English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Carnatii cabanos intr-o disputa Carrefour vs. Caroli

02/01/2016 18:53

Carrefour isi extinde sortimentatia categoriei mezeluri prin listarea unei retete de carnati cabanos produsa in Romania si pozitionata strategic sub brandul mainstream. Nimic neobisnuit am spune, in ciuda ritmului lent in care retailerul dezvolta proiecte de brand privat. Nici pozitionarea sub un brand mainstream nu mai este o noutate, desi si aici Carrefour poate performa mult mai bine. La prima vedere, reteta carnatilor cabanos poarta semnatura Caroli Foods Group S.R.L. Aceeasi companie mai este prezenta pe rafturile Carrefour cu o a doua reteta, dar sub brandul propriu. Asadar un brand privat intra intr-o disputa directa cu un A brand. Avantajul pare a fi de partea primului. Sau cel putin asa reiese din teorie, in favoarea sa fiind nu doar pozitionarea preferentiala la raft ci si politica de pret.

Intrand in detaliile celor doua produse, cazuri similare intalnite in decursul timpului ne duc cu gandul spre un copy paste. Si asta deoarece teoria nu are sustinere in practica. In Romania, putini sunt astazi retailerii care mai dezvolta produse pe baza propriilor caiete de sarcini, construind practic retete personalizate functie de profilul propriului consumator. Ei bine, carnatii cabanos Carrefour sunt o exceptie, retailerul venind aici cu propriile sale cerinte. Dar iata ce avem in realitate:

  

In linii mari, retetele se aseamana. Exista insa mici detalii ce diferentiaza practic cele doua produse. Carrefour surprinde din start prin mentiunea „fara potentiatori de aroma”. Reteta sa nu contine nocivul monoglutamat de sodiu. Un prim mare plus. De cealalta parte, in reteta Caroli, monoglutamatul este la loc de cinste. Sa nu stie oare o companie de talia Caroli pericolul pe care il reprezinta acest potentiator de aroma si efectele sale negative pe termen mediu si lung? Exclus! Monoglutamatul de sodiu a fost introdus in reteta Caroli in mod deliberat, producatorul trecand pe plan secundar efectele negative. Ecuatia profitabilitatii dicteaza si, de ce sa nu recunoastem, orice colorant sau aditiv alimentar artifical introdus intr-o reteta aduce mai multi bani in conturile companiilor producatoare. Usurinta cu care cei de la Caroli trec peste unele detalii surprinde, abordarea fiind la limita legalitatii. Spre exemplu producatorul „uita” sa mentioneze in tabelul valorilor nutritionale continutul de sare din produs. Il regasim insa in carnatii Carrefour, informatia aducand un nou plus in favoarea brandului privat. Produsul Carrefour puncteaza din nou la capitolul alergeni, reteta sa neavand lactoza si proteine din lapte.

Ultimul detaliu, cel al pretului de raft, aduce un nou plus pentru reteta Carrefour. Ecuatia este insa una previzibila, brandurile private fiind – prin definitie – inferioare ca pret brandurilor de producator.

In comparatia celor doua retete exista si puncte negative. Le regasim insa in ambele produse ceea ce anuleaza practic orice element de diferentiere. Nici Caroli si nici Carrefour nu trec procentele principalelor trei ingrediente. Avem carne de porc, slanina si ...apa, fara niciun procent agatat in spatele lor. Sa presupunem ca toate aceste trei ingrediente principale insumeaza 90%. Defalcarea pe articole ne poate duce spre un 31% + 30% + 29%, la fel de bine cum poate fi si 60% + 19% + 11% sau... Diferentele se reflecta nu doar in gustul si calitatea produsului finit ci si in pretul acestuia, ultimul fiind parghia principala folosita de orice producator sau retailer in controlul profitabilitatii.  

 

In loc de concluzii

Ne-am dori sa intalnim tot mai des situatii de genul celei de fata, cu produse brand privat superioare calitativ brandurilor de producator. De cealalta parte insa, in tabara Caroli, plasarea produsului propriu sub un brand privat, produs culmea! in propria fabrica, poate si trebuie sa fie un semnal de alarma pentru producator. Caroli arunca bani (degeaba) in campanii mass-media, comunicand pe procentul de carne uitat prin cine stie ce reteta izolata. Transparenta trebuie sa fie prioritatea principala pentru orice producator atunci cand e vorba de lista ingredientelor folosite intr-o reteta. Pentru ca in final transparenta inseamna mult mai mult si intr-un fel tine si de respectul fata de consumator.

ec. Florin Frasineanu

 

 


Toate actualitatile