English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Chef Joseph Hadad intra in disputa dintre Mega Image si Lidl

21/11/2016 16:18

Dupa trei schimbari de ambalaj si trecerea intregii game ready meal sub umbrela brandului privat Mega Apetit, belgienii de la Mega Image incearca o abordare cu totul si cu totul speciala, lansand in premiera nationala, o linie de meniuri sub semnatura cunoscutului Chef Joseph Hadad. Asocierea dintre Mega Image si cunoscutul Chef nu este deloc intamplatoare, colaborarea incepand in urma cu ani, pe vremea concursurilor televizate. Temutul jurat renunta acum cu buna stiinta la imaginea sa de dur, venind in fata romanilor cu propria sa linie de retete. O abordare extrem de delicata si in acelasi timp riscanta. De ce ar face-o? Pentru bani, am fi tentati sa raspundem. Lucrurile insa nu sunt chiar atat de simple. Pentru a intelege ceea ce se intampla acum pe segmentul ready meal trebuie sa ne intoarcem cu ani in urma.

 

Mega Image a construit, reunind sub brandul propriu 365 o intreaga gama de retete. Principiul aici a fost simplu, fiind vizate produse populare, criteriul pret/calitate fiind unul esential. Nu este usor sa formezi in timp un comportament de consum pe o gama de produse extra proaspete, cu termen de valabilitate foarte scurt. Costurile sunt enorme, mare parte fiind alocate expiratelor. Se pare insa ca Mega Image si-a asumat toate aceste riscuri. Iar rezultatul a fost unul pe masura: gama 365 a crescut constant, in paralel sortimentatia sa fiind extinsa.

Oportunitatea dezvoltata de Mega Image a fost preluata in timp si de concurenta. Normal, nu? Cora a venit cu propria sa linie pe mainstream, la fel si Carrefour. In ambele cazuri, strategiile au fost simple: copy paste. Nici Cora si nici Carrefour se pare ca nu au dorit sa isi asume riscuri, ezitand dezvoltarea unor retete noi.

 

Lidl, ultimul intrat in scena

Intr-o lume in care strategiile de tip me-too sunt un adevart sport national, intrarea Lidl cu propria sa gama sub brandul Chef Select a trecut aproape neobservata. De ce ar avea nevoie un discounter de o linie proprie ready meal? Intrebarea este perfect justificata in conditiile in care Lidl sa nu uitam, (inca) mai este un discounter, cu o sortimentatie si un spatiu de expunere limitat. Mai greu de crezut ca un retailer de talia Lidl sa fie atent la actiunile celor de la Mega Image. Si totusi, asa este. Ce a facut Lidl? Un benchmark Mega Apetit – Chef Select lasa sa se intrevada niste cifre uluitoare. Peste 90% din produsele Chef Select sunt inspirate din retetele Mega Apetit. Inovatia lipseste cu desavarsire. Mai mult, Lidl a atacat dur, lovind in preturi. Cum poti sa scoti un wrap lipie cu piept de pui la doar 3,49 lei pe 230g este o mare intrebare. Nu este insa momentul sa detaliem subiectul. Revenind la actiunile Lidl, presiunea pe pret pusa de acesta a escaladat conflictul mascat dintre cei doi retaileri. Acesta este contextul in care, intr-o evidenta incercare de diferentiere, Mega Image scoate din maneca asul suprem: Chef Joseph Hadad. Pe moment, prezenta acestuia pe bandourile produselor Mega Apetit aduce un evident castig de image pentru retailer. Mutarea este insa una extrem de delicata.

