English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Florin Frasineanu, Manager Sales Consulting: „Pentru evitarea unui blocaj financiar la nivel national, lanturile de retail trebuie sa initieze renegocierea termenelor de plata cu producatorii de alimente.”  

17/03/2020 19:02

ec. Florin Frasineanu, managerul Sales Consulting, societate de consultanta specializata in retail, solicita in mod public lanturilor internationale de retail active pe piata romaneasca, renegocierea clauzelor contractuale cu producatorii de alimente.

 

„Traversam o perioada ce-si poate pune amprenta asupra intregii activitati economice, vizate fiind nu doar firme din domeniul productiei alimentare ci si companii din sectoare conexe, furnizori de utilitati sau operatori logistici. Cererea de produse alimentare dar si de produse cosmetice sau de curatenie a depasit practic cele mai optimiste estimari. Firmele producatoare lucreaza la capacitate, incercand sa isi respecte obligatiile contractuale asumate. Contractele comerciale incheiate cu marile lanturi de retail prevad clauze penalizatoare pentru neonorarea chiar si partiala a comenzilor dar si termene de plata pentru facturile de marfa. Sunt conditii comerciale agreate de parti, cu acordul de vointa al acestora si perfect functionale intr-o perioada normala. Traversam insa o perioada atipica pentru o economie de piata bazata pe legea cererii si ofertei. Cresterea fara precedent a volumelor de marfa livrate catre marile lanturi internationale  a dus in paralel si la escaladarea sumelor pe care furnizorii le au de incasat de la acestea. Desi multe facturi sunt in termenul de plata agreat de parti prin contracte comerciale, soldul in crestere poate genera blocaje financiare. Pentru multe companii producatoare, importatoare sau de distributie, sustinerea financiara pe care o acorda acum marilor lanturi internationale de retail este peste puterile lor. Sa nu uitam ca in amonte, pentru a asigura bunul mers al activitatii, producatorii trebuie la randul lor sa se aprovizioneze cu materii prime si materiale dar si sa plateasca la timp salariile angajatilor. Pentru a evita aparitia unui blocaj financiar la nivelul unor ramuri ale economiei nationale, firmele producatoare au nevoie acum mai mult ca oricand de o sustinere din partea lanturilor internationale de retail. Este momentul ca retailerii internationali sa demonstreze ca sustin cu adevarat producatorii romani. Fapte nu vorbe. Asa cum retailerii au nevoie de marfa si producatorii romani au nevoie de lichiditati sa-si poata desfasura activitatea in bune conditii. Un blocaj financiar la nivelul unitatilor de productie poate genera o unda de soc in intreaga economie.

Avand in vedere toate aceste aspecte, consider ca este imperios necesar ca retailerii internationali sa initieze renegocierea contractelor comerciale si in special a prevederilor legate de termenele de plata. Reducerea termenelor de plata, chiar si pentru o perioada limitata de timp, poate fi un balon de oxigen nu doar pentru respectivele companii ci si pentru economia romaneasca. Decizia Va apartine. ”

ec. Florin Frasineanu

 

Nota brandprivat.ro - Legea nr. 150/2016 pentru modificarea si completarea Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, prevede la art.8, pct.1:

„Termenul de plata al comerciantului catre furnizor pentru produsele contractate si livrate se stabileste prin negocierea contractului, fara ca termenul de plata sa depaseasca 30 de zile calendaristice.”

Sa luam de exemplu cateva produse alimentare pentru care, in acest moment, cererea este mai mare decat oferta: conserve de carne, drojdie, faina, malai, zahar, ulei sau paste fainoase. La faina, malai sau zahar, un magazin mare de tip hypermarket sau cash&carry poate vinde zilnic, fara sa exageram, cate un TIR din fiecare articol. La finalul zilei, banii intra in contul retailerului in timp ce plata catre furnizor se poate face, potrivit legii, la 30 de zile. Practic, desi a vandut marfa in doar cateva ore, retailerul poate folosi suma respectiva in cadrul termenului de plata contractual agreat cu furnizorul. Este o creditare, perfect legala, pe care retailerul o obtine fara costuri sau dobanzi. Multiplicata la nivelul intregului lant de retail, suma poate fi de ordinul sutelor de mii sau chiar milioanelor de euro in cazul firmelor mari, prezente in aproape toate conturile. Pentru evitarea unui blocaj financiar la nivel national este esentiala asadar reducerea termenului de plata in relatia cu producatorii de alimente.  

 


Toate actualitatile