English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Metro: Categoria lactate in impas

29/10/2012 09:55

Anul acesta, in prima parte a lunii iunie, Metro lansa in cadrul categoriei lactate 15 articole sub brandurile sale Aro si Fine Food. O sortimentatie complexa, menita sa asigure o oferta cat mai diversa in special pentru revanzatori, din care nu lipseau iaurturile, sana, laptele batut sau smantana. Totul sub ambalari diferite si in diferite gramaje.

 

Intreaga sortimentatie listata la acea vreme se baza pe un singur producator: Ecolact Prod din Paulesti, Prahova. O decizie intreresanta si in acelasi timp curajoasa, despre care la momentul respectiv am scris aratand punctele sale sensibile. Cu 15 articole provenite de la un singur producator Metro devenea vulnerabil pe o categorie extrem de importanta in fata consumatorilor. Orice problema de aprovizionare, orice intrerupere pe fluxul tehnologic putea sa ii aduca retailerului situatii de out of stock la raft. Chiar si pe termen scurt decizia prezenta anumiti factori de risc avand in vedere sezonul de iarna cand productia de lactate scade simtitor.

De cealalta parte, la producator, semnarea unui contract de talia celui agreat cu Metro putea aduce un boom in vanzari. O crestere exploziva, pe termen scurt, care raportata la numarul de articole si la marimea retelei Metro putea conduce si la cresteri de peste 35% ale cifrei de afaceri. Volumele mari insa trebuie sustinute financiar, iar greul in astfel de situatii cade pe umerii producatorilor. Chiar si pentru o companie mare o astfel de crestere intr-un timp relativ scurt poate crea anumite probleme de cash flow.

Din pacate insa la nici cinci luni de la aceasta lansare, imaginea rafturilor Metro confirma impasul aparut in colaborarea dintre retailer si producator. O situatie generala de out of stock, existenta la nivelul intregii retele. Practic, toate cele 15 articole au disparut cu desavarsire.

 

Ramas descoperit pe o categorie de imagine dar si de volum, retailerul cauta solutii.

Perioada actuala dar si marimea unui astfel de contract face dificila preluarea lui integrala de catre un singur producator. O salvare pare sa fi venit dinspre cei de la Lactate Natura.

Cele trei articole dezvoltate sub brandul Aro (iaurt dietetic 0,1% grasime; lapte batut 2% grasime si iaurt 2,5% grasime), prezente deja in magazine, reprezinta o adaptare de moment la conditiile de fabricatie, toate fiind ambalate la galetusa de 900g.

 

Premiera Olympus Dairy

Un al patrulea articol inclus in sortimentatie este un iaurt dietetic 140g cu 0,1% grasime, dezvoltat sub brandul Fine Food de catre Olympus Dairy. O premiera pentru producator care intra iata, pe segmentul brandurilor private, cu un prim articol produs la noua sa fabrica din judetul Brasov.  

 

Importul, o solutie locala

Pentru magazinele din zona de vest a tarii s-a gasit o rezolvare "locala" prin preluarea unui articol (Aro Iaurt natur 1,4% grasime, 175g) din sortimentatia subsidiarei din Ungaria, produs pentru aceasta de catre Sole Mizo Ungaria. Absenta limbii romane pe ambalaj a impus etichetarea fiecarei bucati in parte. O operatiune care genereaza costuri suplimentare pentru un produs care, sa nu uitam, trebuie sa fie competitiv prin pret atat cu concurenta cat si cu brandurile de producator prezente pe piata. Aceasta, dar si costurile logistice suplimentare de distributie, fac ca produsul sa fie prezent doar in magazinele Metro din apropierea frontierei cu Ungaria.

 

Putin probabil ca Metro sa se resemneze si sa renunte la brandurile private. Articolele prezente acum la raft arata ca retailerul cauta solutii prin discutii cu mai multi producatori. Perioada este insa extrem de delicata, iar apropierea sezonului rece va influenta volumele in amonte, la producatori.

Florin Frasineanu

 

Va recomandam sa cititi si:

Securizarea sortimentatiei de lactate prin brandurile private. Metro listeaza noi articole - 20.06.2012

 


Toate actualitatile