English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Fair Trade, un logo aproape necunoscut consumatorilor romani 

14/05/2012 11:33

Conceputa in anii 60, ca un demers alternativ de combatere a saraciei si nedreptatii sociale, miscarea Fair Trade (Comert Echitabil) se preocupa in principal de asigurarea accesului pe piata globala a micilor producatori din Tarile Lumii a Treia, in conditiile unor practici care sa asigure un pret corect produselor acestora.

 

La nivel global, Organizatia Mondiala a Fair Trade reprezinta o retea de Organizatii de Fair Trade, ingloband peste 350 de parteneri din peste 70 de tari, atat din Africa, Asia, America Latina precum si din Europa, America de Nord si arhipeleagul Pacificului.

In prezent Organizatia a adoptat mai multe categorii de standarde, care vizeaza selectia producatorilor dezavantajati in context global. Una dintre categorii vizeaza micii producatori, care lucreaza impreuna in cooperative sau alte forme de organizare democratica. O alta categorie se refera la standarde pentru muncitori, carora angajatorii trebuie sa le plateasca salarii decente, sa le garanteze dreptul de a se inscrie in sindicate profesionale, sa le asigure standarde de sanatate si siguranta si sa le ofere un adapost adecvat, cand este cazul. In privinta pretului, functioneaza un standard comercial care stabileste un pret minimal oferit producatorilor, care sa acopere costul de productie, dar si sa permita dezvoltarea investitiei acestor actori economici dezavantajati.

De ce toate aceste masuri? Sustinatorii comertului echitabil considera comertul un instrument fundamental pentru reducerea saraciei si pentru o dezvoltare sustenabila, in conditiile asumarii unor valori sociale in practica economica. Prin intermediul fair trade, producatorii detin un control mai mare asupra muncii si a vietii acestora. Cetatenii, de la micii producatori pana la consumatorii informati si institutiile de-a lungul intregului glob, sprijina productia responsabila, practicile comerciale si consumul de produse fair trade.

 

Ziua Mondiala Fair Trade

Ziua Mondiala a Fair Trade este o initiativa a Organizatiei Mondiale a Fair Trade si se bucura de sprijinul a mii de cetateni, producatori si consumatori, organizatii de fair trade, miscari sociale si medioambientale, autoritati locale, guverne nationale si institutii multilaterale de pe intregul Glob. In fiecare an, Ziua Mondiala a Fair Trade se sarbatoreste in a doua sambata a lunii mai, anul acesta aniversarea fiind pe 12 mai 2012. O aniversare care, in Romania, a trecut din pacate aproape neobservata.

 

Fair Trade in cifre

Potrivit datelor comunicate de catre Parlamentul European, in 2011, Europa a consumat produse Fair Trade de peste 3 miliarde de euro. In mare parte acestea se indreapta catre tarile vest europene, primul loc revenind Anglei. Dintre produsele preferate de consumatori, pe primul loc se situeaza in aproape toate tarile, bananele. In Austria, spre exemplu, in 2011, bananele au inregistrat vanzari de peste 25 de milione de euro, in crestere cu 4% fata de anul precedent. Practic, fiecare a cincea banana vanduta in Austria poarta sigla Fair Trade.

 

Conceptul Fair Trade, aproape necunoscut consumatorilor romani

Aniversarea Zilei Mondiale a Fair Trade a trecut anul acesta aproape neobservata in Romania. La nivel national conceptul Fair Trade este promovat de catre Asociatia CRIES - Centrul de Resurse pentru Initiative Etice si Solidare. Parteneriatul sau cu ASAT (Asociatia pentru Sustinerea Agriculturii Taranesti) si lansarea primului portal din Romania dedicat comertului echitabil (www.comert-echitabil-romania.ro) sunt doar doua dintre reusitele campaniei de informare a cetatenilor cu privire la importanta unui consum responsabil si a dezvoltarii unor mecansme etice in domeniul economic. Alaturi de Asociatia CRIES, conceptul de Fair Trade este promovat si de catre Organizatia non-guvernamentala Pro FairTrade. Siteul acesteia, www.profairtrade.ro este si el o platforma de informare pentru cei care doresc sa afle mai multe despre comertul echitabil.

