English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

La Judecata de Apoi a buyerilor: Raureni Zacusca picanta

29/03/2016 09:17

Poate fi obtinut un gust picant numai din piper? Teoretic da. La zacusca de vinete, o reteta picanta numai pe baza de piper este ceva extrem de rar. Dar nu imposibil. Citind lista de ingrediente pentru zacusca picanta sub brandul Raureni s-ar parea ca asistam la o inovatie in materie: „vinete coapte (40%), gogosari, ceapa, tomate, ulei de floarea soarelui, pasta de tomate, zahar, sare, piper”. Atat! Au revolutionat oare cei de la Raureni traditionala zacusca picanta?

Intorcandu-ne putin in timp, observam ca lucrurile nu stau chiar asa. La lansarea sa pe piata, zacusca picanta Raureni avea o cu totul alta reteta, gustul picant fiind dat de boia iute si piper: „vinete coapte, gogosari, ceapa, tomate, ulei de floarea soarelui, sare, zahar, piper, boia iute”.

 

Reteta s-a schimbat asadar in timp, producatorul renuntand la boiaua de ardei iute. Apare in schimb ca noutate pasta de tomate, ingredient ieftin, provenit de cele mai multe ori din China, in componenta caruia se pot gasi o sumedenie de E-uri. In paralel, cantitatea de zahar creste, depasind-o pe cea a sarii. Cat despre procentul de 40% detinut de vinete acesta este relativ. Da, de acord, prezenta lui poate convinge consumatorul. Fara un termen de comparatie, nu putem sti daca reteta anterioara avea mai multe sau mai putine vinete. Schimbarea de reteta operata de producator dezvaluie o depreciere calitativa a produsului, mixul pasta de tomate – zahar fiind unul extrem de ieftin.

 

Ca sa ne dam seama cat de mult zahar exista in noua zacusca picanta Raureni e suficient sa comparam procentul de zaharuri la 100g produs finit: 3g in varianta initiala vs. 9,7g in varianta actuala. Asadar o crestere de peste 3 ori, extrem de periculoasa in timp pentru sanatatea umana. Tot de trei ori creste si procentul de sare: 0,32g in varianta initiala vs. 1,10g in varianta actuala. Prezenta pastei de tomate contrazice sloganul produsului: „din legume proaspete, selectionate cu multa grija”. Si un ultim detaliu: toate aceste schimbari de reteta sunt vizibile doar la rubrica ingrediente si valori nutritionale. In rest, produsul nu a suferit alte modificari de design sau ambalaj. Borcanul este acelasi, eticheta frontala neschimbata, ba mai mult si codul de bare a ramas acelasi.

 

De ce ar recurge cineva la modificarea unui produs fara o comunicare vizibila? Fiind vorba de o depreciere calitativa, se poate contura urmatorul scenariu. Sub presiunea taxelor tot mai mari din retailul modern, producatorul recurge cu buna stiinta la deprecierea calitativa a propriului produs. Un produs ieftin inseamna un cost de productie mai mic. Marja producatorului creste, putand astfel satisface cerintele financiare ale lanturilor de retail. Pana aici totul pare simplu.

In ciuda acestor schimbari de reteta, zacusca picanta de Raureni se lafaie pe rafturile retailului modern, majoritatea lanturilor avand listat articolul. Sunt la curent oare buyerii cu toate aceste modificari? Stiu ei ca pe rafturile magazinelor lor se afla acum un produs inferior, la acelasi pret? Un raspuns pozitiv induce spre o culpa comuna, tandemul buyer-producator actionand in detrimentul intereselor consumatorului. Exista insa si varianta ca buyerul sa nu stie nimic de modificarile operate de producator in reteta produsului. Nestiinta nu il absolva insa de vina. Listarea unui produs in retailul modern se face in baza unei proceduri stricte, fiind necesara completarea mai multor documente, inclusiv a unei fise de produs. Buyerul este responsabil de urmarirea atenta a datelor si incadrarea lor in parametrii stabiliti prin contract. Orice abatere poate duce la delistarea produsului si/sau la reconsiderarea clauzelor contractuale. Inclusiv a pretului de vanzare.

 

Cati buyeri au stiut oare cu adevarat de aceste modificari calitative? Probabil nu vom primi niciodata un raspuns direct. Nu este insa exclus sa asistam la reactii ulterioare, vizibile direct la raft, in magazinele care au listat produsul. De urmarit!

ec. Florin Frasineanu

 


Toate actualitatile