English Romana
SONDAJ

Ce program credeti ca vor avea magazinele moderne, in an centenar, de Ziua Nationala a Romaniei?

  • Program normal
  • Vor fi inchise
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Jucariile raman cea mai importanta sursa de marja si de profit pentru retailerii internationali. Ce ascund promotiile Carrefour si Kaufland?

22/12/2017 19:52

Craciunul si Pastele sunt de departe varfuri de vanzari, printre produsele aflate in top fiind si jucariile. Ofertele afisate cu agresivitate in aceste zile de Carrefour si Kaufland, doi dintre retailerii internationali prezenti pe piata romaneasca, lasa sa se intrevada nu doar marja enorma aplicata de acestia ci si capcanele care se ascund in spatele mecanismelor promotionale.

 

Pana la 50% reducere la sute de jucarii!

Actiunea derulata de Kaufland Romania, timp de doua zile, chiar in ajun de Mos Nicolae, a atras zeci de comentarii negative pe retelele de socializare, consumatorii acuzand calitatea slaba a produselor intrate in promotie dar si numarul mic de articole la preturi reduse. Nici vorba de „sute de jucarii”. Evident, fiind o actiune punctuala, la expirarea perioadei promo preturile ar fi trebuit sa revina pe palierul initial.

Doua saptamani mai tarziu, Kaufland initiaza o noua actiune. Reducerea merge din nou „pana la 50%” doar ca de data aceasta promotia vizeaza intreg sortimentul de jucarii listat in Kaufland.

 

Carrefour, din promotie in promotie

02.12.2017 - „-50% La toate jucariile! Toate! Chiar toate!”

La asa un mesaj, scris cu litere de-o schioapa, cati dintre clientii Carrefour au mai fost atenti la detalii? Promotia derulata de Carrefour Romania pe intregul sau sortiment de jucarii in intervalul 03-05.12.2017 ascundea insa un mic si aparent neinsemnat detaliu. Reducerea nu se aplica la casa de marcat ci venea sub forma unui cupon de cumparaturi. Cu alte cuvinte clientul platea pretul afisat si, vrand-nevrand, trebuia sa faca o noua vizita in zilele urmatoare sa-si recupereze cele 50 de procente. Dar nu in numerar ci in produse. Mecanismul, extrem de abil, lasa retailerului o marja de manevra incredibila. Practic, Carrefour nu trebuia sa modifice niciun pret la raft, expirarea intervalului promo eliminand doar acordarea cuponului cu reducere. Ce nu a spus Carrefour: cuponul de reducere putea fi folosit doar pentru cumpararea altor jucarii!

05.12.2017 - Chiar in ultima zi a perioadei promo, Carrefour arunca o noua promotie pe jucarii. Reducerea este de aceasta data mult mai substantiala, mergand pana la 75%. Mecanismul promo vizeaza doar jucariile de plus, oferta fiind limitata in timp la intervalul 05.12-13.12.2017.

08.12.2017 – O noua actiune promotionala, identica cu cea derulata in ajun de Mos Nicolae: „-50% La toate jucariile! Toate! Chiar toate!”. Intervalul promotiei: 09.12.-10.12.2017. Ce spune Carrefour? „N-ai gasit inca darul perfect pentru prichindeii tai? Vino in magazinele noastre, cumpara toate jucariile pe care si le doresc, iar noi te recompensam cu un voucher de 50% din valoarea lor! Voucherul este valabil pentru orice produse, cu exceptia bauturilor alcoolice si tutun!” Asadar in continuare preturile raman neschimbate la raft, clientii fiind practic nevoiti sa scoata din buzunar intreaga suma urmand ca diferenta sa o recupereze ulterior, in produse, printr-un alt drum la Carrefour. Prins cu cioara vopsita, Carrefour a batut in retragere si a schimbat regula jocului, dand liber la cumparaturi. Practic, noile vouchere puteau fi folosite la cumpararea oricaror produse, exceptie alcool si tutun si nu doar pentru jucarii.

16.12.2017 – Carrefour anunta o noua actiune promotionala pe jucarii. De data aceasta este vorba despre o reducere de 75% ce poate fi accesata doar in intervalul 16.12.-31.12.2017. Si de aceasta data procentul este scris mare. Mai jos, cu caractere mult mai mici, aflam ca reducerea nu este pentru intreg sortimentul de jucarii ci doar la anumite produse, semnalizate la raft. Ce nu spune Carrefour? Potrivit informatiilor culese de brandprivat.ro din magazinele Carrefour, voucherul oferit acum poate fi folosit dupa Craciun NUMAI pentru achizitia de jucarii. Cu alte cuvinte, clientii care nu se vor inghesui in aceste zile sa-si burduseasca din nou carucioarele cu alimente inutile vor putea dupa Craciun sa-si foloseasca voucherele doar pentru achizitia de noi jucarii.

