English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Gheorghe Szekely, Selgros: „De peste 10 ani lucram cu furnizori de carne din România".

15/07/2013 15:12

Cu o strategie clara pe termen lung, ce a culminat cu certificarea la nivel de magazin a fiecarui laborator de productie, lantul de retail Selgros si-a construit in timp propriul brand pe piata carnii si a produselor din carne. Succesul Selgros se concretizeaza astazi printr-un brand cu greutate, similar cu produse mereu proaspete si de calitate. O munca deloc usoara, ce ascunde o responsabilitate enorma.

 

Zilele acestea, printr-o recent lansata campanie de imagine, Selgros isi continua strategia de promovare a brandului propriu si aduce in prim plan un argument extrem de indraznet si in acelasi timp poate putin riscant: „avem cea mai buna carne". Asa sa fie oare? Are Selgros cu adevarat cea mai buna carne?

 

Raspunsul, alaturi de multe alte informatii interesante despre productia proprie de carne a Selgros, intr-un interviu cu domnul Gheorghe Szekely, Consilier de specialitate Carne si preparate din carne, in cadrul Selgros Cash&Carry Romania.

 

Domnule Gheorghe Szekely are Selgros cu adevarat cea mai buna carne?

Asiguram calitatea superioara a carnii procesate în carmangeriile Selgros prin faptul ca lucram cu materie prima crescuta si sacrificata în România si prin colaborarea cu aceiasi furnizori de peste 10 ani.

Relatia buna cu furnizorii ne asigura o livrare foarte rapida - maxim 2-3 zile de la taiere (1 zi este racirea), ceea ce ne garanteaza mereu prospetime.

Scandalul carnii de cal a determinat multe tari sa puna accent pe carnea de provenienta nationala. Un trend preluat de multe lanturi internationale de retail din tarile vest europene. Care va sunt astazi sursele de aprovizionare?

Dupa cum am precizat deja, de peste 10 ani lucram cu furnizori de carne din România. Trebuie precizat totusi, ca în completarea materiei prime pentru productie, la articolele pentru care nu ne rezulta cantitati îndeajuns din transarea carnii provenite din România, cumparam aceste articole si din Germania, Polonia sau Ungaria.

Putem vorbi de o trasabilitate a materiei prime?

Trasabilitatea materiei prime este una din conditiile obligatorii pentru obtinerea autorizarii pentru schimb intracomunitar de produse de origine animala.

Ce presupune statutul de furnizor de carne pentru Selgros?

Statutul de furnizor de carne pentru Selgros presupune în primul rând autorizarea pentru schimb intracomunitar si îndeplinirea conditiilor de calitate si igiena extrem de stricte cerute si verificate permanent de Selgros.

Sunteti singurul lant de retail din Romania ce detine o certificare la nivel de magazin, pentru fiecare laborator propriu in prelucrarea carcaselor de bovine, porcine si ovine. O certificare ce pune practic semnul egal intre orice unitate de productie proprie si unitatile marilor companii producatoare.

Într-adevar suntem singurul lant de comert autorizat pentru schimb intracomunitar. Standardele si criteriile de îndeplinit pentru aceasta autorizare sunt regulamente europene, care se aplica unitar în toata Uniunea Europeana. Aceste regulamente si criterii sunt o transformare a cerintelor legale din statele membre, analizate si actualizate de o comisie de specialisti si emise într-un format general valabil si obligatoriu pentru toate tarile membre.  

Exista astazi doua magazine Selgros in Constanta. Zona Dobrogei, recunoscuta pentru populatia de etnie musulmana, presupune standarde speciale in prelucrarea carnii. Vorbim aici, potrivit ultimului recensamant, de o populatie de peste 80,000 de persoane. O cifra insemnata ce ascunde o mare oportunitate de piata. Aveti in vedere si o certificare halal?

În acest moment nu avem o certificare halal.

Selgros este deja un brand pe piata produselor din carne, recunoscut la nivel national. Ce ne puteti spune despre strategia pe termen lung si in ce masura certificarea ANSVSA va deschide noi oportunitati de business?

Strategia pe termen lung este axata în general pe mentinerea si perpetuarea notorietatii acestui brand. Am ajuns în top si facem totul pentru a mentine aceasta pozitie. Vom fi în permanenta concentrati pe calitate si prospetime, vom fi permanent deschisi la solicitarile clientilor nostri.

Autorizarea pentru comert intracomunitar deschide oportunitati de business,  deoarece în noile conditii putem vinde catre toate unitatile autorizate similar, mici fabrici, carmangerii etc.

Ce inseamna astazi carmangeria proprie in cifra de afaceri Selgros si cum a evoluat aceasta in ultimii ani.

Carmangeria proprie are o pondere  importanta în cifra de afaceri Selgros, dar pentru noi este mult mai important rolul de raion „simbol" care ridica si întretine întregul brand Selgros.

