English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Marian Ivanescu, Director Comercial WineRo Alira: „Constatam cu bucurie o evolutie a gustului consumatorului roman, spre vinuri premium, seci, care exprima specificitatea locului si particularitatile fiecarei crame”.

19/12/2016 14:59

Între Aliman (localitate de frontiera în Dobrogea) si Rasova, pe dealurile de pe malurile Dunarii, exista aproape toate conditiile pentru a defini un mic tinut de poveste: paduri de foioase, balti pline de peste, pasari dintre cele mai diverse, paduri de salcami perfecte pentru mierea din stupii localnicilor si un pamânt parca facut special pentru vie. Ce putea lipsi din acest paradis, daca nu un vin bun, al locului?

 

In putine cuvinte, Marian Ivanescu, directorul comercial al WineRo Alira, a reusit sa contureze descrierea perfecta, pentru un loc desprins parca din povesti. Intrebarea, aparent retorica, pluteste inca in aer. Si totusi, de ce o podgorie aici, la Aliman?

Dealurile au fost alese de oenologul Alira, dl. Marc Dworkin. Dupa mai multe analize pe probe de sol, in timp ce se intorceau de la vizionarea unui alt lot de teren, Marc a zarit un lan de porumb. Intuitia si experienta i-au sugerat ca acela ar fi un teren potrivit, lucru confirmat ulterior si de analizele efectuate in laboratoarele franceze. A cerut sa se opreasca masina, dar a coborat nerabdator cat inca erau in miscare. A luat o mana de pamant, a frecat-o in palme si a stiut ca acela este locul nostru.

Selectarea intuitiva a terenului a fost doar începutul unui studiu minutios. Însa analizele detaliate ale solului, trimise la laboratoare din Franta, nu au facut decât sa confirme talentul lui Marc Dworkin pentru vie si vinuri. A avut dreptate! Mai multe soiuri si clone de vita au fost testate in Franta iar concluzia a fost sugerarea a 3 soiuri importante pentru aceasta zona: Merlot, Cabernet Sauvignon si Feteasca Neagra.

Avem intr-adevar sub picioarele noastre un sol cu adevarat special? 

Particularitati fizico-geografice: predominant relief de platou, ce alterneaza cu zone cu altitudine scazuta, cu sol caracterizat prin fragmentare, învelis loessic si un climat continental umed, propice stepei si silvostepei pontice si viei.

Particularitati litologice: predomina depozitele de loess, întrerupte de aparitiile de calcare cochilifere, de natura sarmatica. Loessul prezinta o textura luto-nisipoasa, iar pe versanti si pe solurile puternic erodate se întâlnesc rendzinele.

Toate aceste caracteristici tehnice favorizeaza cresterea de vita-de-vie de o calitate superioara si a unor vinuri bogate, fructuoase, de exceptie. În fond, asta este tot ce ne-am dorit, sa obtinem vinuri bune pentru oameni care le merita. Pentru ca atunci când cineva gusta din vinurile noastre, nu simte doar aromele puternice sau structura complexa, simte si povestea din spatele vinurilor, munca grea a fiecarei persoane care a investit efort, timp si pasiune pentru a oferi un moment extraordinar: vinurile Alira.

Ce inseamna astazi brandul Alira?

Literalmente, ALIRA este o abreviere compusa si vine de la cele doua localitati între care se întind viile noastre: ALIman si RAsova.

ALIRA este o crama boutique din Sud-Estul tarii, cu doar 80 ha si cu un vinificator francez de renume, îndragostit de România, Marc Dworkin. Activitatea cramei Alira este îndreptata spre crearea unor vinuri deosebite, îmbinând tehnologiile moderne cu procedeele traditionale, precum culesul manual si selectionarea atenta a strugurilor.

Vinurile Alira, prin fiecare sticla îmbuteliata, exprima ce este mai bun din terroir-ul românesc printr-o serie de vinuri albe, rosii si rose ce surprind esenta locului. Dragoste, echilibru si armonie sunt cuvintele cheie care domnesc în viile de la Aliman si Rasova, aceleasi cuvinte care-ti vin în minte când degusti vinurile Alira. Pentru ca fericirea se poate masura si în mililitri.

 

La Aliman, traditionala deja Sarbatoare a Recoltei are de cativa ani, o latura caritabila.    

În fiecare an, în via de la Aliman organizam traditionala Sarbatoare a Recoltei – un omagiu adus culesului strugurilor petrecut cu iubitorii de vin bun si must proaspat. Cei prezenti au parte de o petrecere câmpeneasca cu pâine coapta în cuptor de lut si mâncare traditionala, vinuri noi, concurs de cules struguri si multa, multa energie pozitiva. Culegatorii amatori, participanti la concurs, sunt platiti pentru ziua de lucru, însa banii sunt donati scolii din Aliman pentru a cumpara rechizite si manuale copiilor.

