English Romana
SONDAJ

Ce program credeti ca vor avea magazinele moderne, in an centenar, de Ziua Nationala a Romaniei?

  • Program normal
  • Vor fi inchise
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Mai exista interes pentru reducerea continutului de zahar din bauturile racoritoare? O lansare Rewe Romania care nu a generat nicio reactie

06/06/2018 10:54

In ciuda numeroaselor studii stiintifice care confirma o asociere pozitiva intre consumul de bauturi racoritoare cu adaos de zaharuri si incidenta obezitatii si diabetului zaharat, companiile producatoare evita sa ia masuri concrete. Ce-i drept, exista declaratii de intentie cu termene de implementare la calendele grecesti. Nimeni insa nu se grabeste sa reduca sau sa elimine zaharul din bauturi. Pentru producatori, banul este mai important decat sanatatea consumatorului. In ciuda modelului britanic, perfect functional de cateva luni, parlamentarii romani evita sa ia o masura radicala. Se vorbeste de o suprataxare a bauturilor racoritoare functie de procentul de zahar dar totul este inca la faza de intentie.  

Pe fondul nepasarii generale, existenta unei linii de bauturi racoritoare carbogazoase fara zahar ar fi trebuit sa genereze efecte in piata, atat in randul companiilor producatoare cat si in randul lanturilor de retail. Si totusi, nimeni nu a avut nicio reactie.

Totul a inceput in decembrie 2015, data la care Rewe Romania lansa in premiera nationala o linie de bauturi racoritoare carbogazoase fara zahar sub brandul propriu Penny. Doi ani mai tarziu, retailerul repozitioneaza intreaga linie sub brandul privat Caribe, pastrandu-i insa strategia entry level. Un detaliu important, asupra caruia vom reveni. Cateva luni mai tarziu, in mai anul acesta, produsele Caribe primesc un nou design de ambalaj, mult mai aerisit si plin de viata. In ciuda elementului de noutate dar si a trendului existent la nivel european, piata nu a reactionat. Din contra, ultima lansare Sprite in Romania musteste de zahar in timp ce acelasi produs, fusese lansat cu doar cateva zile inainte in Regatul Unit cu o reteta „zero zahar”. Abordarea Rewe Romania ascunde insa si o alta premiera. Pozitionarea noilor produse pe segmentul entry level vizeaza direct consumatorul cu venituri modeste, atent la fiecare banut cheltuit. Un consumator neglijat pana acum atat de retaileri cat si de companiile producatoare, care au transformat segmentul primului pret intr-un adevarat poligon de testare a celor mai dubioase ingrediente. Invariabil, comunicarea pe calitate si siguranta alimentara nu s-a facut pe entry level ci la varf, cel mai adesea pe produsele premium sau mainstream. Poate si de aceea, lansarea Rewe Romania nu a generat replici in piata. Pentru ca in definitiv cine mai este interesat astazi de educarea consumatorilor cu venituri modeste?

 

Revenind la schimbarea de brand operata de Rewe Romania, alegerea este oarecum delicata. Si asta deoarece sub brandul Caribe exista acum doua linii de bauturi racoritoare carbogazoase diferite. Prima este cea pe care tocmai am prezentat-o si care contine exclusiv retete fara zahar. In paralel insa, Rewe a extins sortimentatia brandului Caribe, lansand patru retete noi, toate produse in Romania si ambalate la doza. Pentru retailer, intrarea pe segmentul bauturilor racoritoare carbogazoase ambalate la doza este o premiera. Nu este insa singura noutate, printre cele patru noi articole figurand unul unic in acest moment in piata. Este vorba despre varianta cu aroma de struguri rosii. Ei bine, cele doua linii se bat cap in cap. Pe de o parte avem bauturi fara zahar, in timp ce la ambalarea la doza zaharul abunda, procentul acestuia variind intre 11g/100g de produs pentru variantele cu aroma de cola, portocale si lime si 14g/100g de produs in cazul retetei cu aroma de struguri rosii. Cu alte cuvinte, in cazul articolului unic, cantitatea de zahar dintr-o doza se apropie usor de 50g. Cum ambalajele celor doua linii sunt asemanatoare, nu este exclus ca semnalizarea „0% zahar” sa treaca neobservata. Posibil insa ca cei de la Rewe sa fi luat in calcul si acest detaliu.

 

Nota brandprivat.ro – Categoria bauturilor carbogazoase poate fi considerata o adevarata mina de aur, prin multitudinea oportunitatilor existente aici. Dupa aproape 15 ani de la aparitia primelor branduri private, dominatia entry level incepe sa paleasca. Ce ce era o arma de temut in mana retailerilor se intoarce acum impotriva lor, lasandu-i practic descoperiti in fata brandurilor internationale. Si asta deoarece, ani la rand, intr-o sincronizare aproape suspecta, lanturile de retail s-au axat pe pret, renuntand in mod deliberat la dezvoltarea unor branduri mainstream. O strategie care lasa practic a dat unda verde brandurilor internationale.

De ce au renuntat retailerii atat de usor la propria lor arma? Pentru ca un brand mainstream poate fi considerat oricand o arma redutabila atunci cand ai cu adevarat o strategie viabila si vrei sa te diferentiezi fata de concurenta. Raspunsul poate veni din analiza strategiilor respectivelor lanturi internationale. O analiza corecta ne obliga sa punem in balanta si bugetele considerabile de marketing aruncate in joc de multinationale. Ceea ce nu face decat sa ingreuneze decizia retailului. Bugete sau branduri private? Eterna dilema a buyerului pus astfel sa aleaga intre un rezultat de moment si o eventuala reusita (in timp) a propriului brand. Nu este asadar de mirare ca piata este astazi dominata de brandurile internationale, ce obtin aici nestingherite profituri considerabile.

O analiza detaliata a categoriei bauturilor racoritoare carbogazoase, regasiti pe site-ul nostru in sectiunea speciala rezervata studiilor de piata (aici).

Lucrarea „Romania - Piata bauturilor carbogazoase sub brand privat" reuneste in peste 100 de slideuri observatii de piata culese pe parcursul ultimilor ani, fiind un instrument de lucru util, recomandat pentru toti factorii de decizie din retail si din productia, importul sau distributia bauturilor carbogazoase.

Culegerea si analiza datelor s-a efectuat la nivel national de catre un colectiv al Sales Consulting, societate specializata in retail si in analiza pietei FMCG, fiind inceputa in ianuarie 2012 si actualizata la zi, prin monitorizarea periodica a urmatoarelor lanturi de retail:

  • Hypermarket: Auchan, Carrefour, Cora, Kaufland, Real;
  • Supermarket: Billa, Mega Image, Profi, plus reteaua regionala CBA;
  • Discounter: Lidl, Penny Market;
  • Cash&Carry: Metro, Selgros;

 

 

Va recomandam sa cititi si:

Strategii pe piata bauturilor racoritoare - 28/03/2013 

 

 

 


Toate actualitatile