English Romana
SONDAJ

Ce program credeti ca vor avea magazinele moderne, in an centenar, de Ziua Nationala a Romaniei?

  • Program normal
  • Vor fi inchise
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Etichetarea de origine a ingredientului primar in viziunea Danone Romania

28/11/2019 16:54

Daca cineva vrea sa vorbeasca despre etichetarea de origine a ingredientului primar atunci cu siguranta trebuie sa arunce o privire in portofoliul Danone. Felul in care subsidiara din Romania a ales sa inscriptioneze originea materiei prime pe cateva dintre ultimele sale lansari demonstreaza o subtilitate pe care o intalnim din ce in ce mai des in comunicarea multinationalelor atunci cand acestea vor sa ascunda adevarul.

Despre ce este vorba? Dintr-o ambitie sa spunem a managementului local, Danone Romania a intrat pe BIO. Dar nu pe usa din fata asa cum ne-am fi asteptat de la un producator de talia Danone ci pe usa din dos, cu produse preluate din diferite tari. Am avut in premiera acum doua sau trei luni cateva articole Activia (natur si cu fructe) aduse tocmai din Germania. Lucrurile insa nu s-au oprit aici. Recent au aparut noi articole la raft, toate avand inscriptionate pe ambalaj sintagma „produs in Romania”. Din punct de vedere legal, eticheta este corecta. Laptele batut, sana, iaurtul natur, simplu si cu cereale si fulgi sunt intr-adevar produse in Romania. Dar nu din lapte romanesc. Etichetarea „produs in Romania” este corecta in conditiile in care cadrul legislativ lasa loc unor interpretari ce pot induce in eroare consumatorul. Practic, atat legislatia romanesca cat si cea europeana permit ca un produs lactat sa fie etichetat ca fiind produs intr-o tara in conditiile in care materia prima nu are nicio legatura cu tara respectiva. Este si cazul noilor produse Danone BIO. Chiar daca pe ambalaj exista inscriptionarea „produs in Romania” laptele folosit ca materie prima nu provine de la ferme romanesti ci este adus tocmai din Ungaria.

Sa recapitulam: avem cinci noi articole BIO provenite din fabrica Danone Romania, la productia carora nu s-a folosit lapte romanesc ci lapte adus de la sute de kilometri distanta, din tara vecina, Ungaria. Marcarea lor ca „produs in Romania” este perfect legala. Si atunci, de ce vorbim de subtilitate? Ei bine, aici este cheia problemei. Sintagma „produs in Romania” este imprimata vizibil pe ambalaj in timp ce mentiunea despre originea materiei prime este ascunsa subtil in cu totul alta parte. Mai mult, Danone foloseste caractere diferite, originea ungara a materiei prime fiind imprimata cu caractere mult mai mici.

 

Nu in ultimul rand, povestea imprimata pe ambalaj poate fi considerata o mostra de ipocrizie. Incercand sa ne stoarca o lacrima, marketingul Danone vorbeste despre grija fata de natura. Citam: „Natura ne ofera in fiecare zi tot ce are mai bun. Si cand noi avem grija de ea, aceasta ne intoarce grija prin forme infinite de bunatate. Acea bunatate pe care noi, Danone, o pretuim zi de zi.” Vazand un astfel de text plin de sensibilitate, adresam public o intrebare conducerii Danone Romania: cum poate vorbi despre grija fata de natura cand prin transportul materiei prime pe distante lungi se genereaza emisii de gaze cu efect de sera ce nu fac decat sa creasca amprenta de carbon a companiei?

 

Nota brandprivat.ro – Graba cu care Danone si-a dorit sa fie prezent in segmentul BIO poate fi explicata prin absenta unei strategii pe termen mediu si mai ales lung. In ultimii ani Danone a investit masiv in producatorii romani. Ba chiar a alocat bugete de marketing, promovand colaborarea cu micii fermieri, cei care astazi furnizeaza laptele materie prima pentru produsele Danone. Nimic insa pe partea de BIO. De ani buni, rivalele Covalact, LaDorna, Olympus si nu in ultimul rand FrieslandCampina, fac cifre frumoase din vanzarea produselor BIO, contribuind fiecare in parte la cresterea categoriei si, implicit, la formarea unui comportament de consum. Chiar si o companie mai mica precum Carmo Lact Prod, proprietara brandului Monor a vazut in BIO o oportunitate pe care s-a grabit sa o exploateze asumandu-si cu buna stiinta pierderile aferente. Oare managerii care s-au perindat pana acum la carma Danone Romania nu au vazut oportunitatea imensa dar si valoarea adaugata care exista in spatele segmentului BIO? Nu au vazut oare din studiile de piata pe care le-au comandat si platit, cifrele realizate de companiile rivale? Spatiile de raft alocate de marile lanturi de magazine segmentului BIO nu au atras atentia niciunui manager Danone? Sau cele cateva articole BIO dezvoltate de Carrefour si Lidl cu producatori locali nu au insemnat nimic pentru cei de la Danone?

 

Va recomandam sa cititi si:

Monor, un nou brand in categoria kefirului ecologic - 13/11/2014

Planul Bompard incepe sa produca efecte in strategia Carrefour Romania - 14/05/2019 articol rezervat abonatilor

Danone si Lactalis ataca segmentul BIO cu doua iaurturi albe - 01/07/2019

 

 

 


Toate actualitatile