English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Dilema la Lidl: laptele Pilos este "proaspat si delicios" sau numai "delicios"?

08/08/2012 11:19

Revenirea producatorului Albalact printre furnizorii de lapte proaspat sub brand privat Pilos, pentru reteaua Lidl, pare a fi o decizie fireasca, indiferent care au fost cauzele care au stat la baza scurtei intreruperi. Dependenta pana mai ieri de achizitiile din Polonia, vulnerabile in conditiile actuale de fluctuatii valutare, categoria laptelui proaspat isi redobandeste in magazinele Lidl echilibrul, prin siguranta unei aprovizionari constante, cu produse autohtone de calitate.

Sortimentatia actuala de lapte proaspat sub brand privat Pilos, bazata pe trei producatori diferiti, ridica insa o problema de comunicare. In fapt o necorelare a modului prin care retailerul isi prezinta propriile produse. Concret, laptele 1.5% grasime, conform mentiunii de pe ambalajul produselor este "proaspat si delicios" in timp ce laptele cu 2% grasime este doar "delicios". Sa isi piarda oare prospetimea pe drum acest ultim articol provenit de la mii de kilometri distanta, tocmai din Polonia? Greu de crezut mai ales ca produsele beneficiza de un termen generos de valabilitate. Trebuie sa precizam ca laptele de 1.5% grasime, disponibil in ambalaj tip punga si TetraPak, provine de la doi furnizori romani: compania Coza Rux pentru laptele la punga si Albalact, pentru ambalarea TetraPak. Acest al doilea articol poate fi comparabil ca tehnologie de fabricatie cu laptele 2%, provenit din Polonia. Asadar tehnologii de fabricatie similare ce conduc spre un termen de valabilitate aproape identic, pentru ambele produse.

Aparenta dilema, creata involuntar de catre retailer, pare a fi o simpla eroare de design. Si totusi, eticheta de raft ridica in fata consumatorului neavizat un nou semn de intrebare, prin aparitia pe aceasta a mentiunii ESL (Extended Shelf Life). Cati oare dintre cei care trec astazi pragul magazinelor Lidl stiu ce inseamna ESL si ce presupune aceasta tehnologie? Cei care curiosi din fire, vor dori sa afle un posibil raspuns pe ambalajul produsului vor fi dezamagiti. Nici cea mai mica referire care sa aduca o minima clarificare a mentiunii de pe eticheta de raft.

 

Tehnologia ESL

Expansiunea retailulul modern si acoperirea nationala pe care o au in prezent retele de magazine ridica in fata comerciantilor problema sensibila a produselor proaspete. Pentru multe dintre acestea cantitatile expirate la raft genereaza o incarcare prea mare a costurilor. Nu este de mirare ca acolo unde tehnologia permite marirea duratei de viata a produselor, retailul sa incline rapid spre acestea. Un trend pe care, in cazul produselor lactate producatorii nu il mai pot neglija, iar viteza cu care acestia se adapteaza la randul lor poate insemna chiar supravietuirea pe piata.

La lapte, piata abunda in prezent de produse fabricate prin tehnologie ESL, atat sub branduri de producator cat si sub branduri private. Fie ca provin de la producatori romani, fie din tari precum Ungaria, Bulgaria sau Polonia, toate au un numitor comun. Putine sunt insa produsele care astazi, pe ambalajul lor aloca spatiu si pentru informarea consumatorilor asupra a ceea ce inseamna tehnologia ESL. Nu credem ca inserarea unui text aditional ar genera costuri suplimentare care sa influenteze vizibil pretul de raft. Din contra, in fata consumatorilor informatia ar aduce o valoare adaugata produsului si de ce nu, ar contribui la formarea in timp a unui obicei de consum.

 

Desigur, in cazul produselor Pilos rezolvarea acestor aspecte este simpla si poate fi operata intr-un timp scurt. Pe termen lung insa pentru producatori si retaileri, comunicarea inovatiilor aflate in spatele fiecarui produs trebuie sa devina o prioritate. In fapt toate acestea nu fac decat sa aduca valoare adaugata produselor lor dar si clarificari rapide ale unor posibile intrebari din partea consumatorilor.

Florin Frasineanu

 

 


Toate actualitatile