English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

LaDoiPasi, o pasare Phoenix in retailul modern

10/12/2015 22:50

Martie 2014 franchiza LaDoiPasi atingea pragul celor 700 de magazine. Declaratiile oficialilor Metro lasau sa se intrevada la acea vreme optimismul general. Eroare! In urmatoarele luni franchiza pierdea peste 250 de magazine.

 

30 septembrie 2015. Metro relanseaza franchiza LaDoiPasi. Planurile sunt extrem de optimiste, presa vehiculand chiar o „explozie” a numarului de magazine in urmatorii ani. Se vorbeste de peste 1500 de unitati cifra care, raportata la momentul actual ar insemna practic triplarea retelei. A fost asadar nevoie de 16 luni pentru ca Metro Romania sa elaboreze un plan de relansare. Pe o piata extrem de sensibila la orice fluctuatie si aflata permanent sub presiunea expansiunii exagerate a lanturilor concurente, 16 luni reprezinta o vesnicie. Si totusi, Metro Romania, aidoma ardelenilor din reclama cu fainosagul, a reactionat extrem de lent. A meritat oare? Citam din comunicatul emis de Metro Romania la relansarea franchizei:

„Pentru clientii profesionisti din domeniul comertului, va fi prezentat noul concept al solutiei destinate magazinelor de convenienta, LaDoiPasi. Menita sa raspunda celor mai noi cerinte si evolutiei permanente a pietei de comert de proximitate, solutia LaDoiPasi aduce o abordare complet noua, integrata sub sloganul „Proaspat si aproape de tine”. Atat prin noua identitate vizuala, modelul de amenajare a magazinelor, sortimentul de produse propus cat si prin sistemele integrate de management si  consultanta oferite, METRO isi doreste sa puna la dispozitia intreprinzatorilor un model complet functional de magazin de convenienta care sa raspunda permanent celor mai noi nevoi ale clientilor din comertul de proximitate”. 

Asadar avem o strategie, reunita sub trei piloni principali: Profesionisti, Prospetime, Proximitate. Intr-un cuvant o strategie bazata pe 3P. Dar sa le luam pe rand.

 

Profesionisti.

Metro isi bazeaza noul concept pe clientii profesionisti. Adica micii revanzatori. E un mister de unde va gasi Metro Romania in comertul traditional, cateva sute de intreprinzatori „profesionisti” dornici sa isi inregimenteze afacerile sub bannerul franchizei. Nu a facut-o pana acum, de ce ar face-o in urmatorii ani? Ritmul in care astazi micii intreprinzatori parasesc franchiza este alarmant. Luna de luna zeci de magazine din comertul traditional renunta la colaborarea cu Metro. Toti acesti intreprinzatori nu isi bazeaza deciziile pe articolele brandprivat.ro ci pe realitatile pietei. Iar imaginea franchizei in piata nu mai atrage. Metro nu este singurul retailer care bate la usa micilor comercianti. Carrefour, Profi si chiar Mega Image curteaza insistent magazinele cu potential, situate in zone cu vad comercial. Concurenta este acerba iar principiul celei mai bune oferte se muleaza perfect pe regulile unei piete libere. Asadar cine da mai mult castiga. Metro trebuie sa stie toate acestea si, pentru ca planurile sale sa prinda contur e nevoie sa isi pregateasca bugetele.

 

Prospetime.