Sunt doar doua exemple de incercari timide in popularizarea unui concept raspandit deja la nivel mondial. Vorbim insa de un "comert echitabil", un concept care fara sprijinul retailerilor are putine sanse de a reusi in Romania. Ori comertul isi bombardeaza zi de zi consumatorii cu sloganuri despre cele mai mici preturi, intr-o incercare disperata parca de atragere a acestora. Si atunci, ne invartim in cerc. Ce sanse sunt ca un comerciant sa isi schimbe politica peste noapte si sa le explice clientilor ca trebuie sa plateasca mai mult pe un produs tocmai pentru sustinerea fermierilor din Tarile Lumii a Treia? Poate reusi un astfel de demers pe fondul actual al crizei economice si mai ales al problemelor sociale cu care se confrunta majoritatea consumatorilor romani?

Cu siguranta nu e usor, dar fara implicarea lanturilor de retail, demersurile organizatiilor non-guvernamentale au putine sanse de reusita. Sa incercam sa detaliem. Produsele Fair Trade au din start un pret mai mare. De multe ori acesta depaseste pretul unor produse de brand, cu o mare cota de piata. Putine companii au decis sa importe astfel de produse in Romania. Viteza lor scazuta de rotatie trebuie pe undeva compensata atat de catre retaileri cat si de catre cei care le importa. Un handicap, in fata carora putine sunt companiile ce isi risca banii. Si totusi gasim astfel de produse. Cele mai multe dintre ele sunt in categoriile cafea, cacao sau ciocolata. Nu este insa o prezenta generala, pentru ca nu toate lanturile de retail s-au implicat in listarea unor astfel de produse. Sunt insa primi pasi, timizi e adevarat, intr-o incercare de diversificare sortimentala si in acelasi timp de fidelizare a unui segment de consumatori, cu venituri peste medie.

 

Fair Trade o oportunitate pentru brandurile private

Paradoxal, conceptul de Fair Trade poate deveni o oportunitate pentru brandurile private. Pentru acest gen de produse implicarea lanturilor de retail este mult mai punctuala. Practic, in astfel de cazuri, eforturile micilor companii importatoare sunt preluate de catre lanturile de retail. Sub propriile branduri, acestea ofera un suport fermierilor dar si o alternativa in fata consumatorilor.

La nivel European  implicarea lanturilor de retail prin proiecte de brand privat sub sigla Fair Trade este o certitudine. Multe dintre acestea si-au facut o strategie de piata prin dezvoltarea unor astfel de proiecte. Vorbim de proiecte dezvoltate la nivel international si preluate ulterior si in diferite alte tari in care retailerii respectivi sunt prezenti.

La o monitorizare atenta a pietei romanesti, constatam cu surprindere ca numarul articolelor brand privat dezvoltate sub sigla Fair Trade il depaseste deja pe cel al articolelor de brand existente in piata. E clar, vorbim de un cu totul alt raport de forte si ceea ce pare dificil si costisitor pentru companiile private, este aproape nesemnificativ pentru marile lanturi de retail.

Am intalnit astfel de articole aproape in toate canalele de distributie. In totalitate vorbim de proiecte preluate de pe international si implementate si in Romania. Alegerea articolelor si dezvoltarea sortimentala cade astfel in sarcina filialelor din Romania. Asa cum era de asteptat regasim astfel de articole in categoriile mentionate deja. Au aparut insa si produse care deschid categorii noi, precum ceai sau orez, dovada ca unele lanturi de retail incep sa ia tot mai in serios produsele Fair Trade.

Strategic, prin pozitionarea pretului de achizitie pe un palier superior, produsele Fair Trade nu sunt produse ieftine. Tocmai de aceea ele nu vor fi intalnite in categoriile de prim pret ci mai degraba sub brandurile mainstream sau premium. Exista insa si pozitionari sub branduri BIO, asociate cu agricultura ecologica, precum cel al brandului Carrefour Agir. O mentiune aparte pentru Mega Image, retea a carei sortimentatie de produse Fair Trade este de departe cea mai variata.

 

Rioba, un brand ce se deschide catre Fair Trade

Recent Metro Romania a inclus in sortimentatia brandului sau Rioba, brand destinat in special canalului HoReCa, o linie de ceaiuri Fair Trade, in doua ambalari distincte. Regasim aici sorturi ce folosesc ingrediente certificate Fair Trade, in diferite procente, precum ceaiurile de roibos, fructe rosii, ceai verde sau amestec englez. Cele doua ambalari propuse de Metro sunt pentru pachete cu 20 si respectiv 50 de pliculete.

 

Nu putem incheia fara sa nu evidentiem si un prim pas facut de catre cei de la Kaufland. Retailerul german a lansat pe site-ul propriu, o pagina de informare a consumatorilor sai asupra conceptului Fair Trade. Este un prim pas facut de catre un retailer in incercarea de educare a consumatorilor si de popularizare a conceptului.

Florin Frasineanu

 

 

 

 

 


Toate actualitatile