Prelucrati practic trei tipuri de carne (bovine, porcine si ovine). Cate articole include sortimentatia nationala si in ce masura pot fi ele gasite in toate magazinele Selgros?

Toate articolele listate la raionul de carne sunt undeva în jur de 400 articole. Pot parea multe, dar trebuie precizat ca, de exemplu, numai pulpa de porc proaspata se vinde sub forma a 11 articole (pulpa cu os, pulpa fara os, fricando, chilota, capac, nuca etc.

Articole permanente si stabile sunt undeva în jur de 100 articole. Restul produselor sunt regionale sau articole cerute special de catre clientii nostri.

Exista vreo diferenta intre produse in functie de magazin sau vorbim astazi de un standard unic, la nivelul intregii retele?

Lucram cu un standard unic pentru principalele noastre articole.

Având unitati de productie în fiecare magazin, putem fi foarte flexibili si ne adaptam la cerinte regionale sau chiar la cerinte speciale ale unui singur client.

Precizez ca onoram orice solicitare de transari speciale sau la gramaj daca se respecta cantitatea minima de comanda, data de rentabilitatea producerii respectivului articol.

Daca pentru preparatele din carne se poate vorbi de un retetar unic, ce trebuie urmat cu strictete de fiecare carmangerie, la feliere si portionare este nevoie de un training de specialitate.

La angajare, personalul trebuie sa aibe calificarile necesare. Dupa angajare, prin traininguri interne, aducem toti angajatii la nivelul dorit. În aceste traininguri, dupa un plan bine stabilit, instruim personalul în toate punctele foarte importante pentru noi: igiena, calitate, prospetime, deschidere fata de client.

Prin definitie Selgros este un cash&carry. Aveti insa in oferta si ambalari destinate persoanelor fizice. Ce inseamna astazi portofoliul de clienti al Selgros si care este ponderea fiecarui segment in cifra de afaceri a carmangeriilor?

Ambalarile cu cantitati mici de carne sunt necesare în primul rând clientilor nostri revânzatori.

Oferta actuala presupune o sortimentatie standard, uniforma la nivelul intregii retele. Un client - sa presupunem un restaurant - solicita o feliere speciala, de o anumita dimensiune sau gramaj. Poate fi onorata o astfel de comanda si in ce masura putem vorbi de o independenta a carmangeriilor fata de astfel de comenzi atipice?

Carmangeriile noastre sunt flexibile si pot cu usurinta satisface asemenea cerinte speciale. Chiar si o reteta speciala pentru un anumit client se poate realiza în anumite conditii.

Aveti in sortimentatie articole ce fac o nota distincta. Ma refer aici la cateva tipuri de feliere, precum felia din pulpa de porc.

Într-adevar, înca de la început am folosit stilul german de transare, unde carnea se desface exact pe fibra musculara fara a se taia fibra transversal. Exemplul dat de dumneavoastra este cel mai elocvent, din pulpa de porc obtinem: „capac de pulpa de porc",  o piesa foarte buna pentru snitel, "fricando pulpa porc", folosit la snitel si la cuptor si "nuca pulpa porc", preparat excelent pentru cuptor.

La preparatele din carne intalnim cateva retete germane introduse de Selgros inca de la intrarea sa in Romania. O solutie simpla de diferentiere in fata consumatorului, iar faptul ca ele au rezistat in timp confirma ca putem vorbi de un succes.

Retetele germane au venit odata cu suportul acordat de colegii din Germania, la deschiderea primelor magazine. Produsele sunt de calitate si foarte gustoase si este firesc sa aiba succes si în România.

Un articol unic este si reteta de mettwurst cu ceapa. Este in acelasi timp singurul articol pe a carui eticheta gasim si o propunere de servire (pe paine tartinabila). O solutie ce poate fi extinsa prin recomandarea de ce nu, a unui vin bun.

Metwurstul este tot o specialitate germana.

Recomandarea de servire a fost introdusa deoarece clientii nostri nu cunosteau exact produsul si, prin aceasta precizare, am incercat sa venim în întâmpinarea lor. Deocamdata nu intentionam sa facem recomandari legate de bauturi potrivite produselor noastre.

Produsele proaspete castiga teren in detrimentul celor congelate. Si totusi in sortimentatie aveti multe articole provenite din carmangeria proprie ce pot fi intalnite sub forma congelata. Ce presupune o astfel de oferta si carui segment de consumatori i se adreseaza?

Produsele congelate din carmangeria proprie au fost dezvoltate pentru a veni în întâmpinarea clientilor, care vin de la distante mai mari si nu pot ajunge saptamânal sa se aprovizioneze.

In sondajele de piata pe care le-am efectuat in ultimii ani am intalnit o apreciere extrem de favorabila a micilor produsi de Selgros. Un feed-back venit nu doar din partea persoanelor fizice ci si din partea multor comercianti traditionali. Sunt astazi micii Selgros un brand distinct?

Da, micii Selgros sunt un brand distinct, articolul cel mai important produs în carmangeriile noastre.

