Image totul, dar absolut TOTUL este posibil!

Cele doua produse pe care le vedeti au fost cumparate din acelasi magazin Mega Image. Ambele sunt la raft, aduse insa de firme diferite. Produsul 1 a fost livrat de compania Hermes Universal din Giurgiu in timp ce produsul 2 a fost livrat de firma Mert S.A. din Afumati, Ilfov. Ambele flacoane, atentie! au acelasi cod de bare. Pe flaconul 1 informatiile sunt simple, nefiind deloc mentionat procentul de alcool. Traducerea in limba romana este si mai simpla. Nu exista atentionari despre riscuri, nu exista nicio informatie despre ingrediente, nu exista atentionari de pericol.

Flaconul 2 vine cu mai multe informatii. Avem etichete (frontala si dorsala) cu informatii in limba romana. Produsul este definit ca fiind Gel de maini igienizant pe baza de alcool. Va spuneam insa de o transformare. Ei bine, in momentul in care gelul dezinfectant a devenit gel igienizant, tandemul importator-retailer a trecut la (re)etichetarea flaconului. Peste eticheta frontala a fost lipita stangaci o a doua eticheta, intr-o totala lipsa de respect fata de consumator. Jenant si grotesc am spune pentru un produs fie el si de igiena personala. Pe verso, transformarea a fost putin mai ampla, eticheta aplicata ulterior avand ceva mai multe informatii si fiind parca si mai bine realizata. Interesant este ca toata aceasta modificare s-a produs cu stirea si acordul buyerului de categorie.


 

Concluzii dar si intrebari

Avem asadar un produs asupra caruia planeaza mari semne de intrebare. Este Detox un gel dezinfectant (moment in care ar trebui incadrat in categoria biocide) sau este un banal gel igienizant, asociat cu produsele cosmetice?

Cat de corect si adevarat este procentul de alcool declarat? Avem in fata un produs cu doar 75% alcool sau reteta a fost contrafacuta?

A solicitat buyerul Mega Image fisa tehnica a produselor la listarea lor?

Pe ce considerente si in baza caror documente a fost listat produsul pe a carui eticheta este trecut gel dezinfectant?

Deoarece, initial, ca dezinfectant, gelul intra in categoria biocidelor, reetichetarea flacoanelor trebuia efectuata cu respectarea stricta a prevederilor legale. Cine a autorizat din partea Mega Image reetichetarea produsului si schimbarea incadrarii lui din categoria biocide in categoria produse cosmetice?

 

Lista intrebarilor este mult mai lunga. Lasam subiectul deschis in speranta ca, poate, cine stie, cineva, candva, va dori sa afle mai multe despre aceasta minunata transformare a unui gel dezinfectant in gel igienizant printr-o simpla si banala reetichetare.

ec. Florin Frasineanu

 

Nota brandprivat.ro – Precizam ca intre produsul de fata si linia de produse de ingrijire Detox din portofoliul Elmiplant nu exista nicio legatura. Evident, si aceasta asociere de nume/brand aparuta peste noapte lasa loc mai multor intrebari. Suntem insa convinsi ca buyerul Mega Image are raspunsurile pregatite.

 

 

Extras din ORDINUL nr. 10/368/11/2010 privind  procedura de avizare a produselor biocide care sunt plasate pe piata pe teritoriul Romaniei.

 

 


Toate actualitatile