English Romana
SONDAJ

Ce program credeti ca vor avea magazinele moderne, in an centenar, de Ziua Nationala a Romaniei?

  • Program normal
  • Vor fi inchise
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Inspectorii O.P.C. prinsi pe picior gresit de un biet hering deghizat in somon, ascuns printre rafturile Mega Image

05/06/2018 18:47

Practici comerciale inselatoare, nerespectarea conditiilor de depozitare si preturi diferite la casa fata de raft. Plus lipsa autorizatiei sanitar veterinare. Se intampla nu la un magazin de cartier ci la ditamai lantul belgiano-olandez, prins in flagrant de inspectorii O.P.C. in patru dintre magazinele sale constantene. Controalele s-au soldat cu amenzi in valoare de aproximativ 90.000 lei si oprirea temporara a activitatii pentru zonele de procesare a mancarurilor si preparatelor (inclusiv patiserie), pana la obtinerea autorizatiilor. Ca nu exista autorizatie pentru zonele de procesare a mancarurilor nu mai este o noutate. Practica este tot mai des intalnita, retailerii internationali trecand cu usurinta nu de putine ori peste obligativitatea indeplinirii formalitatilor legale. Rezultatul controlului O.P.C. Constanta a scos insa la iveala un lucru neobisnuit, la raft fiind gasite pachete cu file de somon pe a caror eticheta era trecut file de hering. Produsul in cauza, etichetat drept „Premium”, provenea din fabrica Ocean Fish, firma furnizoare pentru aproape toate lanturile internationale de retail prezente pe piata romaneasca. Din pacate, informatia a fost aruncata prea usor in derizoriu de presa tabloida fara ca cineva sa incerce sa identifice greselile comise in serie atat de tandemul producator-retailer cat si de inspectorii O.P.C. veniti in control.

Ca sa intelegem gravitatea faptei trebuie sa intram putin in culisele procesului de productie. Un producator de talia Ocean Fish nu ambaleaza doar pentru patru magazine Mega Image. Mai mult, livrarea produselor nu se face la usa magazinelor ci printr-un depozit central al retailerului belgiano-olandez. Cel mai probabil in cazul de fata este vorba despre un intreg lot de produse etichetate gresit. Dar despre acest detaliu inspectorii O.P.C. nu sufla o vorba. Pana la ora asta nimeni nu a verificat cate produse erau pe rafturile magazinelor Mega Image, in ce magazine exista produse cu deficiente, despre ce lot este vorba si care sunt datele sale de identificare. Pentru ca in final, produse similare pot fi si in alte magazine, nu doar in Mega Image. Inclusiv in magazine din comertul traditional. Bucurosi ca i-au prins cu mata-n sac pe comercianti, inspectorii O.P.C. si-au uitat indatoririle de serviciu, tabloidizand (voit?) intregul control cu filmari si transmisii live. Intr-o tara normala, un astfel de control ar fi declansat cateva reactii in lant. Firma producatoare si implicit retailerul prins in culpa ar fi emis deindata alerte de retragere din piata pentru intregul lot de produse. Cu scuze fata de consumatorii inselati si cu garantia recuperarii banilor. Alerta nationala ar fi fost postata pe site-urile retailerului, ale producatorului si (obligatoriu!) pe site-ul A.N.S.V.S.A. Ei bine, intr-o Romanie a absurdului, pana la ora la care scriem aceste randuri nu s-a intamplat nimic din cele enumerate mai sus. Nu exista o alerta nationala de retragere, nu exista un comunicat din partea firmei producatoare si nici din partea Mega Image. Nimeni nu isi cere scuze, nimeni nu atentioneaza consumatorii. Inclusiv la A.N.S.V.S.A este liniste. In schimb, presa abunda de titluri tabloide, comerciantul fiind pus la zid pentru felul in care a incercat sa-si insele clientii.

 

In loc de concluzii

Controlul O.P.C. Constanta este in primul rand o lovitura de imagine pentru retailer dar si un subiect pentru presa avida de senzational. Atat si nimic mai mult. E greu de crezut ca maine consumatorii vor evita magazinele Mega Image deoarece acestea nu au autorizatie sau le vand somon etichetat drept hering. Nici pentru amenda de 90.000 de lei nu ne facem griji. Retailerii au stipulate in contracte clauze prin care genul acesta de incidente sunt trecute usor in sarcina furnizorilor. Cel mai probabil cei de la Ocean Fish se vor trezi cu o factura, partea lor din amenda fiind compensata automat cu facturile de marfa aflate in sold. Se ridica insa, din nou! o intrebare: cat de sigur mai este sistemul de receptie al marilor magazine? In momentul in care un astfel de produs ajunge sa fie receptionat intr-un depozit central si apoi livrat catre magazine, e clar ca cineva din interior nu si-a facut datoria si nu a fost atent la marfa primita. In culpa pot intra mai multe persoane, de la buyerul de categorie si pana la echipa de receptie marfa din depozitul central (receptioner, medic veterinar, etc). O culpa exista insa si la producator care iata, a permis ca pe poarta fabricii sale sa iasa un produs neconform. Cat despre lipsa de reactie a inspectorilor O.P.C. nu credem ca este cazul sa mai detaliem. Vor sti oare toti cei enumerati mai sus sa traga concluziile de rigoare din aceasta mult prea lunga lista de greseli?

ec. Florin Frasineanu 

 

 


Toate actualitatile