English Romana
SONDAJ

Exista coruptie in retailul modern?

  • Da
  • Nu
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

La Judecata de Apoi a buyerilor: O eticheta menita sa induca in eroare

12/02/2018 19:09

„Carne atent selectionata. Contine 100% carne”. Un astfel de text, aplicat extrem de vizibil chiar pe fata produsului, asociat cu denumirea acestuia, inspirata din bucataria traditionala romaneasca, poate influenta decisiv decizia de cumparare. Dar este oare o decizie corecta, in deplina cunostinta de cauza?

Dubla etichetare existenta pe ambalajul frontal al pachetului cu carnati la barda produsi de compania Luca din Brasov reprezinta un exemplu subtil de manipulare a consumatorului. Producatorul incearca astfel sa distraga atentia de la adevarata reteta a produsului finit. Ce contine aceasta? Ei bine, primul ingredient este carnea, fara sa fie specificat tipul si procentul detinut de aceasta in reteta. Nu este totuna daca s-a folosit pulpa de porc sau carne recoltata de pe oase. Vorbim de diferente de calitate chiar daca „selectia” acesteia a fost atenta. Apoi, ce este mai important, in lista ingredientelor nu exista trecut procentul de carne. Carnatii produsi de Luca Brasov mai au in componenta ca ingrediente principale slanina si apa. Procentele detinute de slanina si apa afecteaza direct procentul de carne, diminundu-l. Pornind sa spunem de la o ecuatie cu 45% carne, 30% slanina si 20% apa, putem avea mai multe formule de calcul, fiecare conducand spre un alt pret de productie.

 

De ce toata aceasta lipsa de transparenta?

Prin omiterea procentului de carne, producatorul isi pastreaza controlul deplin asupra pretului de productie. Carne de o calitate inferioara sau mai multa slanina si apa in detrimentul carnii, inseamna in final o profitabilitate mai mare. Producatorul stie toate acestea si nu are niciun interes sa ofere mai multe informatii. Ne invartim intr-un cerc vicios din care producatorii de carne nu sunt interesati sa iasa. Si asta deoarece vorbim de sume de ordinul sutelor de milioane de lei anual, obtinute usor, pe seama consumatorului roman.  

Carnatii la barda produsi de Luca Brasov nu sunt primul si nici ultimul produs de pe eticheta caruia lipseste procentul de carne. Din pacate insa aici problema nu o reprezinta absenta procentului de carne – practica generalizata la nivel national – ci tocmai cea de-a doua eticheta prin care suntem asigurati ca produsul contine „100% carne”. Suta la suta din ce? Dintr-un procent care nu exista? Carnatii la barda puteau fi perfect legali din punct de vedere al etichetarii si fara aceasta eticheta secundara, in realitate o capcana pentru consumator. In astfel de cazuri, decizia apartine buyerului de categorie. El este cel care poate solicita producatorului eliminarea respectivei etichete la fel cum poate refuza listarea produsului. De ce nu a facut-o?

Inchizand ochii la abordarea producatorului, buyerul de categorie renunta practic sa mai protejeze interesele consumatorului. O decizie delicata, ce se poate intoarce aidoma unui bumerang chiar impotriva brandului de retail pe care acesta in reprezinta.

ec. Florin Frasineanu

 

Nota brandprivat.ro – O nota aparte pentru sloganul companiei Luca Brasov: „existam pentru ca ne pasa de tine!”

 

 


Toate actualitatile