English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

La Judecata de Apoi a buyerilor: Five Continents continua sa produca retete contrafacute sub logo-ul „reteta consacrata”

24/05/2016 08:56

Etichetate drept „retete consacrate” doua produse contrafacute in fabrica Grupului Five Continents din Rachiti, judetul Botosani au ajuns in cursul lunii aprilie acest an pe rafturile marilor magazine. Era vorba despre un cascaval Dalia si un cascaval Rucar ce nu indeplineau standardul de produs emis de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale. Semnalul de alarma tras de brandprivat.ro a starnit reactii dintre cele mai diverse.

 

Five Continents, firma care a lansat cele doua retete contrafacute a ales politica strutului desi trebuia sa procedeze imediat la retragerea produselor din magazine si distrugerea lor.

Complicitate dubioasa in retailul modern. Lanturile internationale au preferat sa pastreze produsele la raft (aici), inselandu-si astfel in continuare clientii. Totul cu buna stiinta. Prejudiciul de imagine adus chiar propriului brand se pare ca nu a contat deloc.

Liniste totala si la organizatia patronala. Extremi de volubili la talk-show-urile televiziunilor comerciale, reprezentantii asociatiei s-au prefacut ca nu obsearva derapajul. In definitiv e mai simplu sa dai vina pe producatorii straini decat sa iti pui la zid proprii membri. Doar de aici vin si cotizatiile.

Liniste si la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, institutie a Statului Roman insarcinata sa apere chiar interesele consumatorilor.

Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale a reactionat prompt, transmitandu-ne prin adresa 110436/17.05.2016 urmatoarele precizari:

 

“…Serviciul Industrie Alimentara (n.n. din cadrul MADR) a sesizat Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Directia monitorizare, inspectii, verificare si control din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, privind nerespectarea conditiilor si criteriilor prevazute la produsele alimentare atestate in baza Ordinului comun M.A.D.R./M.S./A.N.P.C. nr. 394/290/89/2014 privind atestarea produselor alimentare obtinute conform retetelor consacrate romanesti de catre operatorul economic S.C. Five Continents S.R.L.

In urma actiunilor demarate, se vor lua masurile ce se impun conform prevederilor Ordinului comun M.A.D.R./M.S./A.N.P.C. nr. 394/290/89 din 2014, de asemenea veti fi informat cu privire la rezultatele acestor actiuni”.

Aparent lucrurile se indreptau spre rezolvare, mingea fiind in curtea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor. Surpriza insa! In loc sa retraga produsele contrafacute, Five Continents a lansat doua noi retete de cascaval – Dalia si Rucar – respectand de data aceasta caietul de sarcini emis de MADR. Mutarea facuta de producatorul botosanean nu are insa nimic in comun cu deontologia profesionala si cu respectul fata de client. Five Continents a preferat sa isi ascunda greseala, aplicand pe noile produse acelasi cod de bare. Asa se face ca pe rafturile marilor magazine exista in prezent doua retete pentru cascaval Dalia si doua retete pentru cascaval Rucar sub acelasi cod de bare. O frauda evidenta, cu un pronuntat iz penal. Sa exemplificam:

 

Avem in fata cele doua variante de cascaval Rucar. Fals vs. Corect. Ambele cumparate dintr-un hypermarket Auchan. Reteta falsa are un procent de grasime in substanta uscata de 42%. Sub standardul legal. Si totusi cei de la Five Continents au imprimat pe ambalaj logo-ul „reteta consacrata”. Greseala? Exclus. Procesul de productie la fabrica Five Continents este supervizat de profesionisti astfel incat riscul unor greseli de acest gen este eliminat din start. De cealalta parte, la reteta corecta, procentul de grasime in substanta uscata este de 45%. Doar aceasta poate sa aiba imprimat pe ambalaj logo-ul „reteta consacrata”. Desi avem doua retete diferite – si implicit doua produse diferite – pe ambalaje regasim acelasi cod de bare. Vorbim asadar de premeditare, principala victima fiind chiar consumatorul. Prejudiciate sunt si companiile concurente, cele care au ales sa respecte legea si sa produca conform standardelor legale in vigoare.

 

Prin folosirea unui cod de bare identic, Five Continents a reusit sa introduca simultan, ambele produse in retailul modern. Cel contrafacut alaturi de cel corect, ascunse dibaci sub acelasi cod de bare. Mutarea anuleaza practic orice urma de diferentiere. Produsele sunt inregistrate pe acelasi cod si vandute implicit la acelasi pret. Reteta contrafacuta este vanduta la pretul unui produs autentic. Compania producatoare castiga din nou, inseland vigilenta buyerilor si a echipelor din receptiile marfa, practic singurul filtru care ii mai putea sta in cale.

 

Ce va urma?

Afacerea incepe sa aiba un pronuntat iz penal. Orice tergiversare din partea institutiilor statului nu face decat sa mentina o cangrena. Prin incalcarea legii, Five Continents loveste in primul rand in consumatori. Un produs contrafacut nu ar trebui sa fie vandut la acelasi pret cu un produs corect, ce respecta standardele legale. Avem apoi si o concurenta neloiala fata de companiile din bransa care produc cascaval sub sigla „reteta consacrata”, in deplin respect fata de standarul legal de produs. Nu in ultimul rand logo-ul „reteta consacrata” este aruncat in derizoriu. Cat despre usurinta cu care buyerii au acceptat listarea unor produse contrafacute credem ca e de datoria fiecarui lant de retail in parte sa isi faca propriile analize si evaluari profesionale.

ec. Florin Frasineanu

 

Urmatoarele documente pot fi descarcate aici:

Ordinul comun MADR/MS/ANPC nr. 394/290/89/2014.

Documentatie tehnica pentru produsul consacrat CASCAVAL DALIA din lapte pasteurizat

Documentatie tehnica pentru produsul consacrat CASCAVAL RUCAR din lapte pasteurizat

 

Va recomandam sa cititi si:

La Judecata de Apoi a buyerilor: Retete consacrate sau produse contrafacute? - 09/05/2016

 


Toate actualitatile