English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

La Judecata de Apoi a buyerilor: Kefir sub brandul Pouce

21/03/2016 06:24

Crestere constanta in ultimii ani si, mai presus de toate o imensa oportunitate pentru companiile autohtone. Asa poate fi caracterizat kefirul, produs aflat in topul preferintelor romanilor. In plus, prin cadrul legal stabilit in 2014 (ordinul comun MADR/MS/ANPC nr. 394/290/89/2014, intrat in vigoare la 2 aprilie 2014), Romania adopta logo-ul „Reteta conscarata”. O certificare menita sa puna in valoare retete autohtone, produse si comercializate in urma cu mai mult de 30 de ani de la data intrarii in vigoare a respectivului ordin. Ne aflam teoretic in fata unui model perfect, benefic pentru toate partile implicate.

 

Oportunitatea evidenta nu a scapat vigilentei retailerilor, aproape toate lanturile internationale prezente astazi pe piata romaneasca avand aici dezvoltate una sau chiar mai multe produse sub branduri proprii. Marile magazine aloca un spatiu distinct, pe alocuri chiar generos, deschizand astfel poarta consacrarii multor producatori mici, cu activitate regionala. Apar tot mai multe produse noi, inclusiv retete BIO, cu mare valoare adaugata. Asadar, producatori si retaileri deopotriva pot construi, contribuind fiecare in parte la formarea unui comportament de consum. In toate aceste conditii ce rost ar avea ca cineva sa arunce in piata, cu buna stiinta, produse slabe calitativ?

Ei bine, intrebarea este perfect justificata. Kefirul dezvoltat de Auchan, sub brandul sau entry level Pouce, face nota discordanta in cadrul categoriei, reteta produsului avand in componenta ingrediente de slaba calitate. Alaturi de lapte de vaca pasteurizat si culturi lactice selectionate, kefirul Pouce mai contine lapte praf degresat, amidon dar si gelatina (animala). Un mix penal, ce poate incurca socotelile celor care nu consuma carne. De ce ar face Auchan toate acestea? Evident pentru bani. Retailerul care incearca sa ne convinga in fiecare zi ca „diferenta este in buzunarul nostru” are insa cu totul alte planuri. Comparand preturile produselor similare, realizam ca mult laudata diferenta ajunge in cu totul alte buzunare decat cele ale consumatorilor, kefirul Pouce umfland cu varf si indesat marja de profit a retailerului. Este insa o alta poveste.

 

Prin definitie, retailerul este propietarul absolut al brandului privat, el fiind si cel care stabileste propriul caiet de sarcini, implicit si reteta produsului finit. Deprecierea calitativa a unei retete nu este insa un incident intamplator. Din acest punct lucrurile se complica, lasand loc unor scenarii. Primul ne duce catre buyer, acesta avand putere absoluta, retailerul girand in alb activitatea sa. O decizie riscanta, am spune, iar cazul de fata ne-o confirma. Oricat ar dori buyerul Auchan sa fie de performanta activitatea sa, coborarea standardelor de calitate la un produs poate afecta negativ imaginea brandului. Sa nu stie toate acestea cei ce supervizeaza strategia de branduri private Auchan? Posibil. Al doilea scenariu ne duce spre o culpa comuna. Dezvoltarea unui produs brand privat nu este intamplatoare. Propunerea buyerului ajunge in fata unei comisii care aproba (sau nu!) lansarea. Cercul se largeste, in joc intrand directori de achizitii, marketing manageri sau brand manageri. Odata aprobat, caietul de sarcini este transmis producatorului. Avand in vedere ca vorbim de o reteta de calitate indoielnica, acordul producatorului este esential. In definitiv de ce ar accepta o companie autohtona sa-si compromita imaginea, lansand in productie retete de proasta calitate? Pentru bani? Posibil, desi aici partea leului ramane in curtea retailerului. Sa luam cazul kefirului Pouce. Ecuatia profitului este relativa, compania producatoare fiind nevoita sa achizitioneze ingrediente atipice pentru activitatea sa, precum lapte praf degresat, amidon sau gelatina. Aprovizionare speciala, cu stocuri de materii prime dedicate, plus o linie de productie blocata aproape saptamanal. Ce producator s-ar inhama cu buna stiinta la un astfel de proiect? Dar daca nu vorbim de un singur articol, compania producatoare* folosind frecvent in fluxul tehnologic amidon, gelatina si lapte praf?

ec. Florin Frasineanu

 

 

Nota brandprivat.ro – Pouce Kefir 360g este produs de compania Bomilact S.R.L. din Madaras, judetul Harghita.

 

Va recomandam sa cititi si:

Retete consacrate de la Monor, in retailul modern - 14/03/2016

 

 

 


Toate actualitatile