 

 

Ce spun clientii?

Comentariile postate de clientii celor doi retaileri pe paginile de socializare sunt multe si diverse. Pro si contra. Multi critica sortimentatia redusa, promotiile vizand doar cateva articole si nu sute. Observatii sunt si asupra preturile mari, uneori chiar majorate peste noapte. Nici calitatea slaba a unor jucarii nu a ramas neobservata. Cum ne-am obisnuit deja, pe retelele sociale, exista si comentarii pozitive, venite de la clienti care gasesc totul perfect, preturi corecte si varietate sortimentala, declarandu-si deschis dragostea si admiratia eterna fata de respectivii retaileri.

Iata cateva exemple semnalate de clientii Carrefour:

 

Clientii Kaufland au rabufnit si ei, suparati pe preturile afisate dar si pe modul in care retailerul a derulat promotiile la jucarii:

 

Ce spune Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor?

Mai nimic. Pe site-ul institutiei aflam ca in perioada 17-22 decembrie si 27-29 decembrie, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor  desfasoara Comandamentul de Iarna 2017, ce are ca scop prevenirea si combaterea practicilor care dauneaza vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale consumatorilor si asigurarea dreptului consumatorilor de a fi informati. Ei bine, printr-un comunicat emis in data de 20 decembrie, aflam despre cateva actiuni de control derulate in judetul Prahova, inspectorii ANPC descoperind la cateva jucarii doar  lipsa elementelor de identificare. In stilul caracteristic departamentului de PR, comunicatul ANPC nu face nicio referire la branduri sau lanturi de retail. Mult mai atent cu propria sa imagine, seful ANPC, prezent si in emisiunile matinale ale unei televiziuni comerciale, posteaza pe pagina proprie de Facebook sfaturi, recomandand cumparatorilor la ce anume sa fie atenti. Nimeni insa nu sufla nicio vorba despre preturi sau mecanismele promotionale.

 

In loc de concluzii

Sarbatorile de Craciun si de Paste sunt varfuri de vanzari pentru jucarii, volumele explodand pur si simplu. Jucariile sunt si vor ramane o importanta sursa de marja pentru lanturile internationale de retail. Miile de modele existente in piata fac ca aceste produse sa fie greu de monitorizat de clienti. Centralele de achizitii din Asia si negocierea unor volume mari, la nivelul mai multor retele nationale, permit retailerilor sa obtina preturi incredibil de mici. Marja aplicata este incredibila, nu de putine ori preturile de vanzare fiind de cateva ori mai mari decat preturile de achizitie. Retailerii profita din plin de cele doua varfuri din an (Craciun si Paste), preturile practicate fiind nu de putine ori fara o baza reala. Reducerile afisate sunt de cele mai multe ori capcane de marketing intinse subtil consumatorului. Si asta deoarece nu vorbim de lichidari de stocuri ci de simple promotii in plin sezon. Evident o reducere de 50% atrage. O promotie cu -75% poate crea isterie in randul consumatorilor. Cati insa stiu sa priveasca lucrurile lucid, la rece? Pentru ca un procent de reducere de 50% aplicat la un pret de vanzare inseamna ca acel pret a fost format prin simpla dublare a pretului de achizitie. Adica un adaos de 100%. Cel putin! Si asta deoarece o promotie nu inseamna ca noul pret este cu adaos zero. Nici vorba. Chiar si cu 50% reducere, retailul castiga. Si nu un leu, doi acolo. Marja ramane in continuare mare, enorm de mare. Haideti sa incercam acelasi excercitiu cu un produs a carui reducere afisata este de 75%. Observam ca pretul de vanzare scade de la 100 lei la 25 lei in promo, reducerea fiind de 75%. Incercati insa operatia invers si vedeti cu cat trebuie inmultit pretul promo ca sa obtinem vechiul pret de raft.

 

Asadar, atunci cand vedeti in magazine reduceri de 75% puteti fi siguri ca pretul de achizitie este de cel mult 25% din pretul initial. Orice alt comentariu este de prisos!

ec. Florin Frasineanu

 

 


Toate actualitatile