Pe langa reteta „comuna" de mici din carne de vita si porc, aveti si o reteta „premium" la care adaugati si carne de oaie. Ce ne puteti spune despre tehnologia de productie a acestor doua retete?

Si reteta „comuna", cea din vita si porc, este un articol premium ca si calitate, ponderea carnii de vita depasind-o pe cea de porc.

Micii cu carne de oaie se adreseaza clientilor care consuma cu placere aceasta carne. Tehnologia de productie este aceeasi, singura diferenta fiind faptul ca în micii vita-oaie nu exista carne de porc.

In acest ultim caz (reteta premium de mici) poate fi pretul un filtru sau vorbim deja de un consumator avizat ce stie sa faca o diferentiere intre produse?   

Micii vita-oaie sunt cumparati de consumatori care stiu exact ce vor sa cumpere si la ce gust se asteapta.

Pretul micilor nu ar trebui sa fie un filtru pentru un consumator avizat. Un mic adevarat cu cel putin 50-60% vita trebuie sa aibe un pret mai mare, având în vedere  diferenta de pret dintre carnea de porc si carnea de vita.

Ati introdus in sortimentatie si cateva retete de mezeluri, inclusiv mezeluri feliate. O diversificare ce vizeaza doar revanzatorul si consumatorul individual sau se adreseaza si canalului HoReCa?

Mezelurile productie proprie feliate se adreseaza tuturor clientilor, inclusiv celor din domeniul HoReCa. Practic felierea mezelurilor este un serviciu oferit clientilor nostri, pretul mezelurilor fiind acelasi pentru variantele feliate si nefeliate.

In sortimentatie aveti o reteta de pleskavica. Un articol unic, specific bucatariei sarbesti, ce poate fi mai des intalnit in restaurantele si fast fod-urile din zona de vest a tarii. Cum a fost primit produsul in celelalte zone ale tarii?

Pleskavica a intrat în sortimentul nostru odata cu deschiderea magazinului Timisoara. Ulterior, acest articol a fost introdus si în celelalte magazine, unde a fost bine primit, dar numai ca produs finit, gata prajit.

Selgros are o acoperire nationala. Exista insa obiceiuri de consum ce difera de la o zona geografica la alta. Ce ne puteti spune despre acestea?

Într-adevar, dupa extinderea retelei de magazine Selgros, adaptându-ne la cerintele clientilor nostri, am sesizat diverse obiceiuri de consum de la o zona la alta. Astfel, în zona Ardealului se cauta slanina afumata cu boia, în zona de sud se cauta slanina un pic fiarta si fara boia. În zona de nord a tarii se vând mai bine cârnatii afumati, pe când în zona de sud merg cârnatii proaspeti. Pastrama de oaie se vinde în unele zone afumata si se trage la tigaie, iar în altele se vinde cruda si se pregateste la gratar. Jambonul afumat întreg se vinde foarte bine în vest si nu se vinde în zona de centru a tarii etc.

Sunteti prezenti cu magazine in doua dintre cele mai importante zone turistice ale Romaniei: Valea Prahovei si Litoralul Marii Negre. Intalnim o sezonalitate ce duce la aparitia unor varfuri de vanzari, mult peste media din cursul anului. Ce presupune aceasta pentru un comerciant?

Sezonalitatea obliga la cunoasterea pietei, cunoasterea obiceiurilor consumatorilor, adaptarea rapida la cerintele clientilor, reactia prompta în aprovizionare, realizarea de stocuri tampon pentru produsele al caror termen de valabilitate permite.

Trendul ascendent al turismului de weekend modifica varfurile saptamanale de vanzari si in acelasi timp, pentru un magazin, modifica graficul de aprovizionare. Cererea se indreapta nu doar spre cantitate ci si spre calitate, iar consumatorul se uita si la prospetime. Comenzile mari apar astfel spre sfarsitul saptamanii, de multe ori fara un anunt prealabil. Aveti pregatite solutii de back-up in astfel de cazuri?

Prin sistemul performant de gestiune pe care îl folosim, putem sa previzionam majoritatea cazurilor de vârfuri de vânzari. Pentru situatiile exceptionale, situatii care nu sunt în istoricul comenzilor si care sunt foarte rare, apelam foarte rapid la furnizorii nostri sau gestionam exceptia prin transferul marfii de la un magazin la altul.

Un top al celor mai bine vandute articole?

Cele mai bine vândute produse sunt: carcasa porc, pasta mici, pulpa porc, cârnati porc.

Asistam la consolidarea unui brand pe piata produselor din carne. Selgros este deja un nume, motiv pentru care in incheiere va propun o prezentare a obiectivele companiei pe termen mediu si lung.

Dorim în continuare sa crestem notorietatea brandului Selgros prin mentinerea standardelor noastre foarte exigente de calitate, igiena si prospetime si prin oferirea celor mai bune servicii clientilor nostri.

Florin Frasineanu

 


Toate actualitatile