English Romana
SONDAJ

Se va mai intoarce Daniel Cîrstea la carma Profi?

  • Da
  • Nu
  • Da, dar sub un alt actionariat
Ajax Loader

Voteaza daca vrei sa vezi rezultatele!

Bomboanele de ciocolata, o provocare pentru brandurile private

12/12/2011 06:36

Peste 800.000 de romani si-au serbat de Sfantul Nicolae onomastica. Alaturi de Maria, Ion si Gheorghe, Nicolae este unul dintre cele mai des intalnite nume la romani. Motiv de bucurii pentru cei sarbatoriti, dar si de numeroase cadouri. Care este insa cadoul perfect pentru o aniversare onomastica?

Intr-un recent sondaj de opinie privind obiceiurile de consum si preferintele romanilor pentru diferite categorii de produse, 69% dintre cei intervievati au inclinat spre flori. 39% dintre raspunsuri au mentionat bomboanele de ciocolata drept cadoul perfect, in timp ce 34% ar oferi drept cadou o sticla de bautura. Un buchet de flori si o cutie de bomboane pot fi cadoul perfect pentru aniversarea onomastica a unei persoane de sex feminin, in timp ce sticla de bautura este aleasa pentru onomastica persoanelor de sex masculin. Desigur, optiunea difera in functie de persoana sarbatorita. Majoritatea celor intervievati considera acest gen de cadouri potrivite pentru tot timpul anului.

 

Luna decembrie este o luna speciala. Perioada Sarbatorilor de Iarna constituie mai mult ca oricand un motiv de bucurie, dar si un prilej nimerit pentru cadouri. Indiferent insa care este natura lor, invariabil cutiile de bomboane se afla in cosurile cu bunatati, sub bradul de Craciun sau in cizmulitele copiilor. Ca este asa o confirma nu doar sondajele de opinie, ci si statisticile de vanzari. Pentru producatorii de ciocolata, decembrie este o luna fierbinte. Cererile sunt atat de mari incat unii dintre ei raman spre finalul de an cu depozitele goale.

 

Pe ce criterii alegem?

Potrivit aceluiasi sondaj, in cazul cutiilor de ciocolata, criteriul pretului conteaza doar pentru 29% dintre persoanele intervievate. Alegem in functie de brand (52%), tara de provenienta (12%), componenta (4%) sau gramaj (3%). Ramanem asadar consumatori de brand si, in cazul acestui gen de produse, le preferam pe cele straine. Nici nu ar fi de mirare, atata timp cat tari precum Belgia sau Elvetia se identifica cu ciocolata fina, potrivita pentru momente speciale. Misiune grea pentru producatorii romani, dar si pentru retailerii care vor sa isi dezvolte propriile branduri in aceasta categorie de produse.

 

Ce sanse au brandurile private in preferintele consumatorilor?

Categoria se identifica cu ideea de cadou. Dezvoltarea unui produs sub un brand privat din generatia intai este aproape inutila. Consumatorii, chiar daca o parte dintre ei se uita si la pret, ocolesc in astfel de momente produsele ieftine. Pentru retaileri, categoria este generatoare de marja. Si atunci ce rost ar avea dezvoltarea unui produs prim pret?

Nici la generatia a doua de branduri private lucrurile nu par simple. Pentru lanturile de retail care au un brand umbrela, problema este delicata si multi prefera sa gaseasca solutii paralele.

Metro a facut si aici un prim pas. Sub brandul propriu Fine Food a lansat recent Finess Line, o linie de trei articole ce contine cutii cu praline de ciocolata, produse in Romania. O pozitionare aparte, superioara celorlate produse sub acelasi brand. Mesajul special, mentionat pe ambalaj ca "Finesse Line" face referire clara la un produs de calitate superioara.

Lansarea a avut loc destul de recent si e poate prea devreme sa ne pronuntam asupra rezultatelor. Informatiile din piata sunt insa extrem de favorabile. Produsele au fost bine primite de consumatori si, ceea ce este mai important, vanzarile sunt peste asteptari. La aceasta a contribuit cu siguranta si momentul lansarii, atent ales in preajma unui varf de sezon.

