English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Cottage cheese? Nimic mai simplu: importam! 

25/05/2012 10:48

In 2003, prin intermediul unor fonduri Phare, compania LaDorna deschidea in satul sucevean Ortoaia (comuna Dorna Arini), o micuta fabricuta pentru productia de branza de vaci, de tip cottage. Planul parea cum nu se poate mai bun. Laptele se recolta pe plan local, fara prea multe costuri de transport iar mana de lucru venea din satele invecinate, fiind si foarte ieftina. Toata lumea parea multumita. Fermierii isi vedeau productia valorificata iar locurile de munca create pareau un balon de oxigen pentru o zona cu un somaj peste media nationala. Un model perfect de win-win. Trebuia doar ca acesta sa reziste in timp.

In 2008 afacerea LaDorna este cumparata de catre grupul Lactalis. O tranzactie de cateva zeci de milioane de euro, care includea printre altele si micuta fabricuta din Ortoaia. La aproape trei ani de la respectiva transzactie, Lactalis decide sa inchida fabrica si sa transfere integral capacitatile de productie in Polonia. Motivele enuntate, invocau rentabilitatea unitatii dar si comportamentul de consum al romanilor, inclinati mai mult spre branza cu smantana de tip Fagaras, decat spre consumul de cottage.

 

Branza cottage, un produs de nisa

Privit prin prisma comportamentului de consum, motivul invocat de Lactalis este real. Romanii nu sunt mari amatori de branza cottage iar consumul actual situeaza produsul intr-o zona de nisa. Din ecuatie insa lipseste un aspect: consumatorul poate fi educat, iar obiceiul de consum format in timp. Pentru aceasta insa este nevoie de o strategie pe termen mediu sau lung, cu asumarea tuturor implicatiilor si costurilor ce decurg de aici. Producatori si retaileri pot forma in timp astfel de obiceiuri de consum si pot totodata creste anumite articole. Iar tenacitatea si consecventa unor astfel de politici comerciale poate incet aduce si rezultatele scontate. Lista unor eventuale exemple este extrem de lunga pentru a fi mentionata aici. Ne vom limita insa doar la un singur articol: cottage cheese.

Renuntarea francezilor de la Lactalis nu a inchis definitiv articolul pentru piata romaneasca. Au ramas in prima linie cateva companii de distributie care au in continuare astfel de articole in portofoliul lor. Sunt produse sub branduri de producator, importate si distribuite la nivel national. Lor li s-au adaugat cateva lanturi de retail care, fie prin traditie fie in dorinta de a-si fideliza un segment redus de consumatori, au preluat sau dezvoltat astfel de articole sub propriile branduri private. Pentru cei care cunosc si prefera produsul, surpriza descoperirii lui pe rafturile magazinelor moderne nu poate decat sa influenteze pozitiv decizia de cumparare.

 

Austria, tara preferata pentru productia brandurilor private

La o monitorizare de piata regasim in prezent branza tip cottage in diferite lanturi de retail sub brandurile private ale acestora. Majoritatea sunt lanturi de origine germana, care fie au preluat astfel de articole din sortimentatia existenta in tarile lor de origine, fie le-au dezvoltat special pentru piata romaneasa.

Poate primul articol sub brand privat introdus in sortimentatia unui lant de retail a fost al celor de la Billa, sub brandul Clever. Clever Cottage cheese 150g este insa un produs creat in Austria, special pentru reteaua Billa din Slovacia. Pe rafturile din Romania, produsul ajunge prin intermediul Delaco Distribution care asigura tot suportul logistic.

O branza cottage, dar la gramaj de 200g, regasim si in reteaua Lidl. De data aceasta Pic Frisch Cottage Cheese a fost dezvoltata pentru un grup de sase tari in care exista retele Lidl, printre care si Romania. Importul si distributia produsului este realizata integral de catre retailer, fara alte verigi intermediare. La fel insa ca si in cazul articolului de la Billa si Lidl a ales tot un producator austriac.

Ultima lansare in aceasta categorie incearca parca sa infirme regula anunta anterior. Vorbim de un produs aparut intr-un lant francez si anume Cora. Nou lansatul articol, Cora Perle de branza cottage 200g provine insa tot din Austria si surpriza, de la acelasi producator care realizeaza brandul privat pentru Lidl.

 

Produsele prezentate sunt exemple ale unor branduri private lansate de lanturile de retail. Chiar daca articolul este in continuare la stadiul de nisa, perseverenta retailerilor este de admirat. Tenacitatea cu care acestia dezvolta astfel de articole sub brandurile lor private confirma forta retailului modern si mai ales capacitatea acestuia de a forma in timp obiceiuri de consum si de a creste categorii. Iar la final e posibil ca toata aceasta munca sa pregateasca terenul pentru unii producatori autohtoni dispusi sa abordeze acest produs dar si sa ofere conditiile necesare dezvoltarii unor viitoare, noi branduri private.

Florin Frasineanu 

 


Toate actualitatile