English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Fin si foarte fin, intr-o strategie Penny Market pe conservele de mazare

28/07/2015 12:56

“Erbsen sehr fein” sau mai pe romaneste spus mazare foarte fina. Este inscriptia frontala pe ambalajul ultimei lansari Penny Market in categoria conservelor de mazare. Un articol produs de Kecskemeti Konzerv Kft in Ungaria si disponibil sub umbrela brandului entry level Penny in retelele din Ungaria, Romania si Bulgaria. Pana aici toate bune si frumoase. Problema – aparent minora – apare la traducerea in limba romana. Mazarea nu mai este “foarte fina” ci “fina”. Mare lucru acolo, o simpla greseala de traducere. Este dealtfel si varianta pe care am prezentat-o in articolul anterior (aici).

Avand insa in vedere procedurile Penny, ne vedem nevoiti sa luam in calcul si un al doilea scenariu. Un scenariu ce are la baza nici mai mult nici mai putin decat strategia retailerului. Cu alte cuvinte pornim de la premiza ca traducerea in limba romana este cea corecta. Adica in interiorul conservelor nu avem mazare “foarte fina” ci pur si simplu mazare fina. De unde acest scenariu? Simplu. In cazul Grupului Rewe dezvoltarea brandurilor private presupune un ambalaj frontal unic pentru toate tarile in care va fi lansat respectivul produs. O standardizare simpla, ce mai reduce practic din cheltuielile de design. Teoretic, singurele variatii apar la grupajul de tari si implicit la traducerile respective. Ei bine, in cazul de fata modificarea nu a presupus doar traducerea informatiilor de pe ambalaj ci a inclus si o calitate inferioara a produsului.

Avem alaturat cele doua conserve de mazare, prezente in sortimentatia magazinelor Penny Market din Romania. Prima, sub brandul Ortomio, a fost activa pana anul acesta cand, pe finalul primului trimestru a fost inlocuita usor cu noua varianta sub brandul Penny. Diferentele sunt vizibile. Mazarea Ortomio era etichetata drept fina, in timp ce nou listata mazare Penny aparea – in limba germana – ca fiind o mazare “foarte fina”.

Am procedat la deschiderea celor doua conserve si, surpriza. Diferentele de continut sunt greu de gasit. Mazarea din cele doua conserve pare identica. Acelasi calibru si aceeasi textura rigida, de mazare batrana. Nici vorba asadar de mazare "foarte fina".

 

Extinzand comparatia noastra am intrat in curtea rivalului Lidl. Pentru cei care nu cunosc, intre cei doi retaileri exista o monitorizare la sange, ambii adaptandu-si strategiile din mers, functie de miscarile rivalului. Ce am gasit la Lidl? La momentul monitorizarii noastre (iunie 2015) in sortimentatia Lidl existau doua conserve de mazare. Prima, sub brandul entry level Chira, continea simplu “mazare”. A doua, pozitionata sub brandul mainstream Freshona, oferea o mazare “foarte fina”, superioara calitativ, produsa conform surselor noastre chiar de Bonduelle Franta.

Am deschis si aici cele doua conserve, diferentele de calibru fiind extrem de vizibile. Varianta de mazare “foarte fina” sub brandul Freshona, era o mazare tanara, cu boabe mici si fine si o textura moale cu gust usor dulce. 

 

Si ca sa nu existe dubii, va propunem si o comparatie finala intre mazarea Penny Market si mazarea Lidl. Penny vs. Freshona. “Sehr fein” vs. “very fine”. Desi potrivit etichetelor frontale ar trebui sa avem in ambele cazuri o mazare “foarte fina” diferentele de calibru sunt evidente. Calitatea produsului Lidl este net superioara. La polul opus, conserva Penny este o capcana pentru consumatori. Informatia de pe ambalajul central nu are nici cea mai mica legatura cu ceea ce se afla de fapt in conserva.

E greu de crezut ca nimeni dintre cei implicati in dezvoltarea produsului nu a sesizat diferenta. Paternitatea produsului apartine retailerului, tot el elaborand si caietul de sarcini. O diferenta calitativa precum cea de fata nu ar fi trecut nesesizata de controlul de productie daca ea nu era inscrisa in caietul de sarcini. Practic, compania producatoare s-a conformat caietului de sarcini si implicit cerintelor retailerului. De ce o astfel de strategie? O prima explicatie ar fi pretul. O mazare de calibru mare este mult mai ieftina. Ori un pret mic de achizitie lasa mai mult loc de manevra retailerului in disputa cu produsele concurente. In acelasi timp insa lasa si o posibilitate mai mare de marja pentru retailer. In final, cel care pierde este consumatorul.

ec. Florin Frasineanu

 

 

Va recomandam sa cititi si:

Limba germana, un test prea dificil pentru buyerii Penny Market? - 22/07/2015 

 


Toate actualitatile