English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Kaufland aduce produsele Dovgan in Romania  

17/03/2020 08:21

Dovgan, brandul. Vladimir Dovgan, creatorul. O poveste de succes care l-a transformat pe Vladimir Dovgan in prima persoana din Rusia care a dat numele unui brand. Lansat in Hamburg in anii ’90, brandul Dovgan reuneste sub umbrela sa zeci de produse alimentare dintre cele mai diverse, produse in tari din fostul spatiu sovietic dar si din estul Europei. De la vodca si tigari pana la dulciuri si conserve, intr-o afacere de zeci de milioane de euro anual. Succesul Dovgan se datoreaza in mare parte colaborarii cu lanturile de retail germane. Metro, Rewe, Edeka, Galeria Kaufhof sau Grupul Schwarz se numara astazi printre clientii principali ai Dovgan GmbH.

 

In Romania, produsele Dovgan au ajuns prin intermediul Kaufland, in octombrie 2019. Lansarea nu a fost mediatizata. Pur si simplu, peste noapte, pe rafturile magazinelor Kaufland au aparut cateva zeci de produse alimentare, in categorii dintre cele mai diverse. Privita atent, listarea ne-a permis cateva concluzii interesante.

Sortimentatia selectata pentru Romania contine produse sub mai multe branduri din portofoliul companiei germane Dovgan GmbH. Brandul principal este Dovgan alaturi de care mai pot fi intalnite produse sub branduri precum Tat si Smak (conserve), Matroschka (dulciuri), Nascha Mascha sau Pionier (napolitane).

In paralel cu listarea Dovgan, pe rafturile Kaufland au aparut si produse din portofoliul Sojus Gmbh, firma satelit a grupului Dovgan specializata pe importul si distributia unor produse alimentare din Rusia si Polonia dar si cateva produse sub branduri de producator, provenite din tari din fostul spatiu sovietic.

Pana pe mesele romanilor, produsele dezvoltate de compania Dovgan parcurg un traseu lung si sinuos, cu multe verigi intermediare. Prin vanzarea produselor sale, firma Dovgan sustine fabricile producatoare, sustine firme intermediare de pe fluxul logistic si, nu in ultimul rand lasa suficient spatiu de manevra si lanturilor de retail partenere.

Fiind vorba de un brand de distribuitor, originea produselor nu apare pe ambalaje. Informatia privind tara de origine lipseste cu desavarsire, singura informatie fiind cea legata de firma Dovgan.  

Ca strategie de brand, Dovgan reprezinta un mix intre entry level, mainstream si premium. Intalnim produse cu evidenta pozitionare entry level si, rar, articole care cel putin prin designul de ambalaj, cocheteaza cu segmentul premium. Per ansamblu insa ne aflam in fata unui brand mainstream al carui raport calitate-pret nu inclina deloc in favoarea consumatorului. In Rusia si Ucraina, la fel ca in majoritatea tarilor din fostul spatiu sovietic, costurile de productie sunt mici, lasand astfel un imens spatiu de manevra firmelor importatoare. Vorbim practic de marje uriase ce pot multiplica in final de doua sau chiar de trei ori pretul de achizitie.

Preturile afisate la raft de Kaufland Romania nu au facut exceptie de la regula. Raportat la pretul unor produse similare provenite din fabrici din Romania, pretul produselor Dovgan a fost nu de putine ori dublu.

Este exclus ca listarea romaneasca sa fi fost facuta printr-o negociere directa cu cei de la Dovgan GmbH. Cel mai probabil decizia a fost luata undeva la varf, prin centrala germana. Posibil sa vorbim de o actiune de tip in-out ce a urmarit atingerea unor volume.

Scenariul unor lichidari de stocuri aflate prin depozitele germane poate fi luat si el in calcul. Un argument in sprijinul acestei teorii il gasim in termenul de valabilitate foarte scurt pe care unele produse il aveau la momentul lansarii lor in Romania.

Prin listarea produselor Dovgan, Kaufland isi securizeaza cateva categorii de produse, in special pe segmentul conservelor de legume. Pentru producatorii romani, parteneri ai retailerului german, limitarea spatiului de raft inseamna o presiune suplimentara si implicit un risc in aparitia unor situatii de o.o.s. Exista insa si o parte pozitiva, preturile mari ale produselor Dovgan fiind un element util de comparatie pentru cumparatorul nehotarat.

 

La cateva luni de la listarea Dovgan in Kaufland, un alt produs Dovgan a aparut in magazinele Lidl Romania. De data aceasta a fost vorba doar de o actiune punctuala, de tip in-out derulata in cadrul unei saptamani tematice.

 

 


Toate actualitatile