English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Concursul Naţional de Ape Minerale

20/10/2013 21:58
PiaÅ£a românească a apelor minerale se află în faÅ£a primei sale evaluări comparative la nivel gustativ. O premieră am putea spune ce confirmă nu doar maturitatea pieÅ£ei naÅ£ionale ci ÅŸi apariÅ£ia unor noi trenduri. Pe nedrept neglijată, apa minerală poate oferi printr-o alegere corectă, un echilibru gustativ, dând practic o nouă valoare mâncării. Vorbim despre un proces de educare, cu implicaÅ£ii nu doar la nivelul consumatorului ci ÅŸi în amonte la producători sau la operatorii din canalul HoReCa. Nu în ultimul rând asistăm la apariÅ£ia unei noi specializări profesionale.

Aceasta ar fi ideea care a stat în spatele primului Concurs NaÅ£ional de Ape Minerale.

Despre toate acestea însă pe larg, intr-o discuÅ£ie cu somelierul Marian Timofti, preÅŸedintele OrganizaÅ£iei Somelierilor din România (OSR2011), unul dintre organizatorii Concursului NaÅ£ional de Ape Minerale 2013.

 

De unde ÅŸi până unde ideea unui Concurs NaÅ£ional de Ape Minerale?

Ideea a venit dinspre somelieri. Deoarece nimeni nu a făcut până acum o evaluare comparativă, la nivel senzorial, a apelor minerale din piaţă, era oarecum normal ca această iniÅ£iativă să vină din partea unor profesioniÅŸti ai gustului.

O competiÅ£ie deschisă tuturor producătorilor. Cum, unde ÅŸi când se va derula aceasta?

Concursul va avea loc pe 22 noiembrie 2013, la Centrul AROMA din Corbeanca. Producătorii sunt invitaÅ£i să-ÅŸi înregistreze probele de apă în următoarele patru categorii: apă minerală naturală, apă de izvor, apă de masă ÅŸi apă medicinală.

Jurizarea se va efectua de o echipa internaţionala, condusă de un specialist de talie mondială, cu o vastă experienţă in domeniul apelor minerale.

Jurizarea se va face de către o comisie formată din 6 membri - 5 somelieri din România ÅŸi unul din Italia, care este ÅŸi preÅŸedintele juriului (Davide Oltolini, Formator în AsociaÅ£ia Italiană a Somelierilor, specializat încă din 2002 în ape minerale). Din juriu vor face parte câÅ£iva somelieri români de marcă: Marian Timofti, preÅŸedintele OrganizaÅ£iei Somelierilor din România 2011 (OSR2011) ÅŸi LaurenÅ£iu Achim, preÅŸedintele FederaÅ£iei Somelierilor din România (FSR).

Evaluarea probelor înscrise în concurs se va face la nivel gustativ. O noutate am spune în condiÅ£iile în care în ultimii ani am fost obiÅŸnuiÅ£i să auzim cuvinte precum nitriÅ£i, fosfaÅ£i, dioxid de carbon, magneziu, calciu ÅŸi multe alte denumiri legate mai mult de partea chimică.

Degustarea probelor se va face, în orb, pe categorii, iar evaluarea se va face cu ajutorul fiÅŸelor de degustare, în funcÅ£ie de următoarele criterii: aspectul vizual (culoare, limpiditate, perlaj), impresia olfactivă, impresia gustativă (aromă, postgust), impresie globală (echilibru, corpolenţă).

Va marca acest concurs o schimbare în percepÅ£ia românilor asupra apelor minerale?

Nu pot să prevăd în ce masura se va schimba percepÅ£ia romanilor. Sunt însă convins că, ajutaÅ£i de media, vom transmite un mesaj important către consumatori ÅŸi anume că apa minerală este o băutură complexă, pe nedrept neglijată ÅŸi care, dacă este bine aleasă, poate oferi beneficii gustative cu totul surprinzătoare.

Pentru consumatorul român, criteriul concursului deschide practic o noua etapă dintr-un lung proces de educare. Un proces început în urma cu ani, cand apele minerale carbogazoase deÅ£ineau supremaÅ£ia în piaţă, iar apa plată era considerată de mulÅ£i ca fiind o extravaganţă.

