English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Cliona Lynch, Verdict - "Clientul european al magazinelor de proximitate are o medie de varsta de 25 de ani"

30/05/2012 14:49

Prezenta la Amsterdam, cu ocazia celei de-a 27 editii a Targului International de Marci Private, Cliona Lynch, retail analyst in cadrul Verdict, a sustinut o interesanta expunere despre noile formate de magazine si ascensiunea magazinelor de proximitate in tarile vest europene.

 

Ultimii ani au consemnat o crestere a segmentului magazinelor de proximitate in intreaga Europa. Cota acestora aproape ca s-a dublat fata de 2009, ajungand la finele lui 2011 la 5,09% din totalul pietei de retail. In spatele acestei evolutii a stat un tip de consumator tanar si cu obiceiuri noi de consum. Analiza Verdict, desfasurata in Anglia, Franta, Olanda, Germania, Italia, Spania si Rusia indica la nivelul acestor tari un consumator cu o varsta medie de 25 de ani. Pentru magazinele mici si de proximitate, atragerea unor astfel de clienti constituie o provocare si determina schimbari atat in strategiile comerciale cat si in cele de marketing.

 

Tinerii, principalii clienti ai magazinelor de proximitate

Pe categorii de varsta, consumatorii tineri, cu varste intre 18-34 de ani, reprezinta la nivel european peste 67,4% din numarul total al clientilor magazinelor de proximitate. Marea lor majoritate este plasata in categoriile 22-24 de ani, 23,8% si 25-34 de ani, 24,2%. Pe masura ce inainteaza in varsta, numarul consumatorilor care aleg magazinele de proximitate scade. Astfel, pentru palierul de varsta cuprins intre 35-49 de ani, clientii magazinelor de proximitate reprezinta doar 17,8% in timp ce peste varsta de 65 de ani, numarul acestora scade la 3,1%.

Procentul majoritar detinut de consumatorii tineri, deschisi in folosirea smartphone-urilor pentru cumparaturi, a dus la aparitia magazinelor virtuale, amplasate pe modelul sud-corean al Tesco, in gari sau statii de metrou. Recent lansatul cub Delhaize, a fost precedat in Anglia de cei de la Ocado, ale caror panouri cu produse acopera statiile de metrou ale metropolei londoneze. O simpla scanare de cod si comanda pleaca, in functie de optiuni spre cel mai apropiat magazin sau punct de livrare.

 

Expansiunea retelelor mici de magazine bazata pe achizitii

Piata de retail a Angliei, dominata de giganti precum Tesco, Asda sau Sainsburys' cunoaste schimbari profunde la nivelul comerciantilor independenti, iar numarul acestora este in scadere de la an la an. Un scenariu cunoscut am putea spune avand in vedere mutatiile similare existente pe piata romaneasca. Deosebirea este ca in Anglia magazinele mici nu dispar cu totul si nici nu se transforma in banci, farmacii sau puncte de amanet. Micii comercianti englezi au inteles ca supravietuirea lor pe o piata cu puternice mutatii, poate fi prin asociere. Incet, astfel magazinele mici fie au creat grupuri independente, fie au fost absorvite de retele similare. Sunt elocvente achizitiile derulate la nivel european de Reitan Group si Valora. Un trend pe care l-am regasit si in cateva cazuri pe piata romaneasca cand mici retele locale au fost cumparate de lanturi mai mari. Prodas in Bucuresti, Uni'all in Constanta sau Alcomsib in Sibiu sunt doar trei exemple de retele locale, cumparate si integrate in retele mai mari.

 

Produsele proaspete in topul preferintelor consumatorilor

Criteriile pentru care tot mai multi consumatori aleg magazinele de proximitate sunt bazate pe o schimbare a obiceiurilor de consum. Oamenii sunt mai atenti la bugetul personal. Se cumpara strictul necesar, in vizite dese si scurte, fara costuri de transport sau timp pierdut in deplasari la distante. Criterii care, in amonte la retaileri, au determinat schimbari radicale in sortimentatia magazinelor de proximitate. Baza acestora, raioanele de produse proaspete, reprezinta principalul punct de atractie. Unitatile proprii de panificatie, cu produse calde si proaspete la orice ora, sunt tot mai frecvente in magazinele mici, de cartier. Un model preluat de altfel si la noi si implementat chiar si in unele magazine de tip discounter.

Pentru celelalte categorii de produse proaspete, absenta unor spatii de depozitare, a impus aprovizionari mai dese. M Local, o retea de mici magazine dezvoltata in Anglia de catre Morrisons, grupeaza cate 6-8 astfel de unitati in aria de acoperire a unui magazin mare. Acesta isi pune la dispozitie nu numai spatiile de depozitare ci si unitatile proprii de prelucrare,  functionand ca un hub, ce aprovizioneaza periodic, cu produse proaspete in cantitati strict necesare, magazinele mici ce ii sunt arondate. Un model eficient si functional am spune, pentru care, surprinzator, avem un exemplu ce functioneaza in Romania de ani buni, in cadrul retelei Billa. Unitatile mici existente in Bucuresti, precum magazinul din incinta terminalului sosiri al aeroportului international Henri Coanda, sunt deservite ritmic cu produse proaspete pregatite in magazinele mari din Bucuresti. In cazul de fata aprovizionarea cu produse de carne, panificatie si legume fructe se face prin magazinul Billa Vacarescu.

 

Click & collect, sau ascensiunea comenzilor online

Intr-un sondaj Verdict, Cliona Lynch incearca sa gaseasca in randul consumatorilor un raspuns la intrebarea: "Ce m-ar determina sa cumpar online?"

Raspunsurile sunt impartite si reflecta principalele elemente care determina azi decizia consumatorilor.  Marea majoritate a repondentilor (25,1%) apreciaza taxele reduse de livrare; 23,2% prefera flexibilitatea, in timp ce 16,2% considera timpul de livrare drept esential. Au mai fost mentionate absenta unor costuri in cazul returului de produse (15,1%); livrarea comenzii la un magazin din vecinatatea locuintei sau sediului (12,7%); urmarirea comenzii online (11,3%); sau diferite aspecte legate strict de livarea produselor.

Denumit sugestiv "click & collect", sistemul comenzilor pe internet urmate de ridicarea produselor din diferite puncte sau magazine alese, incepe sa castige teren in randul   consumatorilor. Avantajele fata de sistemele existente in prezent - livrare la domiciliu si drive-in - sunt evidente. Astfel, in cazul click & collect dispar total taxele de livrare sau costul combustibilului. In plus clientul isi poate alege singur magazinul de unde ridica comanda, fie ca este in drumul sau spre casa sau spre servici. Ce este insa mai important pentru multi consumatori este absenta totala a unei cantitati minime. Practic, prin click & collect poti comanda oricand cantitatea dorita din orice produs.

Florin Frasineanu

 


Toate actualitatile