English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

La Judecata de Apoi a buyerilor: Retete consacrate sau produse contrafacute?

09/05/2016 20:57

Cascaval Rucar si cascaval Dalia. Doua noi retete consacrate, certificate de MADR, sub „semnatura” Five Continents au ajuns pe rafturile retailului modern. Compania producatoare, lider national in productia de cascaval, este un brand de referinta in domeniu. Portofoliul sau cuprinde numeroase produse sub brand propriu sau sub brandurile private ale marilor lanturi de retail. Pe lista se adauga si mediatizatul cascaval Muller, produs in fabrica de la Rachiti, judetul Botosani. La asa un portofoliu impresionant, orice urma de indoiala dispare. Cele doua retete de cascaval ar trebui sa reprezinte o incununare a activitatii companiei, adevarate mostre de valoare adaugata. Si totusi...

 

La o privire atenta, atat cascavalul Rucar cat si cascavalul Dalia ridica mari semne de intrebare. Avem oare cu adevarat in fata doua „retete consacrate” autentice? Indoiala provine din procentul de grasime. Potrivit informatiilor de pe ambalaj, procentul de grasime in substanta uscata pentru cascavalul Rucar este 42% iar pentru cascavalul Dalia, 40%. Sunt informatiile furnizate de compania producatoare, asa ca nu avem de ce sa le punem la indoiala.

 

De cealalta parte avem standardele nationale pentru cele doua produse, standarde elaborate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, parte integranta din celebrul ordin comun MADR/MS/ANPC nr. 394/290/89/2014. Si iata ce spune standardul national emis de ministerul de resort pentru cascavalul Rucar din lapte pasteurizat: grasime in substanta uscata: minim 45%. Al doilea standard, pentru cascavalul Dalia din lapte pasteurizat are acelasi procent de grasime in substanta uscata: minim 45%. Asadar nu 42%, nu 40%. Minim 45% in ambele cazuri. Sa nu fi stiut oare cei de la Five Continents care este standardul national pentru cele doua produse? Exclus. Five Continents nu este la prima reteta de cascaval. Cei ce raspund de productia zilnica stiu ce inseamna o abatere de la standardele nationale. Varianta unei „erori” iese astfel din calcul. In cazul de fata vorbim de premeditare, cu atat mai mult cu cat aplicarea logo-ului „reteta consacrata” s-a facut prin supra imprimare pe ambalajul cascavalului Rucar si Dalia. Cu alte cuvinte, compania producatoare a lasat cu buna stiinta sa iasa de pe poarta fabricii sale produse ce incalca flagrant legislatia in domeniu.

 

In mod normal, primul care trebuia sa se autosesizeze era departamentul tehnic de la fabrica Five Continents din Rachiti Botosani. Nu s-a intamplat asa. Produsele au iesit nestingherite pe poarta fabricii si au ajuns pe rafturile marilor magazine.

Aici, la usa retailului modern, trebuia sa fie al doilea filtru. Personalul din receptiile de marfa trebuia sa nu receptioneze loturile livrate de compania Five Continents. Nicio reactie. Produsele au trecut ca „prin branza” ajungand pe rafturi si de aici pe mesele romanilor.

Usurinta cu care produse falsificate au intrat in marile magazine nu trebuie sa mai mire. Scenariul seamana ca doua picaturi de apa cu cel al solutiilor diluate, livrate spitalelor romanesti pe post de dezinfectant. E clar, pe linia receptiei marfa, retailul modern are o mare problema. Articolele negociate de buyeri si agreate pentru listare nu mai sunt verificate ulterior. Nimeni nu mai compara respectarea parametrilor agreati si stabiliti prin caietele de sarcini sau fisele de produs. Nimeni nu mai verifica lista ingredientilor, nimeni nu mai verifica etichetarea ulterioara sau schimbarile survenite in timp in informatiile de pe ambalaje. Asa se explica aparitia unei retete noi la zacusca Raureni, ase se explica etichetarea falsa pe cascaval, facuta acum de cei de la Five Continents. Speranta filtrului calitativ numit „retail modern” incepe sa se clatine.

 

Consumatorul roman nu este insa singurul prejudiciat. De partea perdantilor sunt si companiile producatoare care respecta standardele nationale de produs. Pentru acestea, abordarea Five Continents reprezinta o concurenta neloiala, afectandu-le imaginea si aruncand in derizoriu chiar logo-ul „reteta consacrata”.

 

  

Ce este de facut?

Teoretic, pasii urmatori sunt simpli. Atat cascavalul Rucar cat si cascavalul Dalia produs de Five Continents si etichetat cu logo-ul „reteta consacrata” nu respecta standardele nationale si trebuiesc retrase din piata. Compania producatoare trebuie sa isi asume aceasta – sa-i spunem – greseala, cu toate costurile ce deriva de aici.

La randul lor lanturile internationale de retail pe rafturile carora se regasesc cele doua produse contrafacute trebuie sa procedeze la delistarea lor si retragerea de pe piata. (n.r. Kaufland si Auchan sunt doar doua dintre lanturile de retail ce au produsele la raft). 

Nu in ultimul rand, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, institutie a statului roman abilitata prin lege* sa controleze respectarea calitatii, conformitatii etichetarii si logo-ul produselor alimentare, trebuie sa se autosesizeze.

 

Epilog?

Epilogul acestei povesti cu iz balcanic se regaseste in articolul 7, alineatul 5, din ordinul comun MADR/MS/ANPC nr. 394/290/89/2014, intrat in vigoare la 2 aprilie 2014. Citam:

„(5) Nerespectarea conditiilor si criteriilor prevazute pentru atestarea produselor alimentare obtinute conform retetelor consacrate romanesti si a prevederilor alin. (4) atrag anularea atestatului produsului alimentar obtinut conform unei retete consacrate romanesti, a dreptului de utilizare a logoului retetei consacrate si radierea din R.N.R.C. de catre personalul Directiei generale industrie alimentara, in urma notificarii trimise de catre directiile pentru agricultura judetene sau a municipiului Bucuresti, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sau de Ministerul Sanatatii.”

ec. Florin Frasineanu

 

 

*Nota brandprivat.ro - ordinul comun MADR/MS/ANPC nr. 394/290/89/2014 prevede la

„Art. 7. — (1) MADR, prin structurile teritoriale de inspectie, si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, prin personalul de specialitate, au atributii de control si supraveghere a operatorilor din sectorul alimentar conform competentelor.

(2) Inspectia se efectueaza prin consilierii cu atributii de inspectie in domeniul industriei alimentare din cadrul directiilor pentru agricultura judetene si a municipiului Bucuresti, care vor intocmi un proces-verbal de control, prevazut in anexa nr. 6, in urma verificarilor efectuate la unitatea de productie, pentru verificarea legalitatii atestatului si a logoului retetei consacrate. Inspectiile se vor efectua conform tematicilor si procedurilor de inspectii, aprobate de conducerea MADR.

(3) Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, prin personalul de specialitate, desfasoara controale in reteaua de comercializare pentru verificarea calitatii, conformitatii etichetarii si logoului produselor alimentare obtinute conform retetelor consacrate romanesti.”

 

 

Urmatoarele documente pot fi descarcate aici:

Ordinul comun MADR/MS/ANPC nr. 394/290/89/2014.

Documentatie tehnica pentru produsul consacrat CASCAVAL DALIA din lapte pasteurizat

Documentatie tehnica pentru produsul consacrat CASCAVAL RUCAR din lapte pasteurizat

 


Toate actualitatile