English Romana
SONDAJ

Ce program credeti ca vor avea magazinele moderne, in an centenar, de Ziua Nationala a Romaniei?

  • Program normal
  • Vor fi inchise
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Incalcari ale standardului Reteta consacrata sub brandul privat Hanul Boieresc

19/12/2018 16:23

Dupa ce Lidl a esuat lamentabil in tentativa sa de a lansa primul produs brand privat sub logo-ul Reteta consacrata, Rewe Romania a ridicat manusa punand la bataie brandul Hanul Boieresc. Beneficiind si de suportul unui producator cu oarecare experienta in bransa, retailerul german a venit cu doua produse aparent unice. Ceea ce se dorea a fi insa o premiera in lumea brandurilor private a sfarsit lamentabil. Privind din afara, culpa pare sa fie una comuna. Pe de o parte buyerii Rewe Romania, imbatati la gandul succesului, au uitat prematur sa mai arunce o privire si pe standardul de produs. De cealalta parte, la producator, miroase mai mult a premeditare. Pentru ca in final este greu de crezut ca un nume pe segmentul conservelor de legume poate face greseli copilaresti pe un standard de produs propus chiar de ei ministerului de resort.

 

Ce avem in piata?

Pe rafturile magazinelor Penny Market se lafaie astazi doua produse sub brandul Hanul Boieresc, ambele avand pe eticheta logo-ul Reteta consacrata. Rod al colaborarii dintre Rewe Romania si producatorul Legume-Fructe Buzau, cele doua conserve de rosii se doreau a fi primele produse sub brand privat certificate cu logo-ul Reteta consacrata. Concret este vorba despre un bulion de tomate tip 18 si o conserva de rosii intregi, in suc de rosii. Incalcarea standardului de produs face ca ambele articole sa fie in realitate doua copii fara valoare adaugata, adevarate capcane pentru consumatorul neavizat.

 

Unde s-a gresit?

In cazul primului articol, greseala este la procentul de sare. Desi suntem asigurati de tandemul retailer-producator ca produsul in cauza – Bulion de tomate tip 18, 750ml - este preparat dupa reteta consacrata, cu vechime de peste 30 de ani, realitatea este cu totul alta. Potrivit informatiilor de pe ambalaj, bulionul de tomate Hanul Boieresc contine doar rosii si sare 2% maxim. De altfel procentul de sare din reteta este confirmat si de cifra trecuta in tabelul valorilor nutritionale: sare 1,8g.

 

Ce spune standardul de produs pentru bulionul de tomate? In sectiunea Materii prime si ingrediente, documentul M.A.D.R precizeaza:

  • Rosii – 4500kg la 1000kg produs finit;
  • Sare – 10 kg la 1000kg produs finit.

Vorbim asadar de un procent inferior celui specificat pe eticheta bulionului Hanul Boieresc. Prezenta unui procent de sare peste limitele admise in standardul de produs arunca practic in derizoriu nu doar articolul dezvoltat de Legume-Fructe Buzau pentru Rewe Romania ci insasi conceptul de Reteta consacrata.

 

Nici cel de-al doilea articol – Rosii intregi, in suc de rosii, 680g – nu respecta standardul de produs. Prima scapare vine chiar din denumirea produsului. Documentatia tehnica avizata de M.A.D.R. este pentru produsul Tomate in bulion si nicidecum pentru Rosii intregi, in suc de rosii. Daca pentru consumatorul neavizat sau pentru buyerul Rewe Romania intre bulion si suc de rosii se poate pune oricand semnul egal, realitatea este cu totul alta. Si asta deoarece cuvantul bulion defineste un proces tehnologic ce necesita fierbere in timp ce sucul de rosii se poate obtine prin simpla presare la rece. Diferenta este enorma. Si nu vorbim aici doar de calitatea produsului finit ci si de costurile de fabricatie. Asa cum apare acum pe articolul Rewe Romania, denumirea Rosii intregi, in suc de rosii ascunde un produs ieftin, fara mare valoare adaugata. Nici vorba de incadrarea articolului ca o Reteta consacrata autentica. Din contra, am spune ca ne aflam in fata unei capcane intinsa consumatorului. O capcana menita sa genereze venituri suplimentare si pentru producator dar si pentru retailer.

 

Cat de corecte sunt standardele M.A.D.R.?