 

Un chef la curtea unui retailer nu strica nimanui

E bine sa ai pe statul de plata propriul tau chef. Trendul a fost deschis de Lidl, printr-o asociere extrem de inspirata cu chef Antonio Passarelli. Modelul a fost preluat ulterior de Mega Image, belgienii bifand o colaborare cu tandemul Nicolai Tand – Joseph Hadad. Ultimul intrat in joc este Kaufland, al carui Chef incearca sa-i invete pe romani cum sa traiasca fresh. Trendul a depasit insa granitele retailului modern, pierzandu-si valoarea adaugata. Meniurile a la carte au fost inlocuite cu retete industriale, multe devenite in timp adevarate esecuri. Cine isi mai aduce aminte de sandvisurile lui Chef Florin Dumitrescu (aici) sau de micii semnati Chef Catalin Scarlatescu (aici). Nici Nicolai Tand nu a ezitat sa stearga cu buretele tot ce a predicat pe la concursuri, parafand un parteneriat cu McDonald’s.

 

Pariul lui Chef Joseph Hadad

Cel care pana mai ieri taia in carne vie, in calitate de jurat la emisiunile Top Chef este acum la mana romanilor. Atentia sa pentru detalii poate sa aiba un efect de bumerang, lovind in propria sa imagine. Au invatat oare romanii ceva din emisiunile de arta culinara sau il vor lua in brate pe „merge si asa” trecand cu vederea orice greseala? Pariul pe un brand privat poate fi unul riscant pentru Chef Joseph Hadad. Pentru ca in definitiv nu este usor sa iei o reteta si sa o produci pe scara industriala. Trendul international este insa de partea sa. Mega Image nu a inventat roata. Linii speciale de meniuri, create de renumiti Chefi exista sub diferite branduri private pe mai toate continentele. Secretul reusitei nu sta doar in raportul pret/calitate ci are la baza un mix in care regasim cate putin din designul de ambalaj dar si din comunicare. Nu in ultimul rand conteaza si imaginea produsului finit dar si pozitionarea liniei. Cam aceasta ar fi teoria. Ce a iesit?

Din start, linia semnata Chef Joseph Hadad nu impresioneaza. Atentia pentru detalii dispare cu desavarsire. Linia vinde imaginea Chef-ului si nu a produsului. Designul cu fond negru ne pregateste parca pentru o pozitionare premium. O regasim dar din pacate doar in pret. Realitatea este cu totul alta. Am luat la intamplare un meniu si marturisim am fost total dezamagiti. De acord, imaginea de pe ambalaj poate fi luata ca o sugestie de prezentare. Dar in interior morcovii nu sunt taiati rondele ci aruncati la gramada. La fel si patrunjelul. Conform celor trecute in lista de ingrediente, patrunjelul detine 3% din reteta iar pulpa de pui 70%. Cu alte cuvinte ar trebui sa avem doar 12g patrunjel si 280g pulpa de pui. Despre morcovi ambalajul produsului nu sufla niciun cuvant. Ii vedem insa in imagine, in farfuria din mana distinsului Chef, dar nu ii regasim pe lista ingredientelor. Si totusi, asa dupa cum se poate vedea, morcovi exista din plin iar carne mai putin. Bucata cea mare de carne nu este o pulpa intreaga ci ascunde o umplutura plina ochi cu orez. Cat despre carne, nici vorba de 280g pulpa pui. Ca o ironie a soartei, pentru o natie obisnuita mereu cu farfuriile pline, aflam ca ambalajul contine 4 portii a cate 100g. No comment!

Ne oprim aici, nu inainte de a adresa doua intrebari. Prima, buyerului care a dezvoltat produsul: de ce este secreta reteta? Informatia ar aduce un plus de valoare produsului finit. Poate, intr-un final, cei care cumpara produsul, isi vor dori sa il faca si acasa. Ori singurul detaliu prezent pe ambalaj, legat de procesul tehnologic, mentioneaza sec: „produs obtinut prin coacere”.

Am pastrat la final o intrebare pentru Chef Joseph Hadad: ce nota i-ar da unui coleg de breasla, venit in fata sa cu o astfel de prezentare?

ec. Florin Frasineanu

 

Nota brandprivat.ro – Prezenta morcovilor, fara ca acestia sa fie trecuti si in lista ingredientelor, este o greseala elementara ce duce automat la retragerea produsului din piata, clientii primind inapoi contravaloarea. Vom avea oare o reactie prompta din partea Mega Image...? 


Toate actualitatile