În ziua de azi, alegerea unui tip de apă în funcÅ£ie de gastronomie este considerată o extravaganţă. Prin urmare, din punctul de vedere al consumatorului, criteriile de selecÅ£ie pentru ape minerale sunt, de cele mai multe ori, lăsate la voia întâmplării. Mai mult, sunt destui români care sunt convinÅŸi că nu există vreo diferenţă între brandurile de apă din piaţă. Cred că principala răspundere pentru "educarea consumului" de apă minerală revine industriei. Tocmai de aceea, rezultatele Concursului NaÅ£ional de Ape Minerale vor fi un foarte bun material de comunicare la dispoziÅ£ia producătorilor.

Aţi menţionat utilitatea rezultatelor concursului in luarea unor decizii pentru operatorii de HoReCa la listarea produselor. In retail lucurile par mai simple dată fiind oferta actuală. Credeţi că aceste informaţii pot fi folosite şi de către buyerii lanţurilor internaţionale?

Pentru operatorii de HoReCa rezultatele vor fi extrem de folositoare atunci când vor trebui să ia decizii de listare a apelor minerale. Daca un achizitor din HoReCa este obligat de nivelul tot mai competitiv al pieÅ£ei să se documenteze din toate sursele posibile înainte de a lista un produs, nu văd de ce aceasta regulă nu s-ar aplica ÅŸi buyerilor din retail.

Asistăm în ultima vreme la o explozie a brandurilor private. Multe produse lansate în piaţă provin din surse recunoscute la nivel naÅ£ional, fiind imbuteliate de adevărate nume în domeniul apelor minerale. Pot „lupta" acestea cot la cot cu brandurile naÅ£ionale?

Desigur, mai ales că retailerii pentru care aceste branduri private sunt îmbuteliate fac, în mod activ, eforturi de promovare, de marketing ÅŸi, nu în ultimul rand, încearcă să poziÅ£ioneze aceste produse în zonele cele mai atractive de preÅ£.

Din monitorizările noastre de piaţă observăm o schimbare a percepÅ£iei retailerilor atunci cand vine vorba de propriul brand. Au apărut nu doar produse de calitate, ci chiar articole co-branded, pe a caror etichetă frontală producătorul îÅŸi trece numele alături de brandul retailerului.

Este evident că asocierea dintre brandul producătorului ÅŸi cel al retailerului conferă o valoare adăugată produsului în sine. E ca un certificat în alb, prin care ambii garantează calitatea ÅŸi puritatea apei respective în fata consumatorului.

Cum vede un specialist oferta actuală de ape minerale din restaurante? Va adresăm această întrebare avand în vedere condiÅ£iile de „exclusivitate" pe care le solicită anumiÅ£i producători atunci când negociază cu operatori din canalul HoReCa.

Totul depinde de cât de mult Å£ine operatorul de HoReCa la satisfacÅ£ia clientului. Un proprietar de HoReCa orientat către client nu va accepta exclusivităţile solicitate de producători ÅŸi va incerca să aibă o ofertă cât mai variată. În schimb, dacă operatorul de HoReCa este orientat doar către câstigul imediat, desigur că va accepta exclusivităţi. Din păcate, în ultimii ani, această din urmă categorie tinde să devină majoritară.

CredeÅ£i că există greÅŸeli în listarea sortimentaÅ£iei ÅŸi dacă da cum pot fi acestea remediate?

Ar trebui să avem foarte dese degustări de apă, cu operatorii din restaurante, să alegem apele cele mai potrivite pentru fiecare locaÅ£ie în parte, având grijă să le alegem în baza meniului locaÅ£iei, să vorbim cu producătorii pentru îmbutelierea lor doar la sticlă (returnabilă). În occident se folosesc sticle de sticlă, returnabile ÅŸi nimănui nu-i este „lene" să încarce-descarce câteva navete zilnic. Aceasta este cred una dintre greÅŸelile pe care le facem: acceptăm pet-uri pe mesele din restaurante.

Am putea extinde această întrebare ÅŸi la sortimentaÅ£ia listată acum în retailul modern?

Problemele care apar în retail sunt de altă natură. Nu criteriile de selecÅ£ie ale apelor pot fi puse în discuÅ£ie, cat condiÅ£iile de stocaj. Există încă retaileri care nu dau mare importanţă temperaturii de stocare a apei în depozite ÅŸi nu înÅ£eleg că apa minerală este un produs la fel de sensibil ca multe altele.

Recent, un lanÅ£ de retail a desfăsurat o interesantă promoÅ£ie încrucisată între un brand de vin ÅŸi propriul său brand de apă minerală. CredeÅ£i că această asociere apă-vin poate deveni un element în procesul de educare al consumatorilor?