Aparute peste noapte, la finalul anului 2017, standardele de produs pentru Bulion de tomate tip 18 si Tomate in bulion par sa fie avizate de conducerea M.A.D.R. special pentru compania Legume-Fructe Buzau. De altfel aceasta este singura companie producatoare care s-a si grabit sa-si certifice produse sub cele doua standarde (48-05-02 din 28.12.2017 pentru Bulion de tomate si 48-05-01 din 28.12.2017 pentru Tomate in bulion). O lectura atenta a celor doua documente lasa sa se intrevada superficialitatea cu care ele au fost intocmite. Sunt etape din procesul tehnologic peste care s-a trecut in graba, fara a se intra in detalii. Si haideti sa venim si cu cateva exemple:

In sectiunea Materii prime si ingrediente sunt precizate urmatoarele:

  • Rosii – 2500 kg la 3030 kg produs finit;
  • Sare – 10 kg la 1000 kg produs finit.

Atat si nimic mai mult. Ecuatia matematica nu are insa o baza solida. Cam greu de crezut ca din 2500 kg de rosii se pot obtine in final 3030 kg produs finit doar daca mai adaugi 10 kg sare. Un alt detaliu care lipseste este masa neta a rosiilor intregi din produsul finit. Standardul de produs mentioneaza in partea sa de final min.50% continut de legume raportat la masa neta. Pe eticheta produsului Rewe Romania nu apare insa nicio informatie legata de masa neta, procentul de legume sau suc. Practic, absenta acestor detalii lasa la indemana producatorului o parghie prin care acesta poate controla oricand costurile de productie, jongland cu procentele de tomate si bulion.

 

Ce este de facut?

Daca cele doua parti – Legume Fructe Buzau ca producator si Rewe Romania in calitate de proprietar al brandului Hanul Boieresc si comerciant al celor doua produse – tin la brandurile lor si mai ales isi respecta consumatorii, ambele articole ar trebui sa faca obiectul unei alerte imediate de retragere din piata. Prin incalcarea standardelor M.A.D.R, clientii magazinelor Penny Market sunt pusi in fata unor produse contrafacute, comercializate drept produse autentice. In acelasi timp insa, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale are datoria sa intervina prompt. Potrivit prevederilor cuprinse in articolul 7, alineatul 5, din ordinul comun MADR/MS/ANPC nr. 394/290/89/2014, intrat in vigoare la 2 aprilie 2014:

„(5) Nerespectarea conditiilor si criteriilor prevazute pentru atestarea produselor alimentare obtinute conform retetelor consacrate romanesti si a prevederilor alin. (4) atrag anularea atestatului produsului alimentar obtinut conform unei retete consacrate romanesti, a dreptului de utilizare a logoului retetei consacrate si radierea din R.N.R.C. de catre personalul Directiei generale industrie alimentara, in urma notificarii trimise de catre directiile pentru agricultura judetene sau a municipiului Bucuresti, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sau de Ministerul Sanatatii.”

ec. Florin Frasineanu

 

Nota brandprivat.ro – Din pacate cele doua retete produse de Legume-Fructe Buzau nu sunt singurele incalcari ale standardelor de produs sub logo-ul Reteta consacrata. In decursul ultimilor ani am semnalat cazuri similare intalnite la produse din portofoliul companiilor Five Continents si Eco-Ferm, ultima, firma producatoare din cadul grupului Cris-Tim.

 

Urmatoarele documente pot fi descarcate aici:

Ordinul comun MADR/MS/ANPC nr. 394/290/89/2014

Documentatia tehnica pentru produsul consacrat “Bulion”

Documentatia tehnica pentru produsul consacrat “Tomate in bulion”

 

Va recomandam sa cititi si:

La Judecata de Apoi a buyerilor: Retete consacrate sau produse contrafacute? - 09/05/2016 

Five Continents continua sa produca retete contrafacute sub logo-ul „reteta consacrata” - 24/05/2016

La Judecata de Apoi a buyerilor: noi derapaje in folosirea logo-ului „reteta consacrata”. Sana sau sana de baut? - 13/06/2016

Premiera sau minciuna grosolana? Parizer cu carne de vita si ardei sub brandul Camara noastra. De la Lidl - 27/09/2016 

 


Toate actualitatile