Da, prospetimea poate reprezenta un punct forte in strategia comerciala a oricarui magazin cu atat mai mult cu cat vorbim de magazine de proximitate. Care magazine nu au spatii de depozitare pentru produse proaspete, expunerea facandu-se doar in sala de vanzare. Un stoc in permanenta proaspat are nevoie de livrari ritmice dar si de acoperirea pierderilor. Aici sunt punctele slabe ale strategiei LaDoiPasi. Un scurt remember: in urma cu ani, un fost director general Metro, propunea o acoperire nationala pentru reteaua cash&carry astfel incat cea mai mare distanta pana la un magazin Metro sa nu depaseasca 150 km. Planul nu s-a finalizat, ramanand suficiente zone in care Metro nu are acoperire. Caras Severin si Mehedinti, Tulcea si Delta Dunarii, zona Harghita-Covasna sau Salajul, sunt zonele unde nu exista astazi magazine Metro. Ei bine, tocmai aceste zone sunt cele mai slab reprezentate pe harta franchizei LaDoiPasi. Orice oferta de aderare cade atunci cand micul comerciant trebuie sa parcurga zilnic sute de kilometri ca sa isi faca aprovizionarea. Cu ce il poti convinge? Bannerul LaDoiPasi nu tine de foame iar Metro nu deconteaza cheltuielile. Da, exista si varianta unor livrari proprii. Algoritmul este insa acelasi iar cuvantul eficienta revine in prim plan. Ori Metro tocmai ce a taiat bugetele de transport pentru multi dintre angajatii proprii. La ceas de seara, parcarea din Pallady este plina de masini. Nu, nu sunt angajati ce fac ore suplimentare. Pur si simplu consultantii Metro isi pot folosi masinile doar pe durata programului, la finalul zilei lasandu-le in parcarea centralei. Si atunci de unde bugete pentru livrari in teritoriu? Putem oare vorbi de eficienta in cazul unor livrari regulate in clisura Dunarii de la Metro Craiova sau Metro Timisoara pentru facturi de cateva zeci sau sute de lei? Un cerc vicios in care pentru unele magazine e imposibil de mentinut prospetimea la raft. Probleme vin insa si din interior. In cazul livrarilor operate de Metro in teritoriu, marfa este pregatita in magazine. In mod normal, angajatii ar trebui sa livreze catre magazinele partenere cele mai proaspete produse si cu cel mai bun termen. Verifica oare cei de la Metro cu ce termene ajung produsele proaspete la magazine? Sunt doar doua detalii care ridica un mare semn de intrebare. Neindeplinirea lor de catre Metro arunca practic pisica in curtea micilor intreprinzatori. Daca la magazinul din Stefan cel Mare, aflat sub umbrela Metro, pierderile prin expirare sunt suportate integral de retailer, micii intreprinzatori nu beneficaza de aceasta facilitate. Ori, fiecare produs expirat la raft inseamna pentru acestia bani pierduti.

 

Proximitate.

Este un trend promovat la nivel national de tot mai multe lanturi de retail. Proximitatea nu functioneaza insa in mediul rural. Conceptul este viabil in marile aglomerari urbane, segmentul vizat fiind cel al consumatorului aflat in eterna criza de timp. Aglomerari urbane am spus? Franchiza este in corzi pe cea mai importanta piata a tarii. Expansiunea extrem de agresiva a Mega Image a dus la iesirea definitiva din doua sectoare bucurestene. Bannerul LaDoiPasi a incetat sa mai existe in sectoarele 2 si 4. Fata de maximul istoric (41 de magazine!) inregistrat in august 2013, numarul unitatilor LaDoiPasi a scazut dramatic ajungand in prezent la doar 12. Cum va reusi oare Metro sa recastige terenul pierdut? Posibil insa ca in strategie sa nu intre doar capitala. In definitiv Romania are si alte mari orase ce pot sustine formatul de proximitate. Iar acolo poate nu exista atatea unitati Mega Image. Expansiunea nationala cu un concept de proximitate aduce insa in fata franchizei un alt competitor la fel de agresiv: Profi. Metro va trebui sa isi asume o lupta aparent inegala. Profi are de partea sa know-how-ul dobandit in ultimii ani. Acoperirea sa nationala, strategia multi format, numarul mare de magazine si nu in ultimul rand bugetele impresionante de marketing menite sa sustina brandul. Sunt asii din maneca Profi. Va putea oare Metro sa se bata de la egal la egal cu toate aceste unitati deschise in teritoriu? Din start, lupta este una inegala.

La finele lunii noiembrie, Profi acoperea aproape toate resedintele de judet, exceptie facand judetele Vaslui (sa fie oare amintirea loviturii sub centura aplicata de Carrefour?) si Ilfov. In total, Profi este prezent in 39 de resedinte de judet cu 187 de magazine. La acestea se adauga alte 28 de magazine raspandite in toate sectoarele capitalei. De cealalta parte, franchiza LaDoiPasi acoperea la finele lunii noiembrie doar 23 de resedinte de judet, avand deschise in acestea 60 de magazine, plus alte 12 in capitala. Asadar 72 de magazine contra 215 unitati Profi. Sa va mai spunem cine va iesi castigator?