Anul acesta au fost multe motive de sarbatoare. Compania care produce vinurile ALIRA, WineRo, a împlinit 10 ani. Sunt 10 ani de când Dr. Karl Hauptmann a avut o viziune legata de vinurile românesti si a pus bazele ALIRA împreuna cu vinificatorul Marc Dworkin si cu Ghenadie Bobeica. Sunt 10 ani de când si-au propus sa revolutioneze piata vinurilor premium din România si sa arate ca se poate. Astazi, Alira este una dintre cele mai populare crame autohtone din online, conform Google, si ramâne în topul aprecierilor profesionistilor pentru vinurile sale.

Vorbiti cu multa pasiune si dragoste pentru vin. Mai au vinurile romanesti o sansa pe o piata sufocata de importuri?

Piata nu este sufocata de importuri, dimpotriva. Vinurile din alte tari înregistreaza un consum de sub 8% în România. Deci da, vinurile românesti au o sansa, cu atat mai mult cu cat apar tot mai multe crame romanesti care ingrijesc via si vinurile cu o pasiune extraordinara ce se reflecta in calitatea vinurilor. O calitate confirmata de medaliile obtinute in concursuri la nivel national si international, ultimele medalii obtinute venind din Polonia, acolo unde Alira Feteasca Neagra 2013 si Alira Grand Vin Feteasca Neagra 2011 au obtinut Medalia de Argint in cadrul Targului EnoExpo 2016. Pe plan intern, cele doua vinuri au dominat degustarile Tastevin, obtinand prima pozitie in ambele categorii de pret, iar Alira Grand Vin Feteasca Neagra 2011 a fost vinul cu cel mai mare punctaj obtinut in cadrul acestor degustari, fiind, cel putin pentru urmatorul an, regina vinurilor rosii din Romania. De asemenea, Alira Grand Vin Cabernet Sauvignon 2011 a fost apreciat cu Medalie de Argint, in cadrul Premiilor de Excelenta Vinul.ro

Pozitionarea pe segmentul celui mai mic pret, contracarand astfel importurile, poate fi o solutie de succes pentru producatorii romani de vinuri?

Importurile nu sunt o amenintare, ci mai degraba o inspiratie. Pretul reflecta doar calitatea vinului. Pentru moment, noi am ales sa facem tot ceea ce ne sta in putinta pentru ca vinul sa ajunga la consumator, sa il deguste si apoi sa isi aleaga preferatele, pe diverse paliere de pret.

Este pregatit consumatorul roman pentru un vin premium?

Consumul de vin premium, în România, este in crestere atât în retail cât si în HoReCa. Constatam cu bucurie o evolutie a gustului consumatorului roman, spre vinuri premium, seci, care exprima specificitatea locului si particularitatile fiecarei crame. Eu consider ca avem un consumator pregatit sa descopere vinuri bune, care investeste in educarea gustului sau.

Colaborarea cu lanturile internationale de retail poate fi considerata o optiune castigatoare?

Nu neaparat castigatoare, depinde ce îsi doreste fiecare producator sa obtina si de ce cantitati produc. Pentru vânzarea unor cantitati mai mari, colaborarea cu lanturi internationale de retail poate fi considerata o optiune. Exista totusi impedimentul conditiilor comerciale, care forteaza prodcatorii fie spre producerea de vinuri mai ieftine, fie spre un pret de raft mai ridicat. Alegerea finala ii apartine consumatorului si dorintelor acestuia de consum.

Vedeti o prezenta la nivel national, cu articole listate in toate marile magazine sau o alegere selectiva, printr-o colaborare punctuala, doar cu anumite lanturi de retail?

Alira, fiind o crama boutique, prin definitie se concentreaza pe crearea unor vinuri premium si superpremium. De aceea, 90% din vinurile noastre se gasesc doar în HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele si wineshopuri) si doar 10% în retail (hypermarketuri). Incepand cu anul acesta am pregatit o gama destinata IKA, Alira Flamma, tinand cont de specificitatea consumatorului din segmentul respectiv, dar pastrand standardele inalte pe care noi ni le-am impus. Fata de vinurile destinate On-trade, vinuri produse pentru consumatorul pasionat de vin, care prefera o complexitate ridicata, alocand atentie si timp pregatirii unui vin pentru consum (decantare, urmarirea temperaturii etc.), vinurile destinate Off-Trade (IKA) au fost pregatite pentru consumul imediat. Desi decantarea vinurilor rosii din gama Alira Flamma o recomandam, ea nu este strict necesara, vinurile exprimandu-si aromele inca de la deschiderea sticlei.

