Cum sa vinzi imaginea Zilei Nationale unui supermarket*
In ultimii ani, Ziua Nationala a Romaniei nu a fost niciodata cinstita cum se cuvine de retailul modern. Lanturile internationale prezente pe piata autohtona, au calcat practic in picioare solemnitatea evenimentului, magazinele lor functionand la capacitate, ba chiar cu program prelungit. Nici vorba de unitati inchise sau de zile libere. Abordarea romaneasca contrasteaza cu cea din tarile de origine, acolo unde ziua nationala a Germaniei, Frantei, Austriei sau Belgiei este respectata cu sfintenie, putinele magazine deschise functionand in regim de program redus.
„Kaufland, sponsor principal al manifestarilor de Ziua Nationala de la Alba Iulia”
Din prima clipa, anuntul, publicat in catalogul Kaufland pentru saptamana 23.11.-01.12.2016, ridica un mare semn de intrebare: A ajuns oare Romania atat de saraca incat sa aiba nevoie de un sponsor strain pentru Ziua Nationala?
Prezent la festivitatile de la Alba Iulia, jurnalistul Ovidiu Hategan a relatat pe larg despre eveniment, intr-un editorial publicat de adevarul.ro (aici). Intr-un amestec de kitch, marketingul Kaufland a aruncat pur si simplu in derizoriu Ziua Nationala a Romaniei, punand pe prim plan brandul propriu si nu evenimentul in sine. In indignarea sa, perfect justificata, Ovidiu Hategan omite insa doua mici detalii:
Kaufland nu este primul retailer care a „cumparat” Ziua Nationala a Romaniei. A existat un precedent in 2015 la defilarea din capitala. Atunci, ca si acum la Alba Iulia, oficialitatile locale au scos la mezat evenimentul, lasandu-i pe cei de la Selgros sa isi promoveze compania si brandul, intr-o actiune indoielnica de marketing patriotard (aici).
Actiunile derulate de Ziua Nationala a Romaniei de Selgros la Bucuresti si Kaufland la Alba Iulia, au fost initiative locale. Nu actionarii elvetieni ai Transgourmet Holding au impus celor de la Selgros Romania organizarea kitch-ului din Bucuresti. Probabil nici Dieter Schwarz, patronul Kaufland nu are habar de ce s-a intamplat la Alba Iulia. Totul a fost aprobat si gandit pe plan local, de angajatii romani din departamentele de marketing ale celor doua lanturi de retail, intr-o slugarnicie de tip corporatist.
In loc de epilog
Parafrazand marketingul Kaufland, nu putem decat sa ne dorim ca „Dumnezeu sa redestepte aceasta natiune”. „Din toata inima pentru Romania”.
Nota brandprivat.ro – *Titlul articolului de fata, nu ne apartine ci este preluat dupa editorialul lui Ovidiu Hategan, din adevarul.ro (aici).
In completarea acestui articol, nu putem sa nu mentionam si implicarea celor de la Cora, in sponsorizarea Fortelor Navale ale Romaniei, la Ziua Marinei (aici).
Va recomandam sa cititi si:
Cum sa vinzi imaginea Zilei Nationale unui supermarket – adevarul.ro – 02.12.2016
O poveste adevarata cum n-ati mai citit niciodata. E despre Selgros. – bogdanstoica.ro
De ziua nationala, foc continuu in retail! - 01/12/2012
„Un 1 decembrie frumos!" - 02/12/2013
Carrefour va sarbatori Ziua Nationala a Romaniei prin program prelungit - 20/11/2014
De Ziua Nationala a Romaniei, retailul modern a „sarbatorit romaneste” - 02/12/2014
Intrebarea zilei: Vor respecta lanturile internationale de retail Ziua Nationala a Romaniei? - 16/11/2015
De Ziua Nationala a Romaniei, la coada la hypermarket. Batalia preturilor se muta la Piatra Neamt - 01/12/2016