În această situaÅ£ie răspunsul e nuanÅ£at. Dacă veÅ£i întreba un consumator de vin, există ÅŸansa ca acesta să nu fie foarte încantat: se ÅŸtie că pasionaÅ£ii de vin nu iubesc ÅŸpriÅ£ul. Dacă veÅ£i întreba un consumator de apă este foarte posibil ca ideea de ÅŸpriÅ£ sa-i surâdă, mai ales dacă e vară, e cald ÅŸi, eventual, se află pe malul mării în vacanţă. La urma urmelor decât o bere proastă mai bine consumăm un ÅŸpriÅ£ bun.

Suntem obiÅŸnuiÅ£i să vorbim despre asocierea mâncare-vin. Există în piaţă chiar produse brand privat pe eticheta cărora retailerul recomandă un anumit tip de vin. Asocierea mâncare-apa este ceva nou pentru consumatorul român. Ea poate aduce însă o întregire a satisfacÅ£iilor olfactive ÅŸi gustative, dând o nouă valoare preparatelor culinare.

Asocierea mâncare-apă este la fel de benefică pentru crearea unui echilibru gustativ, ca ÅŸi cea între mâncare ÅŸi vin, doar că veleităţile unei asemenea asocieri sunt mai puÅ£in evidente. În cazuri de acest gen trebuie să Å£inem cont de sutele de persoane care nu pot consuma (voit sau nu) niciun fel de alcool, de persoane care suferă de anumite boli, de persoane care prin tratament depind de anumite minerale ce se regăsesc în apele minerale.

Să înÅ£elegem că e doar o chestiune de timp până când vom vorbi de „hidrosomelieri" români?

Pentru somelierii români Concursul NaÅ£ional de Ape Minerale este, cu siguranţă, o premieră, care va marca începutul unei noi specializări profesionale. Sunt sigur că în scurt timp vor apare ÅŸi în România 'hidrosomelierii'.

Recent a luat fiinţă Asociaţia Degustătorilor de Ape Minerale (ADAM). Care sunt obiectivele acesteia şi cine face parte din ea?

AsociaÅ£ia a luat fiinţă de foarte puÅ£in timp ÅŸi ea îÅŸi propune crearea unui grup de specialiÅŸti cu capacităţi senzoriale, cunoÅŸtinÅ£e bogate în domeniu, capacităţi de evaluare dar ÅŸi de transmitere a cunoÅŸtinÅ£elor către cei cărora ne adresăm: locaÅ£iile HoReCa. Obiectivul asociaÅ£iei ADAM este instruirea operatorilor din domeniu ÅŸi crearea unei legături între producător ÅŸi operator (distribuitor sau restaurant), un liant care să consolideze un serviciu de calitate.

Concentrarea existentă acum pe piaţa apelor minerale poate suna a monopol. Primele cinci branduri deţin cumulat peste 80% din piaţă.

Într-adevar, conform unei statistici publicate de APEMIN, primii cinci producători de ape minerale din România deÅ£in mai bine de 80% din piaţă. Nu s-ar putea spune că există un veritabil monopol, dar nici prea multe opÅ£iuni nu sunt disponibile consumatorului român. Cu alte cuvinte, micii producători, cei cu ape cel puÅ£in la fel de interesante ca ÅŸi cei mari, au foarte puÅ£ine ÅŸanse de a ajunge pe masa dumneavoastră. Nu trebuie să înÅ£elegeÅ£i de aici că produsele marilor îmbuteliatori ar avea vreo problemă, din contra, există chiar o bună garanÅ£ie a calităţii care vine odată cu brandurile cunoscute.

În clasamentele naÅ£ionale am avut surpriza să găsim în top ÅŸi un brand privat. Este un top funcÅ£ie de volume, dovadă că forÅ£a lanÅ£urilor de retail rămane un as ce poate propulsa un brand, transformându-l peste noapte din no name, în lider de piaţă. ConsideraÅ£i că acest concurs poate aduce o schimbare în percepÅ£ia retailerilor atunci când e vorba de dezvoltarea unui brand privat?

Pentru retaileri, acest concurs oferă o ocazie unică de a obÅ£ine o evaluare, făcută de niÅŸte profesioniÅŸti ai gustului, asupra nivelului de interes pe care îl are produsul lor în comparaÅ£ie cu alte branduri naÅ£ionale. O asemenea informaÅ£ie poate fi esenÅ£ială pentru viitoarele decizii ale retailerului, în ceea ce priveÅŸte propriile branduri private.

ec.Florin Frăsineanu

 

 


Toate actualitatile