English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

La Judecata de Apoi a buyerilor: FrieslandCampina, intr-o strategie dublu standard pe branza Gouda

26/06/2017 19:27

Problema standardelor duble a inflamat Europa de Est, Ungaria si Cehia fiind primele tari care au aratat cu degetul spre multinationale, suspectate ca ar livra aceleasi branduri dar la o calitate inferioara celei din vest. In joc a intrat si Romania, institutiile statului numind comisii de ancheta si decretand verificari la sange. In goana dupa rating, televiziunile comerciale si-au trimis reprezentanti la cumparaturi prin tarile vest-europene. Rezultatul? Mult zgomot pentru nimic... In final, nu s-au gasit vinovati ci s-au emis doar ipoteze.

 

In toata aceasta telenovela balcanica, actorii principali au trecut prea usor peste realitate: standardele duble exista! Iar pentru asta nu trebuie sa cauti prin supermarketurile din vest ci este suficient sa intri intr-un Kaufland sau Mega Image si sa observi cu atentie si rabdare listarile de produse. Chiar daca lumea arata cu degetul spre multinationale, strategia standardelor duble a prins si la producatorii romani, tot mai multe companii umbland periodic la calitatea produselor proprii. Motivul este simplu si, in spatele atractiei banului, se intrezareste presiunea venita din partea lanturilor internationale de retail. Iar cei care s-au prins in acest joc, vrand-nevrand, sunt obligati sa gaseasca solutii financiare pe spatele cumparatorului roman, intr-o supravietuire precara, de multe ori la limita profitabilitatii.

 

Gouda, cu apelativ de origine

Mediatizata intrare a brandului Frico pe piata romaneasca a adus in prim plan si un produs de referinta, fabricat in Olanda si certificat la nivel european cu apelativul I.G.P. (Indicatie Geografica Protejata). Din start, trebuie sa precizam un lucru: branza Gouda ajunsa in Romania a fost varianta „mild”, mai ieftina, ce are in spate doar patru saptamani de maturare. Lansarea romaneasca a beneficiat de trei ambalari diferite (roata mare, bloc 265g si feliat 150g), toate provenite din Olanda dar din unitati de productie diferite. Dintre acestea doar ambalarea bloc 265g avea si certificarea europeana I.G.P. Timp de cateva luni, ambalarile de 265g si 150g au facut obiectul mai multor actiuni promotionale in retailul modern, produsul feliat intrand chiar intr-o promotie incrucisata alaturi de salamul banatean de la CrisTim.

 

FrieslandCampina testeaza vigilenta romanilor

La scurt timp dupa Sarbatorile Pascale, FrieslandCampina a lansat un nou articol sub brandul Frico, intr-o concurenta directa cu blocul de 265g certificat I.G.P. Desi la prima vedere ambalajul parea identic, noul produs era total diferit.

In primul rand lipsea certificarea I.G.P., in locul logo-ului european pe ambalajul frontal fiind aplicata stangaci, o bulina galbena ce scotea in evidenta gramajul (1). Care gramaj era si el diferit, noul produs fiind mai usor cu ...15g (4). Mentiunea „HOLLAND” disparea si ea de pe ambalaj, in locul ei aparand cuvantul „cheese” (2).

Si pentru ca scenariul sa fie complet, pe eticheta dorsala aparea stampila unei unitati de productie din Romania (3). Cu alte cuvinte, FrieslandCampina importa din Olanda calupuri de branza Gouda pe care cel mai probabil le portioneaza si ambaleaza in Romania. Cum era de asteptat, noua reteta Gouda este mai slaba calitativ, cheagul animal fiind inlocuit cu cheag vegetarian (5). Rezultatul? Mai putine calorii si grasimi (6). Si mai multa sare (6). O solutie ieftina, menita sa incline in final balanta profitabilitatii in favoarea FrieslandCampina.

 

O listare cu complicitatea buyerilor

Sa recapitulam asadar: FrieslandCampina inlocuieste pachetul de branza Gouda 265g posesor al certificarii europene I.G.P. cu un produs inferior calitativ, importat la vrac din Olanda, portionat si ambalat in Romania, intr-un ambalaj asemanator cu cel al produsului original. Listarea in retailul modern a facut ca pret de cateva saptamani, cele doua variante Gouda sa fie active in paralel, concurandu-se practic una pe alta. Dar putem oare vorbi de o concurenta in adevaratul sens al cuvantului, cumparatorul punand atent in balanta calitatile celor doua produse? Greu de crezut. Cel mai probabil decizia de cumparare a pornit de la pret. Si aici, din nou o capcana. Desi pretul de raft al celor doua produse era diferit, per kilogram, noua varianta de Gouda era mai scumpa. Sa vina oare cresterea de pret dinspre retaileri? Categoric nu!

 

Pozitionarea era identica in Kaufland si Mega Image, produsul inferior calitativ fiind mai scump. Cel mai probabil diferenta de pret venea direct de la furnizor, FrieslandCampina incercand astfel sa isi ingroase contul de profit, prin supraevaluarea unui produs inferior calitativ. Pentru cei care nu stiu cum se deruleaza negocierile cu Kaufland, sustinerea unei majorari de pret este o adevarata teza de doctorat, furnizorii fiind obligati sa justifice orice procent adaugat in plus la preturile de lista. Exclus asadar ca buyerul Kaufland sa nu stie ca a listat un produs inferior calitativ la un pret superior. Cel mai probabil ne aflam in fata unui nou exemplu de complicitate intre retailer si furnizor, pe principiul romanesc o mana spala pe alta.

ec. Florin Frasineanu

 

Va recomandam sa cititi si:

La Judecata de Apoi a buyerilor: Raureni Zacusca picanta - 29/03/2016

Retete consacrate sau produse contrafacute? - 09/05/2016

Industria alimentara preia modelul Hexi Pharma - 07/11/2016

 

 


Toate actualitatile