 

La Constanta, Real a dezvoltat un concept aparte, hypermarketul fiind astazi recunoscut drept magazinul cu cea mai atenta selectie de vinuri. Colaborarea cu Real poate fi cuantificata drept un castig de imagine pentru brandul Alira?

Este tot mai des intalnit acest concept shop-in-shop, mai multi retaileri dezvoltand zone speciale cu vinuri destinate segmentului On-Trade, in cadrul magazinelor lor. Daca nu ma insel, cred ca magazinul real,- din Constanta a fost pionierul acestei idei. Mai mult decat atat, degustarile pentru persoane importante din zona HoReCa sunt parte a conceptului lor si am acceptat cu bucurie sa aducem povestea si vinurile noastre catre publicul targetat in segmentul respectiv.

Sunteti prezenti cu articole in Carrefour si recent si in Mega Image. Ce inseamna colaborarea cu aceste doua lanturi de retail, nu neaparat prin prisma volumelor ci mai degraba prin plusul de imagine pe care il aduc brandului.

Suntem prezenti in cele doua lanturi cu gama Alira Flamma, pregatita special pentru consumatorul de vin bun din segmentul Off-Trade. Apreciem foarte mult parteneriatul cu cele doua lanturi, mai ales ca acesta a inceput atunci cand gama noastra nu era cunoscuta publicului larg. In ciuda faptului ca vinurile gamei Flamma, respecta standardele de calitate Alira si beneficiaza de umbrela brandului din canalul On-Trade, dorinta noastra este aceea de a construi o gama cu notorietate proprie. Drept urmare, in acest moment, as spune ca mai mult vinurile din On-Trade au ajutat aceasta gama sa se faca tot mai cunoscuta, decat vice-versa. Faptul ca exista diferente de complexitate intre vinurile Alira si Alira Flamma, diferentiaza cu atat mai clar destinatia celor doua game. Nu neg faptul ca prezenta in segmentul Off-Trade, in speta Carrefour si Mega-Image, ofera catre consumatorul de larg consum o idee asupra tipicitatii si caracterului vinurilor noastre, iar in serile speciale petrecute in restaurant, acesta va sti ca asteptarile pe care le are de la vinurile Alira ii vor fi satisfacute si chiar depasite.

Cum ati decis sortimentatia de vinuri listata recent in Mega Image si care au fost criteriile pentru care ati optat pentru respectivul lant de retail?

Motivul pentru care am ales Mega Image tine de forta lantului, precum si faptul ca au un cumparator ceva mai diferit decat marile lanturi de hypermarket, nu de putine ori, acesta regasindu-se frecvent consumator de vin si in segmentul On-Trade. Sortimentatia vinurilor alese tine de procesul de selectie propriu al lantului, dar si de limitele de productie pe care le avem. Echipele de achizitii intalnite in segmentul Off-Trade sunt bine pregatite si isi cunosc extrem de bine specificul consumatorului precum si forecastul de vanzare pe un anumit nivel de pret. Sper ca in decursul anului 2017, sa alaturam si Alira Flamma Sauvignon Blanc celor 3 vinuri deja prezente in raftul Mega Image, intregind astfel gama si propunerea noastra catre iubitorii de vin.

Listarea din Mega va fi la nivelul intregii retele (inclusiv magazinele Shop&Go) sau se va limita doar la cele reprezentative?

Pentru moment, listarea din Mega Image implica magazinele reprezentative, urmand ca o eventuala extindere si in franciza Shop&Go sa fie analizata dupa consolidarea brandului Flamma in segmentul Off-Trade.

Desi personal consider extrem de delicata dezvoltarea unui brand privat, exista lanturi de retail care nu ezita sa lanseze proiecte sub brandurile proprii. Poate fi aceasta strategie un castig pentru iubitorii de vinuri?

Cred ca la vinuri este mai delicata situatia decât la alte bunuri de larg consum. Este important sa stii din ce zona vine ca sa stii la ce sa te astepti de la el. De asemenea, brandul vinului ofera încredere, o poveste si un concept. Intr-adevar exista si lanturi care isi doresc dezvoltarea unei etichete private, ale carei mijloace de promovare sa le controleze. Cred ca aici este cheia care ii impinge spre asemenea dezvoltari de produse. Apoi, dezvoltand etichete private, lantul respectiv isi asuma impactul asupra imaginii sale. Sunt lanturi care vor sa ofere un pret mic, altele care vor sa ofere o calitate ridicata, asociind aceste calitati ale produselor cu imaginea brandului lor, dezvoltand-o spre un consumator sau spre altul.

