English Romana
SONDAJ

Exista coruptie in retailul modern?

  • Da
  • Nu
  • Nu stiu
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Carrefour darama mitul furnizorilor Casei Regale. Ce alegem intre zacusca cu vinete Drag de Romania si zacusca de vinete Topoloveana?

05/07/2018 16:23

Lansata pe repede inainte, intr-o actiune de anvergura menita sa promoveze brandurile Carrefour, zacusca cu vinete sub brandul privat Drag de Romania, face o nota distincta la raft prin ambalajul sau de inalta tinuta. Plasat strategic chiar langa zacusca de vinete Topoloveana, produsul Carrefour incearca sa atraga privirea consumatorului nehotarat si, in acelasi timp sa ii influenteze decizia. O misiune dificila in conditiile in care, din start, denumirea celor doua produse este diferita. „Zacusca cu vinete” sau „zacusca de vinete”? Parcurgand cu atentie informatiile de pe ambalajul celor doua produse realizam intr-un final ca ne confruntam cu o falsa dilema. Dar sa nu anticipam.

 

Zacusca de vinete Topoloveana vs. Zacusca cu vinete Drag de Romania

Produsa de compania Sonimpex Topoloveni, zacusca de vinete Topoloveana aduce in fata consumatorului roman o reteta „fara adaos de zahar, E-uri, conservanti sau aditivi”. Intr-un cuvant un produs natural, unul din multele pentru care producatorul sau a fost distins cu titlul de Furnizor al Casei Regale a Romaniei. Noblesse oblige ar spune francezul. Pentru romanul francofon prin adoptie, conteaza insa mai mult blazonul Casei Regale a Romaniei amplasat strategic pe eticheta produsului. Departe de a fi un artificiu de marketing, abordarea producatorului poate influenta subtil decizia de cumparare. In definitiv, de ce sa nu mananci un produs care poate fi si pe masa Casei Regale?

De cealalta parte, in absenta blazonului regal, zacusca cu vinete sub brandul privat Drag de Romania afiseaza pe eticheta frontala tricolorul national alaturi de sintagma clasica „Produs in Romania”. Si tot aici, regasim cateva detalii esentiale: „Fara zahar, E-uri, conservanti. Produs 100% natural”. Fiind vorba de un produs sub brand privat, transparenta retailerului se opreste insa aici. Nici un cuvant despre compania producatoare sau zona geografica din care provine produsul.

 

Ce contine lista de ingrediente?

In absenta informatiilor legate de producator pentru articolul Carrefour, am pus fata in fata retetele celor doua produse. Mai precis am comparat lista de ingrediente si tabelul valorilor nutritionale. Si iata ce am gasit:

Cu exceptia unui detaliu de ortografie (kapia vs. capia) si a cuvantului „natural” asociat cu condimentele din reteta Topoloveana, cele doua produse sunt identice. Aceleasi ingrediente, aceleasi valori nutritionale. Egalitate perfecta. Asemanarile insa nu se opresc aici. Zacusca Topoloveana are trecut pe ambalaj un standard de firma (5/2007), un numar de lot (28) si un termen de valabilitate (septembrie 2020). Surprinzator (sau nu?), doua dintre detalii se regasesc si pe produsul Drag de Romania. E vorba despre numarul de lot (28) si data de expirare (septembrie 2020). Cu alte cuvinte, cele doua produse sunt identice. Ba mai mult, ambele provin din acelasi lot, singura diferenta majora fiind brandul si pretul de raft. Asadar, atunci cand mergeti la Carrefour si va face cu ochiul zacusca Topoloveana, treceti cu vederea simbolul Casei Regale a Romaniei de pe ambalaj si uitati-va atent la pretul de raft. Este practic singurul detaliu care face diferenta intre cele doua produse.