 

Importuri directe si exclusivitate

In canalul hypermarket majoritatea lanturilor de retail au ales varianta importurilor directe din diferite tari europene. O varianta care elimina verigile intermediare si ii permite retailerului sa isi stabileasca singura politica de pret, in principal pe ideea de marja.

Auchan a optat pentru o strategie mixta, bazata atat pe importuri din Franta si Polonia, dar si pe cateva produse sub brand propriu, dezvoltate pentru reteaua sa din Franta. In cazul importurilor proprii, unele produse existente la raft sunt negociate cu titlu de exclusivitate. O exclusivitate care, spre exemplu, pentru variantele de trufe de ciocolata sub brand Vendome, este imprimata din fabrica, chiar pe ambalajul produsului.  

 

 

Importuri directe, bazate pe producatori francezi, intalnim si in Cora si Carrefour. Spre deosebire de Auchan aici nu putem vorbi despre exclusivitate. Chiar daca pe etichetele de traducere regasim in fiecare lant datele retailerului respectiv, unele branduri si produse se regasesc in ambele lanturi. Difera doar preturile.

Pe langa importuri proprii (Jacquot, Esprit de Fête, Revillon, Cémoi), Carrefour a adoptat o strategie similara celor de la Auchan si a introdus in sortimentatie si produse sub branduri proprii. Regasim astfel cateva produse izolate sub brand Carrefour, dar si produse superpremium sub brandul Carrefour Selection.

 

 

Castane in coniac, o delicatesa mai scumpa dacat icrele de Manciuria

In sortimentatia Carrefour, sub brand Carrefour Selection, am gasit un produs special, o delicatesa a cofetariei traditionale franceze: castane in cognac. La prima vedere produsul socheaza prin pretul de raft: 8 castane (160g de produs) la pretul de 40,90lei. Adica peste 256 lei pentru un kilogram de produs. Mai scump decat icrele de Manciuria. Ambalajul, o frumoasa cutie de lemn, nu spune insa prea multe. Iar eticheta, tradusa in limba romana, explica laconic cu litere greu lizibile: "Castane in coniac; Ingrediente: ....". Pentru un cumparator necunoscator al limbii franceze decizia de cumparare seamana a loterie. Eticheta franceza ne explica insa, profesional, despre ce este vorba. Un produs finit, rezultatul unei munci migaloase, intinsa pe parcursul catorva saptamani bune. Perioada necesara celor doua faze de maturare a castanelor in diferite siropuri si esente speciale. Iar la final, o ambalare individuala deosebita, realizata manual pentru fiecare castana in parte. Totul insotit de un certificat de calitate din partea producatorului. Un produs special pozitionat pe segment superpremium, un brand privat din generatia a patra.

 

 

Kaufland pariaza pe ciocolata belgiana

Spre deosebire de lanturile franceze de hypermarket, Kaufland a ales o strategie aparte. Desi are propriul brand KClassic, pentru segmentul bomboanelor de ciocolata, a mizat pe varianta mai multor sub branduri. O optiune menita sa ofere consumatorului o sortimentatia variata, cu nu mai putin de 12 articole, structurate pe diferite niveluri de calitate si pret.

Parte dintre articole sunt produse in Belgia, tara renumita pentru retetele sale de ciocolata. De altfel provenienta belgiana a produselor se regaseste nu numai in denumirea brandului - Belgique d'Or - ci este evidentiata distinct si pe ambalaj.  Brandul contine cinci articole printre care si un produs premium, Belgique d'Or Exclusive.

Tot belgiana este si linia de trei produse sub brand Lanques de chat. Un al brand, Katy, propune patru tipuri diferite de bomboane de ciocolata, printre care si doua variante umplute cu coniac si lichior de cirese.

 

Oferta Kaufland a fost de departe cea mai diversa sortimentatie de brand privat din canalul hypermarket. Cum stau celelalte canale de retail si mai ales ce surprize ne rezerva discounterii vom prezenta in zilele urmatoare.

Florin Frasineanu 

 


Toate actualitatile