 

Imbracata frumos in hartie colorata de PR, strategia Metro pentru franchiza LaDoi Pasi pare un vis frumos. Si greu realizabil. Daca nu chiar imposibil. In aceste conditii e greu de crezut ca putem vorbi de triplarea numarului de magazine in urmatorii ani. Pur si simplu strategia Metro nu sta in picioare, fiind de asteptat ca numarul iesirilor din franchiza sa continue si in urmatoarele luni.

ec. Florin Frasineanu

 

Nota brandprivat.ro – Redam alaturat declaratiile facute in timp de oficialii Metro in legatura cu evolutia franchizei LaDoiPasi.

Bucuresti, 1 martie 2012 - METRO Cash & Carry Romania lanseaza programul „La Doi Pasi”, un concept de franciza menit sa sustina micii comercianti independenti din comertul traditional. Aproximativ 200 de magazine de pe piata romaneasca s-au alaturat acestui program, peste 80 dintre acestea fiind deja functionale dupa proiectul pilot de succes.

„Comertul traditional are o istorie in Romania, iar noi dorim sa-l sprijinim in continuare. Ne manifestam deja acest sprijin prin toate programele de instruire pe care le-am oferit micilor revanzatori in ultimii 4 ani, iar acum, in 2012, prin franciza La Doi Pasi. Dorim sa le oferim comerciantilor independenti experienta noastra de lideri de piata, consiliere pe parcursul fiecarei etape a dezvoltarii afacerii lor si tot sprijinul de care au nevoie pentru promovarea acesteia, respectiv mentinerea satisfactiei clientilor. Acesta este unul dintre avantajele prin care franciza La Doi Pasi se va diferentia pe piata” - Marc Carena, Director Management Clienti METRO Cash & Carry Romania.

 

Bucuresti, 05 iunie 2012: In doar doua luni de la startul oficial al programului, reteaua „La Doi Pasi” cuprinde deja 200 de magazine deschise. 

„Este o evolutie la care ne asteptam, avand in vedere succesul magazinelor pilot implementate anterior si numarul mare de solicitari primite, in special dupa evenimentul METRO EXPO. Suntem increzatori in succesul acestui program, tocmai pentru ca a fost conceput in aaa maniera incat sa reprezinte un suport real pentru micii comercianti independenti si suntem mandri de faptul ca avem deja una dintre cele mai mari retele, ca si numar de magazine, la doar doua luni de la anuntarea conceptului pe piata.” - Marc Carena, Director Management Clienti METRO Cash & Carry Romania.

 

Brasov, 1 noiembrie 2012: La opt luni dupa ce METRO Cash & Carry România anunta startul oficial al programului ”La Doi Pasi”, reteaua numara deja peste 400 de magazine în toata tara. 31 dintre acestea se gasesc în judetul Brasov, care devinea astfel una dintre cele mai dezvoltate zone din cadrul francizei, alaturi de Bucuresti si Constanta.

„Programul a fost conceput într-o maniera care sa le ofere micilor comercianti independenti un sprijin real, resimtit în cresterea afacerii lor de la o luna la alta. Evolutia înregistrata de catre magazinele „La Doi Pasi” de la intrarea în retea, ne confirma faptul ca instrumentele de marketing si consultanta de afaceri pe care le punem la dispozitie genereaza rezultate vizibile la scurt timp dupa ce afacerea a trecut printr-un proces de remodelare” - Marc Carena, Director Management Clienti  METRO Cash & Carry România.

 

Bucuresti,martie 2014: LaDoiPasi, programul de franciza dezvoltat de catre METRO Cash&CarryRomânia, devine cea mai mare retea de magazine de proximitate din tara, fiind reprezentata în fiecare judet din România. La doi ani de la lansarea pe piata, peste 700 de comercianti au adoptat modelul de business LaDoiPasi. 

„Înca de la lansarea sa, programul LaDoiPasi si-a propuns sa îi sustina pe micii comercianti în dezvoltarea propriilor afaceri. Expertii METRO Cash&Carry România  ofera consultanta proprietarilor dornici sa fie parteneri în retea, pastrându-le independeta administrativa si financiara, iar aprecierile pozitive din partea clientilor magazinelor LaDoiPasi reprezinta o confirmare a rezultatelor acestor eforturi. Ne propunem sa dezvoltam în continuare întregul program si sa facem tot ceea ce este necesar pentru a raspunde eficient nevoilor de afaceri ale clientilor nostri” - Gilles Roudy, Director General METRO Cash&Carry România.


 

 

 


Toate actualitatile