English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

IKEA propune apa si coloranti intr-o reteta sub certificare ecologica

24/04/2017 20:42

Cei care trec pragul singurului (deocamdata) magazin IKEA deschis pe pamant romanesc, pot cumpara din incinta acestuia si diferite produse alimentare, majoritatea sub brandurile private ale retailerului. Printre ele si alimente ecologice, pe ambalajul carora se lafaie, ca o garantie de siguranta, logo-ul european al agriculturii ecologice. 

 

Bautura de merisoare, ecologic

Chiar daca suna putin ciudat in limba romana, este chiar denumirea care apare pe produs. Potrivit informatiilor de pe ambalaj avem in fata o bautura ecologica, din merisoare, in reteta careia intra si ingrediente provenite din agricultura ecologica. Logo-ul european este dublat de garantia din spatele brandului IKEA: „reteta si calitate suedeza”. Ambalajul este de tip Tetra Pak, cu masa de carton certificata FSC® (Forest Stewardship Council®). Din nou valoare adaugata.

Ingredientele folosite sunt: „apa, zahar*, suc de merisoare din concentrat* (6,1%), suc de struguri rosii din concentrat* (3,9%), acidifianti (E300, E330), aroma naturala de merisoare”. Asadar, nu avem un suc de merisoare ci un produs din categoria still drink, ingredientul principal fiind apa. Care apa nu este certificata ecologic si nici nu exista vreo mentiune ca ar fi vorba de apa de izvor. Cu alte cuvinte apa folosita in reteta bauturii comercializate de IKEA poate fi si de la robinet. Singurele ingrediente despre care suntem asigurati ca provin din agricultura ecologica sunt zaharul, sucul de merisoare din concentrat si sucul de struguri rosii din concentrat. Insumate, toate cele trei ingredinte ecologice reprezinta doar 18,9% din produs. Si cu toate acestea, cele 18,9 procente reusesc sa anuleze prezenta celor doua E-uri, transformand produsul finit intr-o bautura ecologica. Desi ne duce cu gandul spre una dintre minunile biblice, abordarea lasa sa se intrevada ambiguitatile care domina cadrul legislativ pe segmentul produselor ecologice.

Un capitol in care Romania este vulnerabila, guvernandu-se dupa legislatia europeana, completata la nivel national cu doua firave ordnante de guvern. Si asta in ciuda oportunitatilor care se intrevad pe termen mediu si lung pentru produsele ecologice, pe fondul unei cereri in crestere la nivel european.

 

Produs pentru Romania

Prin definitie, pentru un brand privat retailerul este cel care elaboreaza standardul de produs. E si normal sa fie asa, acesta fiind propietarul absolut al brandului. Articolul de fata este creat de IKEA, pe baza standardelor proprii, special pentru reteaua sa de magazine. Pe ambalaj regasim informatii in limbile croata, bulgara, romana si sarba, semn ca produsul de fata este comercializat doar prin magazinele IKEA din Croatia, Sarbia, Romania si Bulgaria. Un produs dedicat asadar unui grup de 4 tari din Europa Centrala si de Est. Vorbim oare in acest caz de un grupaj pe criterii strict logistice sau avem o reteta dezvoltata special pentru aceasta zona?

ec. Florin Frasineanu

 

Va recomandam sa cititi si:

Scaparile legislative lasa loc de interpretari pe piata produselor ecologice, creeand confuzie in randul consumatorilor. - 11/09/2015

Biomilk, sau ce se intampla atunci cand cadrul legislativ permite derapaje - 09/12/2015

Lidl in centrul unui nou scandal international. Ulei de masline contrafacut. Romania pe lista tarilor afectate! - 27/01/2016

 

 

 

 


Toate actualitatile