English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

La Judecata de Apoi a buyerilor: noi derapaje in folosirea logo-ului „reteta consacrata”. Sana sau sana de baut?

13/06/2016 19:53

Sana sau sana de baut? Doua produse sub acelasi brand, ambele provenite din aceeasi ferma. Pentru cumparatorul avizat, formularea sana de baut suna ciudat, lasand sa se intrevada o posibila capcana de marketing. Avem oare doua articole diferite? Raspunsul il aflam comparand cele doua produse:

  • Denumire: diferita; Sana si Sana de baut
  • Ingrediente: aceleasi in ambele cazuri; lapte de vaca pasteurizat, culturi lactice selectionate;
  • Valori nutritionale: doar doua diferente, la valoare energetica (62kcal pentru sana si 61kcal pentru sana de baut) si acizii grasi saturati (2,16g vs. 2,1g).
  • Cod de bare: diferit; 5941265015864 pentru sana si 5941265021292 pentru sana de baut;
  • Standard de fabrica: 17/2014 pentru sana si 35/2016 pentru sana de baut.

Asadar compania producatoare - Eco Ferm, parte din grupul Cris-Tim - ne propune nu doua ambalari pentru acelasi produs ci doua articole diferite, fiecare cu reteta si standardul sau de fabrica. Si pentru ca lucrurile sa fie clare, pretul de vanzare* este si el diferit: 1,70 lei pentru sana si 1,40 lei pentru sana de baut.

 

Pana aici toate bune si frumoase. Dilema insa abia acum apare. Ambele produse au imprimat pe ambalaj logo-ul „reteta consacrata”. La sana certificarea nu respecta standardul national, logo-ul nefiind insotit si de codul produsului, conform articolului 9 din Ordinului comun M.A.D.R./M.S./A.N.P.C. nr. 394/290/89 din 2014 privind atestarea produselor alimentare obtinute conform retetelor consacrate romanesti. Greseala sau neatentie? Aparent lucrurile sunt corectate la cel de al doilea articol, certificarea imprimata pe ambalajul sana de baut fiind in conformitate cu prevederile legale. Stupoare insa. Conform datelor nationale codul de produs imprimat pe sana de baut apartine in realitate celuilalt articol. In 18 martie 2015 Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale inregistra in Registrul national al retetelor consacrate (RNRC) la pozitia 33, pentru producatorul Eco-Ferm SRL, sana 3,6% grasime, articolul avand alocat codul de produs 06-03-01. Codul a fost alocat pentru sana 3,6% grasime si nu pentru sana de baut 3,6% grasime. Fiind vorba de doua articole cu retete diferite, produse sub standarde diferite, codul de produs nu poate apartine ambelor. Interesant este ca in 18 martie 2015, data la care MADR acorda dreptul de folosire a logo-ului „reteta consacrata”, produsul sana de baut nici macar nu exista in planurile producatorului, standardul de fabrica pentru acesta fiind emis un an mai tarziu.

 

Prea multe nu ar mai fi de spus. Daca sana de baut ar fi unul si acelasi produs cu sana, ambele produse ar beneficia de logo-ul „reteta consacrata”. Avem insa doua produse diferite, sub doua standarde de fabrica diferite si la doua preturi de vanzare. In acest caz doar unul dintre cele doua produse Mugura, provenite din fabrica Eco-Ferm poate beneficia de ceritifcarea „reteta consacrata”. Iar acela nu este sana de baut.

ec. Florin Frasineanu

 

*Pret de vanzare in comertul traditional. 

 

 

Urmatoarele documente pot fi descarcate aici:

Ordinul comun MADR/MS/ANPC nr. 394/290/89/2014.

Documentatia tehnica pentru produsul consacrat SANA 3,6% GRASIME

 

 

Va recomandam sa cititi si:

La Judecata de Apoi a buyerilor: Retete consacrate sau produse contrafacute? - 09/05/2016

La Judecata de Apoi a buyerilor: Five Continents continua sa produca retete contrafacute sub logo-ul „reteta consacrata” - 24/05/2016

 

Nota brandprivat.ro - Pe site-ul nostru, in sectiunea rezervata studiilor de piata, puteti gasi o ampla lucrare dedicata categoriei Chefir, Sana, Lapte batut si Ayran. Un material ce prezinta o imagine ampla a categoriei, fiind analizate nu doar brandurile private ci si brandurile de producator si strategiile ce stau in spatele acestora. O baza completa de date a ultimelor luni, cu numeroase fotografii, grafice si tabele, centralizate la momentul actual si realizata de catre Sales Consulting, societate specializata in analiza si monitorizarea pietei. Un instrument de lucru util si profesionist, recomandat pentru toti factorii de decizie din retail dar si pentru cei care astazi produc, distribuie sau importa astfel de produse (aici).

Culegerea si analiza datelor s-a efectuat la nivel national de catre un colectiv al Sales Consulting, societate specializata in retail si in analiza pietei FMCG, fiind inceputa in decembrie 2011, prin monitorizarea periodica a urmatoarelor lanturi de retail:

  • Hypermarket: Auchan, Carrefour, Cora, Kaufland, Real;
  • Supermarket: Billa, Carrefour Market, Carrefour Express, Mega Image, Profi;
  • Discounter: Lidl, Penny Market;
  • Cash&Carry: Metro; Selgros;
  • Retele locale: CBA, Luca, Merkur, Unicarm;

Toate actualitatile