English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Depreciere calitativa pentru piureul de castane Fine Life. Metro reduce gramajul si pune mai mult zahar in reteta

29/10/2020 07:52

De ani buni, Metro este singurul retailer care a dezvoltat un piure de castane sub un brand propriu. Pozitionat intial sub brandul entry level, produsul a devenit in timp mainstream, poate si datorita absentei oricarui concurent. Avand un articol unic in piata, Metro poate face legea. Ceea ce s-a si intamplat.

 

De cateva saptamani avem un gramaj nou dar si o reteta schimbata. Prima schimbare majora apare la gramaj. Noul produs cantareste mai putin. In locul borcanului de 350g avem acum 220g. Pentru pret, vor spune unii. Ei bine, nu va grabiti.

O alta schimbare: originea materiei prime. Se renunta la castanele romanesti in favoarea unor castane din import, origine U.E. Productia ramane insa in Romania. Cantitatea de castane folosita in productie este neschimbata (75g castane la 100g produs finit) dar creste procentul de zahar. Nu mai avem 30g ci 40g zahar la 100g produs finit. O crestere cu peste 30%.

Sa recapitulam: avem asadar un produs nou, cu un gramaj inferior, pentru productia caruia s-au folosit castane din import si mult mai mult zahar. Un produs cu mai putine calorii dar cu o cantitate mai mare de zaharuri. Intr-un cuvant putem spune ca ne aflam in fata unui produs mai slab calitativ. Si ca sa lamurim si ultimul detaliu, da, avem si o modificare de pret. Dar nu in jos asa cum ne-am fi asteptat datorita reducerii gramajului ci in crestere. Daca pentru borcanul de 350g am platit 7,85 lei (TVA inclus), pentru borcanelul cu doar 220g am scos din buzunar 9,81 lei (pret cu TVA). Per kilogram, piureul de castane costa acum 44,59 lei fata de 22,43 lei in varianta veche, cresterea fiind de 100%. Practic, Metro a dublat pretul produsului.

 

De ce o astfel de strategie?

Primul raspuns care ne vine in minte este profitabilitatea. Metro este pe val, inregistrand cresteri de cifra desi multe din magazinele sale arata trist. Lumea insa vine in continuare si cumpara, chiar daca, asemeni piureului de castane, multe preturi sunt sensibil peste media pietei.

De cativa ani, importurile de castane comestibile sunt in crestere. S-a format un trend de consum, exista cerere. O cerere care poate depasi cantitatile produse anual in dealurile Olteniei si in Maramures. De aici poate si dorinta retailerului, mentinerea produsului in sortimentatia sa activa asigurand o continuitate pentru clientii stabili. Pretul european nu a cunoscut insa fluctuatii semnificative. Din contra, putem vorbi de o stabilitate. Kilogramul de castane comestibile costa astazi in hyperuri aproximativ 15 lei. Scenariul unei cresteri de pret la piureul de castane datorita materiei prime din import nu poate fi luat in calcul.   

 

Cine a supervizat modificarea gramajului si a retetei?

Fine Life este un brand privat Metro, activ pe segmentul mainstream. Un brand de la care ne-am astepta sa gasim calitate similara cu cea a produselor lider si, evident, preturi mai competitive. Dezvoltarea unui produs brand privat este apanajul buyerului de marca privata acesta fiind cel care stabileste caietul de sarcini si documentatia pentru produs. Producatorii nu fac decat sa transpuna in practica cererile retailerilor, asa cum un croitor se pliaza pe cerintele clientului. Varianta unei deprecieri calitative la producator, fara stirea si acordul retailerului este asadar exclusa.

Desigur, in viata exista si exceptii. Rare ce-i drept. Posibilitatea ca schimbarea retetei sa vina de la producator trebuie totusi luata in calcul. Este insa un scenariu trist, care il dezonoreaza pe buyerul de marca privata, anuland total rolul sau in dezvoltarea produsului. Practic, intr-o astfel de situatie nu mai ai nevoie de buyer. E suficient un simplu asistent care sa gestioneze corespondenta cu producatorul.  

 

Post scriptum – Deprecierea calitativa operata de Metro pentru piureul de castane sub brandul privat Fine Life nu poate fi incadrata ca un caz de standard dublu pentru simplul motiv ca legea actuala nu sanctioneaza astfel de situatii.  

 

Nota brandprivat.ro – Va dam intalnire saptamana viitoare la un nou episod din povestea piureului de castane.

 


Toate actualitatile