Cum vedeti strategia produselor exclusive? Si ma gandesc aici atat la ambalari exclusive cat si la loturi sau soiuri de vin negociate integral cu un retailer.

Editiile limitate sunt mereu o idee buna, la fel si ambalarile exclusive în cantitati nu foarte mari, cu calitati de produs particularizate, astfel incat sa ofere unicitate lotului respectiv, nu doar prin ambalare, ci si prin continut. Cu toate acestea, specificul nostru ca producator si cantitatile produse, fac ca orice editie de vinuri lansata sa para o editie limitata pentru ceilalti, cu atat mai mult cu cat am devenit recent unicul producator de vin Kosher din România, vin destinat exclusiv exportului catre comunitatile evreiesti din toata lumea.

Pentru un producator de vinuri, un magazin online poate fi o oportunitate?

Sigur. Va invit sa-l vizitati pe al nostru pe www.alira.ro/shop . Veti gasi acolo ultimele sticle pastrate din anii anteriori, produse speciale, destinate colectionarilor, indisponibile in alte canale de vanzare, sau promotii menite sa familiarizeze consumatorul cu specificul  vinurilor noastre.

Litoralul a devenit de ani buni o adevarata scena de batalie pentru branduri, multi producatori romani investind bugete considerabile an de an, in impresionante campanii de imagine. In paralel, sunt producatori de vinuri care negociaza exclusivitati cu marile restaurante. Cum vedeti genul acesta de strategii? Pot ele contribui la educarea consumatorului sau se merge simplu pe volume si atragerea de noi clienti?

Fiecare producator de vinuri ia deciziile care crede ca sunt corecte pentru compania sa. La Alira abordam un alt gen de strategie pentru ca dorim sa pastram eleganta în comunicare si in vinuri. Pentru noi, varietatea este esenta vietii, iar consumatorului trebuie sa i se acorde liberul arbitru, macar la acest nivel de alegere.

Educarea consumatorului se intampla in degustari organizate sau prin studiu individual teoretic si practic. Conditiile in care el se poate bucura si poate analiza/ aprecia corect un vin, nu sunt intrunite pe plaja. Acesta este motivul pentru care cred ca litoralul nu inseamna atragerea de noi clienti, ci mai mult ocazia de a le pune la dispozitie vinurile pe care le prefera si le consuma in orasele de resedinta.

Am intalnit cazul unui restaurant in Bucuresti care, pregatindu-si selectia de vinuri, a refuzat sortimentele prezente in mass-market, cautand practic doar soiuri unice, chiar si de provenienta romaneasca. Ar avea Alira un produs care sa se incadreze in genul acesta de cerere?

Din fericire pentru noi, modelul de dezvoltare ales nu implica productia cantitativa de vinuri, ci mai degraba orientarea spre calitate si respect fata de consumator. Asadar, segmentul On-Trade ne primeste cu bratele deschise, fiind siguri de nivelul ridicat al produsului oferit. Desigur, acolo unde selectia vinurilor din meniu are la baza soiuri rare sau autohtone, recomandam vinurile pe care le producem din struguri Feteasca Neagra, fie in versiune monovarietala sau cupajata, in ambele variante de complexitate, Alira sau Alira Grand Vin.

Cum a fost anul 2016 pentru productia de vinuri la Aliman?

Dupa cum a spus si proprietarul Dr. Karl Hauptmann, care a si gustat direct din tanc productia acestui an se remarca printre cele mai bune. Asteptam cu nerabdare evolutia vinurilor si talentul pe care echipa oenologica il va demonstra pe parcursul acesteia, sperand sa facem din recolta acestui an una de referinta.

Ce soiuri credeti ca vor fi in topul preferintelor consumatorilor?

Am observat ca exista un trend al soiurilor autohtone, iar aici Feteasca Neagra e împarateasa, alaturi de soiuri specifice anumitor arealuri sau soiuri vechi regasite si dezvoltate de producatorii autohtoni.

Ce noutati pregatiti iubitorilor de vinuri Alira?

Încercam sa surprindem iubitorii de vin în fiecare an cu ceva deosebit. Pregatim un vin pentru desert facut prin metoda Recioto si alte surprize care vor fi lansate pe parcursul anului urmator.

Vom avea si din productia anului 2016 un merlot la fel de bun precum cel din 2010 sau un rose cel putin egal cu cel din 2014?

In fiecare an ne straduim sa cream vinuri din ce in ce mai bune. Sper ca anul 2016 sa intregeasca aceasta stradanie a noastra, dar pana atunci nu ne ramane decat sa ne bucuram de recoltele anterioare in cazul vinurilor rosii, sau de ultimele sticle de Alira Rose 2015.

ec. Florin Frasineanu

 


Toate actualitatile