 

In loc de concluzii

Identitatea perfecta dintre cele doua produse, ba mai mult provenienta lor comuna din acelasi lot de fabricatie, scoate in prim plan cateva detalii:

Nici vorba de o dezvoltare a brandului privat pe baza unui caiet de sarcini stabilit de Carrefour. Practic, in cazul de fata, ca in multe alte situatii asemanatoare, producatorul si-a copiat (era sa scriem plagiat) propriul produs, aplicand pe munca sa eticheta retailerului. Ipocrizie sau lipsa de respect fata de consumatorul propriu? Am spune cate putin din ambele. Si nu putem sa nu ne gandim la vocalitatea managerului Sonimpex, ce declara in urma cu doar cativa ani razboi deschis marilor lanturi de retail, acuzandu-le ca ascund sub marca proprie contrafaceri care nu au nimic in comun cu produsul de baza. Ei bine, iata ca nu e chiar asa. Cat despre Carrefour, retailerul cade in picioare precum pisica, adaugandu-si un mare plus brandului propriu. Deocamdata, ramane un mister cum a obtinut peste noapte toate aceste avantaje nesperate si cum s-au derulat negocierile pe produs. Posibil, peste ani, sa avem si un raspuns. Pana atunci insa, haideti sa ne bucuram de un produs de exceptie, natural 100% si pe deasupra si romanesc. Indiferent de brand...

ec. Florin Frasineanu

 

Nota brandprivat.ro – Extrem de populara printre romani, zacusca este astazi listata in toate lanturile de retail. Si totusi, o eventuala nominalizare a principalelor branduri poate pune in dificultate chiar si un cumparator avizat. Un paradox, perfect explicabil, in conditiile in care categoria nu este sub presiunea brandurilor internationale. Asadar, suficient loc de manevra pentru producatorii autohtoni si, mai ales, pentru brandurile private.

In 2011, anul inceperii acestei analize, piata nationala numara, atentie!, un singur articol sub brand privat. Performanta, daca putem sa o numim asa, apartinea Carrefour, articolul fiind dezvoltat sub brandul Carrefour Selection. O pozitionare strategica, sub un brand cu evidenta pozitionare premium, Carrefour urmarind astfel promovarea produselor romanesti. Timpul, dar si evolutia pietei, a schimbat strategia retailerului, Carrefour Selection fiind inchis ulterior in fata producatorilor romani.

Pasul facut atunci de Carrefour nu a trecut neobservat. In definitiv brandurile private sunt cele care au perfectionat fenomenul me-too. A urmat o adevarata explozie de retete sub branduri private, lanturile internationale incercand aici strategii dintre cele mai diverse, de la entry level si pana la premium. Goana dupa cel mai mic pret, in detrimentul calitatii, a fost urmata de o perioada de stabilitate, retailerii revenind cu o mai mare atentie pentru detalii asupra retetelor initiale. A crescut procentul de vinete, s-a redus gramajul la ulei si zahar. Chiar si asa, lanturile de retail nu au renuntat definitiv la parghiile profitabilitatii. Intalnim in continuare pasta de tomate – probabil sosita pe relatia China – la fel cum intalnim zahar si sare. Ba unii mai „isteti” au considerat ca pot adauga pe langa vinete si gogosari si piure de cartofi. Asta asa, ca pentru liant, in locul omniprezentului amidon.

Lucrarea „Romania – Zacusca, Piata nationala” este rodul unei monitorizari periodice a categoriei, fiind inceputa in 2011 de un colectiv al firmei de analiza Sales Consulting in colaborare cu brandprivat.ro Actualizata la zi, lucrarea cuprinde monitorizarea tuturor lanturilor internationale de retail care au activat sau activeaza inca pe piata romaneasca:

  • Hypermarket: Auchan, Carrefour, Cora, Kaufland, Real;
  • Supermarket: Billa, Carrefour Market, Carrefour Express, Mega Image, Profi;
  • Discounter: Lidl, Penny Market;
  • Cash&Carry: Metro; Selgros;

Mai multe detalii despre aceasta analiza puteti gasi aici.

 


Toate actualitatile